کد خبر: ۶۸۰۳۹۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴

دیپلمات ارشد انگلیسی به مسکو سفر می کند

معاون وزیر امور خارجه انگلیس در اوج اختلافات میان لندن و مسکو، با هدف تداوم گفت‌وگوها و حفظ حداقل روابط با روسیه هفته آینده راهی مسکو می شود.
دیپلمات ارشد انگلیسی به مسکو سفر می کند
آفتاب‌‌نیوز :

«وندی مورتون» قرار است در این سفر سه روزه درباره طیف مختلفی از مسائلی که باعث تشدید اختلافات میان دو کشور شده با مقامات روس رایزنی و تبادل نظر کند. انتظار می‌رود مسمومیت "سرگئی اسکریپال" جاسوس اسبق روس و "الکسی ناوالنی" مخالف سرشناس رئیس جمهوری روسیه، جاسوسی در امور داخلی انگلیس و پرواز مکرر جنگنده‌های روس در نزدیکی حریم هوایی این کشور از جمله مسائلی است که در این سفر مورد بحث و رایزنی قرار خواهد گرفت.

انگلیس در کنار فرانسه و آلمان ۶ مقام بلندپایه و یک سازمان روس را به دلیل آنچه دست داشتن در مسمومیت الکسی ناوالنی نامیده تحریم کرده است.اما کاخ کرملین تاکنون واکنشی به این اقدامات نشان نداده است.

ناوالنی که یکی از اصلی‌ترین منتقدان ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه است، بیستم ماه اوت (سی ام مرداد) در بازگشت از سیبری به مسکو بیمار شد.

وی پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر تومسک سیبری منتقل شد و سپس به یک مرکز درمانی در برلین انتقال یافت، جایی که پزشکان ادعا کردند نشانه‌هایی از مسمومیت وی با ماده سمی نوویچوک وجود دارد.

این در حالیست که لندن پیشتر ادعاهایی را درباره مسمومیت سرگئی اسکریپال با ماده سمی نوویچوک در خاک این کشور مطرح کرد و موفق شد اجماعی را بین متحدانش برای افزایش فشارها علیه مسکو و اخراج تعدادی از دیپلمات‌های این کشور به اتهام جاسوسی برای روسیه به دست آورد.

به گزارش گاردین، مورتون قرار است هفته آینده در همین رابطه با ولادیمیر توتیو همتای روس خود در مسکو دیدار و متذکر شود که لندن به شواهد دیگری غیر از اینکه روسیه در مسمومیت ناوالنی با ماده سمی نوویچوک دست داشته، دست پیدا نکرده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه چهارشنبه گذشته از تصمیم مسکو برای تحریم فرانسه و آلمان خبر داد اما سخنی از انگلیس به میان نیاورد. مقامات انگلیسی تردید دارند که این اقدام عمدا یا سهوا بوده است.

از سویی آن‌ها انتظار دارند تا هفته آینده موضع دولت ولادیمیر پوتین در خصوص انتخابات آمریکا روشن شود. هرچند دونالد ترامپ رویکرد نسبتا معتدلی را در قبال روسیه در پیش گرفت اما بسیاری از مقامات انگلیسی معتقدند که دولت آمریکا در کل تابع دیدگاه‌های رئیس جمهوری در این خصوص نبود.

بر اساس این گزارش، مورتون همچنین قرار است با شمار دیگری از مقامات ارشد دولت روسیه از جمله مشاوران پوتین در امور تغییرات آب و هوایی در آستانه برگزاری این کنفرانس در گلاسکو ملاقات کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین