به نقل از آی ای، در مراحل اولیه شیوع ویروس کرونا، سازمانهایی مانند ناسا با اشاره به قرائتهای ماهوارهای اعلام کردند که محدودیتهای شدید و قرنطینه شهری با کاهش آلودگی هوا تأثیر مثبتی بر محیط زیست گذاشته است.
اکنون در یک مطالعه جدید معلوم شده است که یک روش متفاوت برای قرائت اطلاعات زیست محیطی تحت تأثیر همهگیری قرار گرفته است و کاهش شدید ترافیک هوایی در پی شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ مقدار دادههای جوی جمع آوری شده توسط هواپیماهای تجاری را بسیار کاهش داده است..
محققان در مقاله خود نشان دادند که مدلهای پیشبینی کوتاه مدت هنگامی که اطلاعات کمتری در مورد دما، باد و رطوبت از هواپیماها دریافت میکنند، مهارت پیشبینی آنها به طور آشکاری مختل میشود.
در حالی که دادههای کمتر به پیشبینیهای بدتر منجر میشوند، این مطالعه نقش مهم اما پنهانی صنعت هواپیمایی را در پیشبینی آب و هوا نشان میدهد.
مشاهدات آب و هوایی توسط ابزارهای موجود در هزاران هواپیمای مسافربری انجام میشود که عمدتاً بر فراز آمریکای شمالی و اروپا پرواز میکنند و چندین دهه است که این کار برای پیشبینی وضعیت آب و هوا انجام میشود.
سپس این دادهها به صورت آنی و در زمان واقعی به سازمانهای هواشناسی در سراسر جهان از جمله سرویس ملی آب و هوا در ایالات متحده منتقل میشوند.
این مطالعه که در مجله Applied Meteorology and Climatology منتشر شده است، تأثیر خاص کاهش تعداد دادهها را در هواشناسی نشان میدهد.
این مقاله به طور خاص میگوید که حذف ۸۰ درصد از دادهها در پی شیوع بیماری کووید-۱۹ خطاهایی را موجب میشود که پیش بینیها را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار میدهد.
محققان میگویند با توجه به اینکه در ابتدای شیوع کووید-۱۹ در سراسر جهان بیش از ۷۵ درصد از میزان ترافیک هوایی کاسته شد، تعداد مشاهدات و دادهها نیز تقریباً به همین میزان کاهش یافت.
اکنون ترافیک هوایی دوباره به آهستگی در حال افزایش است و این میتواند پیشبینیهای هواشناسی را مانند گذشته از دقت بیشتری برخوردار کند.