کد خبر: ۶۷۹۷۰۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸

بلوکه شدن ۴ تا ۵ میلیارد دلار پول ایران در ایتالیا/ بالا رفتن طلب ایران از دنیا با نپیوستن به FATF

رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا اظهار کرد: سیاست‌گذاران و نخبگان ما بدانند که حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود ولی نتوانیم ارتباط سوئیفت را برقرار کنیم و به FATF نپیوندیم هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. چون اگر نتوانیم پول را جابجا کنیم برداشتن تحریم‌ها چه سودی خواهد داشت؟
بلوکه شدن ۴ تا ۵ میلیارد دلار پول ایران در ایتالیا/ بالا رفتن طلب ایران از دنیا با نپیوستن به FATF
آفتاب‌‌نیوز :

احمد پور فلاح در مورد وضعیت تجاری ایران با ایتالیا اظهار داشت: سال‌های طولانی به خصوص در دهه‌های بعد از انقلاب، ایتالیا شریک اول تجاری ایران بود، تا جایی که تا ده سال پیش رکورد 1 میلیارد و 700-800 میلیون یورو در معاملات‌مان با ایتالیا را تجربه کردیم، ایتالیا تقریبا همه نیاز پالایشگاه‌هایش را از ایران تامین می‌کرد.

وی اضافه کرد: شبی که آقای ظریف برای نهایی کردن برجام به ژنو سفر می‌کرد؛ من با هیئتی از تجار ایران به آنجا رفتم. معاون انرژی ایتالیا می‌گفت ما تا این اندازه پولدار نیستیم که غیر از ایران از کشور دیگر هم نفت بخریم. سوال کردم مگر ما نفت را ارزان می‌فروشیم؟ گفت اینطور نیست، بلکه ما همه پالایشگاه‌هایمان را از نظر فرمولاسیون تنظیم کردیم که نفت ایران را مصرف کنند و تغییر دادن آن سرمایه‌گذاری زیادی را می‌خواهد. اما امروز ایتالیا یک بشکه نفت هم از ما نمی‌خرد , مجبور به سرمایه‌گذاری زیادی شد تا نفت دیگری را جایگزین ایران کند. البته بازگشت این وضعیت دشوار است، اینها فرصت‌های طلایی هستند که ما از دست دادیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا تصریح کرد: آخرین آماری که ما قبل از کرونا داشتیم نشان می‌داد که معاملات ایران و ایتالیا به حدود 600-700 میلیون دلار رسیده که بسیار ناچیز است ولی به نسبت ارتباط با بقیه کشورها، ارتباط ما با ایتالیا هنوز قطع نشده و به صورت مویرگی هنوز ادامه دارد، به خصوص شرکت‌های کوچک و متوسط به دلیل عدم ارتباط با آمریکا، از این نظر مشکلی ندارند.

وی اضافه کرد: این شرکت‌های کوچک حجم کمی را به خود اختصاص می‌دهند ما باید بتوانیم در سطح کلان‌تر با شرکت‌های دنیا رابطه داشته باشیم. حجم اقتصاد ما در دنیا هجدهم یا نوزدهم است و ما باید سهم بیشتری داشته باشیم. تحریم‌ها و نپیوستن ما به FATF روی این مقوله بسیار تاثیر گذاشته است. نداشتن ارتباط سوئیفت با دیگر کشورها بسیار مشکل ایجاد کرده و بسیاری از فرصت‌طلبان از این وضعیت سوء استفاده می‌کنند و منافع ملی ایرانیان به خطر می‌افتد. من امیدوارم با گشایشی که در سطح بین‌المللی در حال انجام است، به تدریج تحریم‌ها کمرنگ شود.

پورفلاح گفت:‌ سیاست‌گذاران و نخبگان ما بدانند که حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود ولی نتوانیم ارتباط سوئیفت را برقرار کنیم و به FATF نپیوندیم هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. چون اگر نتوانیم پول را جابجا کنیم برداشتن تحریم‌ها چه سودی خواهد داشت؟

عضو اتاق بارگانی ایران تصریح کرد: ایتالیا هنوز پای کار ایستاده و متاثر از هیجان‌های خاص نشده و ارتباطات‌مان را در حد مویرگی با ایتالیا حفظ کردیم. ارتباط با سفارت، کنسولگری و بخش بازرگانی ایتالیا در تهران بصورت منظم وجود دارد.

وی افزود: ارتباطات اقتصادی حتی می‌تواند در فعالیت‌های سیاسی هم تاثیر بگذارد و تاثیر آن هم قابل مشاهده است. سعی کردیم که ارتباط را حفظ کنیم تا ریشه آن خشک نشود به امید آنکه روزی اتفاقی بیافتد تا ایتالیا دوباره شریک اول تجاری ما شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در مورد پول‌های بلوکه شده ایران در ایتالیا تصریح کرد: پول بلوکه شده ایران در ایتالیا به اندازه کشورهایی مثل چین، هند و عراق نیست ولی انتقال پول مقداری از محموله‌های آخر نفتی که به ایتالیا فروختیم امکان‌پذیر نبود، این رقم خیلی بالا نیست و فکر می‌کنم حداکثر 4 تا 5 میلیارد دلار باشد.

وی در مورد تاثیرات روی کار آمدن جو بایدن اظهار داشت: بعضی از سیاست‌گذاران ما گفتند که برای ما فرقی نمی‌کند کدام رییس جمهور با چه تفکری روی کار بیاید. ولی من به عنوان یک فعال بخش خصوصی می‌گویم قطعا بی‌تاثیر نیست. دیدگاه‌های کسی که پافشاری می‌کرد تا درآمدهای ما به صفر برسد، با دیدگاه کسی که به گونه‌ای دیگر فکر می‌کند، متفاوت است. همین دموکرات‌ها بودند که در زمان آقای اوباما به برجام شکل دادند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید با حفظ منافع ملی مذاکره کنیم. من به عنوان فعال بخش خصوصی باور دارم که با قهر کردن و دور بودن هیچ گاه مشکلات ما حل نمی‌شود بنابراین با منافع 50-50 باید مذاکره کنیم. مسلما امروز به شرایط آینده خوشبینانه‌تر از یک سال گذشته می‌توان نگاه کرد البته نباید آنقدر خوشبین باشیم که فکر کنیم مثلا یک ماه دیگر اتفاق خاصی می‌افتد.

پورفلاح خاطرنشان کرد: الان این التهابی که در بازار وجود دارد بیشتر از آنکه منطقی باشد هیجانی و احساسی است، قطعا این شرایط به شرایط 3-4 روز پیش می‌رسد ولی در میان‌مدت حتما شرایط ما در معامله با کشورهای دنیا بهتر خواهد شد. البته این شرایط مقدار زیادی به دیدگاه‌های سیاست‌گذاران داخلی ما مربوط می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
خروس بی محل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
1
14
قابل توجه.... سیاسی که در بوق و کرنا کردند به fatf نمی پیوندیم و چیزی هم نمی شود.
سمیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
0
7
ایران خالق مکتب لجبازیسم در جهان
نورمحمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
0
0
FATF بد است بد بد بد آدم را لو میدهد دیگه از این حرفا نزنی ها.
HOSEIN
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
خب معلومه بدون پولشویی که نمیتوان تحریمهارادورزد!!!!
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
وقتی انسانهایی بدون دانش سیاسی واقتصادی برای هشتادوپنج میلیون ایرانی فهیم وفرهیخته تصمیم می گیرندنتیجه این می شود.وقتی همه اساتید سیاسی واقتصادی کشور گفتند باید این پیمان نامه های بین المللی را امضاء کرد وگرنه کشور دچار بن بست گردش مالی با دنیا می شود وقتی ذوستان ظاهری ما مانندروسیه وچین که فقط بدنبال منافع ملی خودشان هستند واز کشور ما بعنوان برگ بازی در تقابل با امریکا وغرب استفاده میکنند گفتنداین پیمان نامه ها را امضا کنید وگرنه ما هم نمی توانیم با شما تبادلات مالی داشته باشیم و.....آب را به سربالایی بالا بردند وگفتند امریکا به اسرار کمک ها وتبادلات مالی ما با حزب الله وسوریه وانصار الله و...دست پیدا می کند وبه این بهانه یک کشور ویک ملت بدبخت،بیچاره وفلک زده را در سختی ومصیبت قرار دادندغافل از اینکه می توان در این پیمان نامه ها هم بود وهم از روشهای گوناگون به دوستانمان کمک کرد.اکنون ما در دنیا تبدیل به گاو پیشانی سفید شده ایم که همه از ما استفاده می برند ولی وقتی نوبت استفاده ما می شودهمه با زیرکی کنار می کشندوتحریم را بهانه می کنند ودارایی های ما را بلوک می کنند.آقایان به چه حقی بجای یک ملت بزرگ تصمیم نابجا وغیر اصولی می گیرند ویک ملت را با رنج وسختی ومصیبت مواجه می کنند؟ این رانت خواران تحریم کی می خواهند دست از سر ملت ایران بردارند وملت را بحال خودشان رها کنند؟این زندگی دوروزه مردم را هرچقدر کرونا نابود کرد بقیه اش را تصمیمات نابجای برخی مسئولین فاقد دانش سیاسی واقتصادی نابودکرد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین