کد خبر: ۶۸۰۲۱۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
بخشنامه کرامت توصیه اخلاقی نبود، صادر شد که اجرا شود

رئیسی: به اشرار سابقه‌دار ارفاق نکنید

رئیس دستگاه قضا گفت: بخشنامه کرامتی که صادر کردیم جهت اقدام لازم بود، این مسئله توصیه اخلاقی نیست، باید در جلسات نشست قضایی به بندهای آن توجه شود.
رئیسی: به اشرار سابقه‌دار ارفاق نکنید
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس قوه قضاییه گفت: باید با کسی که کیف قاپی می‌کند و موبایل مردم را می‌دزدد برخورد قاطع کرد.

به گزارش قوه قضاییه، سید ابراهیم رئیسی در نوزدهمین نشست سراسری دادستان های عمومی و انقلاب، نظامی و ویژه روحانیت که صبح امروز به صورت تصویری و با عنوان «نقش دادستان ها در حفظ امنیت و حقوق عامه و حمایت از تولید» برگزار شد، «حق» را مدار واقعی عالم هستی و شناخت حق و اجرای عدالت بر مدار حق را از وظایف اصلی عدلیه دانست.

رئیس قوه قضاییه گرایش به حق را دومین عنصر مهم در مأموریت های دستگاه قضایی دانست و اظهار داشت: گاهی انسان به خاطر برخی موانع حق را نمی شناسد اما گاهی حق را می شناسد ولی به خاطر تبعیت از هوای نفس به حق گرایش پیدا نمی کند.

رئیسی خاطر نشان کرد: کسی که از هوای نفس تبعیت کند، معاد را فراموش می کند و دچار خدافراموشی و دین فراموشی می شود و در نتیجه انسانیت را از یاد می برد و دچار خودفراموشی می شود و کارهایی انجام می دهد که از یک انسان بعید است.

رئیس قوه قضاییه استقامت و ایستادگی در راه حق را سومین عنصر مهم در امر قضا دانست و تأکید کرد: کسی که حق را تشخیص داد و به آن گرایش یافت، در تصمیم گیری و صدور حکم و بیان نظراتش نباید تحت تأثیر هیچ عاملی دچار چرخش شود.

رئیسی بر شناخت حکم و موضوع تأکید کرده، شجاعت در فهم حکم را نیز بسیار مهم دانست و افزود: مقام معظم رهبری در جریان فتنه ۸۸ شجاعت در فهم موضوع را وارد ادبیات سیاسی کشور کردند و همکاران دستگاه قضا باید به این مساله توجه کنند و تحت تأثیر هیچ گونه القائی قرار نگیرند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنانش با تأکید بر لزوم تناسب حکم و موضوع، اظهار داشت: همکاران دستگاه قضایی باید خود را در محضر خدا ببینند و با استناد به قانون و بدون نفوذپذیری از صاحبان قدرت و هواهای نفسانی تصمیم گیری و حکم صادر کنند.

رئیسی به ذکر نمونه ای در این زمینه پرداخت و گفت: در صدور قرارهایی که در دادسرا صادر می شود، اگر تناسب قرار و مبلغ تعیینی با اتهام و موضوع پرونده رعایت نشود، حق رعایت نشده است و این از وظایف مهم قضات است که قرار مناسب صادر کنند.

رئیس قوه قضاییه، «قضاوت» را «مهندسی اجرای قانون» دانست و گفت: قاضی در جریان رسیدگی به پرونده و صدور حکم به قوانین مختلف استناد می کند و همه داشته های علمی خود را به کار می گیرد و به همین دلیل است که برخی آرای قضایی در مراکز پژوهشی و تحقیقاتی به عنوان دکترین مطرح و مبانی صدور آنها بررسی می شوند.

رئیسی در ادامه به نقش دادستان ها در حمایت از تولید اشاره کرد و با بیان این که حمایت از تولید از اولویت های دستگاه قضا در سال ۹۹ عنوان شده، تصریح کرد: فساد از موانع تولید است و بدون توجه به مبارزه با فساد، رونق تولید تحقق نمی یابد.

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: رشوه، رانت خواری و فساد هرگز با رونق تولید سازگاری ندارد و این وظیفه همه بخش های قضایی و به ویژه دادستان هاست که با همکاری بخش های مختلف اجرایی زمینه های امنیت اقتصادی را در کشور فراهم کنند.

رئیسی بر لزوم توجه دادستان ها به صیانت از حقوق عامه نیز تأکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری در هفتم تیر ماه بر حفظ حقوق عامه تأکید کردند و اقدامات خوبی هم در زمینه صیانت از حقوق مردم در حوزه سلامت، محیط زیست، آب و هوا و خاک صورت گرفته که باید به طور جدی پیگیری شود و نباید اجازه داد احدی متعرض حقوق مردم شود.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر لزوم نقش آفرینی دادستان ها در تأمین امنیت اظهار داشت: دادرسی و احقاق حق همواره باید در دستور کار باشد و همکاران سازمان قضایی کشور ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی در مقابله با کرونا، باید مأموریت ها و وظایف خود را با جدیت و بی وقفه ادامه دهند.

رئیسی گفت: امنیت خط قرمز ماست و هیچ گونه ناامنی قابل تحمل نیست و مردم باید در هر شرایطی احساس امنیت کنند و هم نیروی انتظامی و هم دادستان ها باید برای تأمین امنیت اجتماعی اجازه ندهند افراد شرور میدان و مجالی برای شرارت پیدا کنند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: ارفاقات قانونی شامل اشرار، سارقان و زورگیران حرفه ای و سابقه دار نمی شود و با کسانی که دنبال مختل کردن امنیت کوچه و خیابان هستند و در دل مردم رعب و وحشت ایجاد می کنند، باید قاطعانه و بدون اغماض برخورد شود.

رئیسی «کرامت انسانی» را از دیگر اولویت های دستگاه قضا عنوان کرد و با اشاره به بخشنامه صادره در این زمینه در آغاز سال متذکر شد: تأکید بر تکریم ارباب رجوع یک توصیه اخلاقی نیست و بخشنامه صادره در این زمینه نیز برای رؤیت و قرارگرفتن در زونکن نبوده بلکه یک الزام برای همه همکاران دستگاه قضاست.

رئیس قوه قضاییه با بیان این که بند بند بخشنامه کرامت انسانی باید مورد توجه قرار گرفته و اجرا شود، تصریح کرد: این که کسی به دادگستری مراجعه و از نحوه برخورد همکاران قضایی گلایه کند که مثلاً با بی حوصلگی به کارش رسیدگی شده یا رفتار مناسبی با او نشده، زیبنده دستگاه قضایی نیست.

رئیسی از دادستانی به عنوان نماد قانونمداری و دفاع از حق یاد کرد و با بیان این که دادستان ها باید حامی حقوق مظلومان و حقوق مردم و حاکمیت باشند، اظهار داشت: دادگستری باید ملجاء و پناه مظلومان باشد و هر کسی که مورد ظلم قرار گرفت و به دادستان رجوع کرد، دادستان باید حق او را بستاند و به صاحب حق برگرداند.

رئیس قوه قضاییه این نکته را نیز متذکر شد که دادستانی باید در کنار رأفت و مهربانی از اقتدار هم برخوردار باشد و تأکید کرد: قانون به دادستان اقتدار بخشیده و این اقتدار نباید تحت هیچ شرایطی مخدوش شود و دادستان ها باید محکم و مقتدر و دور از هر گونه نفوذپذیری در مقابل قانون شکنان و هنجارشکنان بایستند.

رئیسی با تأکید بر همکاری و همدلی دادستان ها با رؤسای کل و بدنه دادگستری ها، اظهار داشت: بعد از رؤسای کل دادگستری ها، عامل اجرای اکثر بخشنامه های قضایی دادستان ها هستند که نمونه این اسناد، سند امنیت قضایی است که باید از سوی دادستان ها عملیاتی و بر روند اجرای آن نظارت شود.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش دادستان ها در تولید و ارتقاء نظم و امنیت، اظهار داشت: دادستان ها در هیچ یک از مراحل فرایند دادرسی از کشف جرم تا تحقیق و بازپرسی و صدور کیفرخواست و دفاع از آن در دادگاه تا اجرای احکام غایب نیستند و در تمام این فرایند نقش محوری دارند.

رئیسی در عین حال تأکید کرد: دادستان ها باید بیش از پیش به موضوع پیشگیری از جرم توجه داشته باشند و برای اصلاح مجرمین هم که در قانون اساسی بر آن تصریح شده اما تاکنون به درستی به آن پرداخته نشده است، با مسئولان تربیتی و امنیتی و مسئولان زندان ها همکاری کنند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم آموزش و نظارت بر ضابطین قضایی تأکید کرد و با تقدیر از تلاش های ضابطین در کشف جرم در عین حال گفت: تشخیص جرم با دادستان و قاضی است. دادستان ها نباید تسلیم ضابطین شوند و از نظر آنها تبعیت کنند بلکه باید با تحقیقات دقیق درباره پرونده اظهار نظر کنند.

رئیسی بر لزوم نظارت دقیق دادستان ها بر بازداشتگاه ها، تحت نظرگاه ها و زندان ها نیز تأکید کرد و گفت: سرکشی صرف به زندان ها کفایت نمی کند بلکه از آداب قضاء اسلامی آن است که قاضی هر روز وضعیت زندانیانش را پایش و نسبت به بقای یک فرد در زندان یا تبدیل حبس به قرار تصمیم گیری کند تا کسی بلاضرور در زندان نماند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به معدل بالای حضور جوانان در دادسراها، نیروی جوان مؤمن و انقلابی و قانونمند و خستگی ناپذیر را مظهر نظم و امنیت در جامعه دانست و بهره مندی دادگستری ها از چنین نیروهایی را در حُسن انجام مأموریت هایش یک فرصت ویژه و ارزشمند دانست.

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور با ارائه گزارشی از عملکرد دادستانی و پیگیری مأموریت های تبیین شده در همایش سال گذشته دادستان ها، اظهار داشت: نیاز امروز کشور، تلاش جهادگونه دادستان ها برای انجام مسئولیت های محوله است و انتظار می رود دادستان ها با همت مضاعف در جهت ارتقاء امنیت، حفظ حقوق عامه و رونق و جهش تولید گام بردارند.

همچنین در این نشست، معاونین سیاسی و امنیتی، نظارت بر دادسراها، مبارزه با قاچاق و جرایم سازمان یافته و حقوق عامه دادستانی کل کشور و تعدادی از دادستان ها، به صورت حضوری و از طریق ارتباط تصویری به بیان دیدگاه ها و پیشنهادات خود برای ارتقاء عملکرد و تقویت نقش دادستانی ها در تأمین امنیت و صیانت از حقوق عامه و حمایت از تولید پرداختند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
3
9
کاملا موافقم
به کسانیکه امنیت عمومی زا به خطر میندازند نباید رحم شود،به شکل تصاعدی باید برخورد شود،عنی اگر جرم تکرار شوذ باید چند برار مجازات شوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
1
20
در باره کوه خوار و زمین خوار و خاک خوار و...................هم می فرمودی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
0
10
متأسفانه یک شخص کلاهبردار در هشتگرد کرج به مدت 35 سال با کمک افراد شرور با چاقوکشی و چوب کشی املاک مردم را غصب می کند و چندین پرونده هم در دادگسنری هشتگرد دارد ولی شخص کلاهیردار با پشتگرمی خاصی به شرارت های خودش ادامه می دهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
0
5
کیف و موبایل و کل ارزش پس اندازشان را
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
0
10
من هم موافقم البته نه با اعدام. اعدام نشانه ضعف است.
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
0
7
همش دروغ دزد ها هماهنگ هستن . تو یک ماه ماشین من دوبار دزد زده تازه میری کلانتری یه جوری برخورد میشه که کار ادامه ندی . همش حرفففففففففففففف
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
ماشين من را هم ظرف سه ماه دوبار زاپاس و جك و آچارهايش را دزديدند، دفعه دوم ديگه كلانتري هم نرفتم واسه شكايت، حداقل آمار پليس در خصوص وقوع جرم و جنايت به اين ترتيب كاهش پيدا مي كنه!!!!
ناشناس
|
Canada
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
4
دستشون درد نكنه كه دزد علي دايي رو كمتر از هفته پيدا كردند ! يعني اگر بخواهند ميتوانند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
3
قولنامه رسمی شاهد دست خط با امضا پرینت صوتی تثاویر دوربینی به عنوان مدرک داشتم یک وکیل هم گرفته بودم بعد از دوسال آوارگی و صرف میلیونها تومن و شنیدن توهین قاضی و بازپرس آخرشم پروندم رد شد اعتراض هم نتیجه نداد همه مردم تعجب کرده بودند ولی خب اگه میدونستم از اول به دادگستری مراجعه نمیکردم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین