کد خبر: ۶۷۹۰۱۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵

میانکاله در ۲ روز گذشته ۳ بار آتش گرفت

۳ آتش عمدی در دو روز گذشته به ‌جان میانکاله، این پناهگاه حیات‌وحش، افتاد تا روند آتش‌سوزی‌های سریالی در این شبه‌جزیره حفاظت‌شده همچنان ادامه داشته باشد.
میانکاله در ۲ روز گذشته ۳ بار آتش گرفت
آفتاب‌‌نیوز :

از ابتدای سال ‌جاری تاکنون بالغ بر ۱۵ آتش‌سوزی در این منطقه رخ داده و این روند با امکانات اندک کنترل حریق، همچنان نگران‌کننده است. این ‌بار نیز همچون موارد گذشته عامل انسانی عامل حریق میانکاله بود.

آتش‌سوزی تازه در میانکاله از ساعت ۲بعدازظهر روز سه‌شنبه در حد فاصل میان شرکت تعاونی آزادگان و شهدای بندرگز آغاز شد و تا عصر آن روز ادامه داشت. آتش‌سوزی‌ دوم نیز از ساعت ۶ عصر روز سه‌شنبه آغاز شد و سومین آتش‌سوزی از ساعت۳ بامداد روز چهارشنبه در منطقه استادباقر رخ داد که با حضور به موقع مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان بهشهر مستقر در پناهگاه حیات‌وحش میانکاله مهار شد.

وسعت منطقه آتش‌سوزی در پناهگاه حیات‌وحش میانکاله ۴هکتار برآورد شده است که ۶۰درصد از گونه‌های گیاهی‌سازیل و۴۰درصد از درختان گز محدوده دچار حریق را در این پناهگاه حیات‌وحش از بین برد.

میثم عبدالملکی نماینده شیلات که در این منطقه حضور داشت به همشهری گفت: امکانات اندک موجب شد فقط تانکر آب داشته باشیم و با آبپاش به جنگ آتش برویم. این وضع حمایت همه نهادهای دخیل را می‌طلبد و باید یک لودر برای مقابله با حریق‌ها در میانکاله وجود داشته باشد.

میانکاله پناهگاهی است که آخرین خانه پرندگان مهاجر و ماهی‌های استخوانی خزر محسوب می‌شود و باید مورد حمایت بیشتر قرار گیرد. محیط‌بانانی که در مهار آتش‌سوزی‌ میانکاله نیز همکاری کرده‌اند، وظیفه مقابله با آتش را ندارند اما همه آنها به مهار آتش در این منطقه حفاظت‌شده بین‌المللی شتافتند.

عبدالملکی گفت: این منطقه کاملا حفاظت شده است و با تردد غیرمجاز برخی افراد که با خودروهای آفرود به میانکاله وارد می‌شوند، حوادثی رخ می‌دهد که باید فکر اساسی برای حل این مشکل در میانکاله داشت.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران نیز درباره آتش‌سوزی سریالی میانکاله به همشهری گفت: در فصل پاییز هستیم اما همچنان بارش جوی نداریم. پوشش علفی نیز امسال در بخش جنگلی و مرتعی میانکاله رشد بالا داشته و گیاهان ‌سازیل و درختان گز در معرض حریق قرار دارند. همچنین افرادی که برای گردشگری و طبیعت‌گردی به میانکاله می‌روند در اثر سهل‌انگاری موجب آتش‌سوزی در میانکاله می‌شوند.

او تأکید کرد: یکی از گلایه‌های ما ‌این بود که در قانون مدیریت بحران که سال گذشته در مجلس مصوب شد، نام محیط‌زیست حذف شد و یک ریال اعتبار تعلق نگرفت و در این شرایط که نه تجهیزات و اعتبار مناسب و نه نیروی انسانی کافی داریم، باید با دست خالی به جنگ آتش برویم. درحالی‌که اطفای حریق به‌عهده جهادکشاورزی و منابع طبیعی است، اما محیط‌بانان با حریق مقابله می‌کنند.

ابراهیمی کارنامی گفت: متأسفانه ۵۸درصد ردیف پست محیط‌بان در استان مازندران خالی است و برای تامین سوخت و جیره غذایی محیط‌بان‌ها با سیلی صورتمان را سرخ نگاه می‌داریم و با دست خالی نمی‌شود کاری از پیش برد.

او درباره احتمال آتش زدن میانکاله از سوی سوداگران ماریجوانا اعلام کرد: این موارد را داشته‌ایم و در منطقه با آنها برخورد صورت گرفته و اگر کشت دیگری از این گیاه مخدر وجود داشته باشد باید از بین برود.

ابراهیمی اعلام کرد: احتمال آتش‌زدن مزارع غیرقانونی ماریجوانا در آتش‌سوزی اخیر میانکاله توسط سوداگران وجود دارد اما تا پرونده این آتش‌سوزی به مرجع قضایی نرود، مشخص نمی‌شود عامل اصلی چیست. با این حال باید جلوی سوداگرانی که اقدام به کشت گیاه ماریجوانا در میانکاله می‌کنند با جدیت گرفته شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین