کد خبر: ۶۷۹۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷

وزیر کشور استونی پس از "فاسد "خواندن جو بایدن و پسرش استعفا کرد

وزیر کشور راست افراطی استونی پس از نظری که درباره جو بایدن و پسرش هانتر بایدن داد از سمت خود کناره‌گیری کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته ایندیپندنت، مارت هلمه، وزیر کشور استونی، بدون هیچ مدرک و دلیلی این پدر و پسر را «شخصیت‌های فاسد» نامید.

با این حال وی روز بعد با تغییر موضع گفت: شب گذشته وقتی به تهمت‌ها و دروغ‌هایی که رسانه‌های استونی منتشر کردند نگاه می‌کردم تصمیم گرفتم استعفا بدهم.

وزیر کشور استونی، که عضو حزب محافظه‌کار خلق استونی است، افزود: خسته‌ام. دیروز هیچ کاری نکردم که امنیت استونی را به خطر بیندازد. هیچ چیزی نگفته‌ام که رسانه‌های آمریکایی قبلا نگفته باشند، رسانه‌های آزاد آمریکایی.

وی در یک کنفرانس خبری گفت: شما نمی‌توانید دهان من را ببندید. هیچ کس نمی‌تواند. نخست وزیر هم نمی‌تواند دهان من را ببندد. رئیس جمهور و روزنامه‌نویسان هم نمی‌توانند. من هر چه درست بدانم می‌گویم، هر چه در نظرم باشد.

هلمه همچنین تأکید کرد که جو بایدن هنوز رئیس جمهور نشده و هنوز باید منتظر نتایج رسمی انتخابات باشیم.

جوری راتاس، نخست وزیر استونی، روز یکشنبه با هشدار به هلمه و پسرش مارتین، وزیر اقتصاد نظرات آنها را مهمل دانسته و گفت از بیان نظرات بی‌پایه‌ای که ممکن است روابط آمریکا و استونی را خدشه‌دار کند پرهیز کنند.

هلمه گفته بود هیچ شکی نیست که انتخابات آمریکا دستکاری شده است و اگر کار با همین نتیجه ادامه پیدا کند، دیگر در آمریکا قانون اساسی حاکم نخواهد بود.

در همین حال، نخست وزیر ضمن تبریک به بایدن به خاطر پیروزی‌اش، انتخابات آمریکا را «عادلانه، آزاد و شفاف» دانست و با اظهارات دونالد ترامپ مخالفت کرد.

استونی، کشور کوچک شوروی سابق با ۱.۳ میلیون جمعیت و عضو اتحادیه اروپا و ناتو، متحد وفادار واشنگتن است.

رئیس جمهور استونی، کرستی کالیولاید، با بیان این که از این اظهارات «شرمگین و ناراحت» شده است، آن را «توهین لفظی ... و تجاوز به دموکراسی و امنیت استونی» دانست.

هلمه بنیانگذار حزب محافظه‌کار خلق استونی است، که با اوج‌گیری در انتخابات مارس ۲۰۱۹ به سومین حزب بزرگ کشور تبدیل شد.

پسر هلمه در ماه ژویه ریاست حزب را به عهده گرفت و هر دو به خاطر اظهارات تحریک‌آمیز متعدد در عرصه عمومی، مورد بحث و انتقاد بوده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین