کد خبر: ۶۸۱۶۳۶
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
تکرار دو حادثه مشابه در یک سال از سوی مسئولان، جای تامل دارد

واکنش نمایندگان مجلس به حادثه تخریب خانه زن بی‌سرپناه در بندرعباس چه بود؟

به دنبال انتشار خبر خودسوزی زنی در بندرعباس به دلیل تخریب منزلش توسط ماموران شهرداری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وعده پیگیری این موضوع بر لزوم محاکمه متخلفان و خاطیان این حادثه و دلجویی از خانواده آسیب دیده تاکید داشتند.
واکنش نمایندگان مجلس به حادثه تخریب خانه زن بی‌سرپناه در بندرعباس چه بود؟
آفتاب‌‌نیوز :

چند روز گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که ماموران شهرداری بندرعباس منزل زنی را تخریب کرده و این بانوی ۳۵ ساله در واکنش، اقدام به خودسوزی می کند. در حال حاضر بنا بر گفته فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان این زن بندرعباسی با ۱۷ درصد سوختگی از ناحیه دست و قفسه سینه، در بخش سوختگی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بستری است.

بعد از وقوع این حادثه، مجتبی قهرمانی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس از برخورد با مسببانش سخن گفت و توضیح داد: پرونده قضایی برای متخلفین تشکیل و چگونگی رویداد در دست بررسی است همچنین به سازمان‌های حمایتی هم دستور قضایی داده شده که به این خانواده کمک فوری شود.

رضا مختاری بازرس کل استان هرمزگان نیز با تاکید بر برخورد بدون اغماض و قانونی با عوامل و مقصران اظهار کرد: این پرونده به صورت ویژه در دست بررسی است و تا حصول نتیجه به طور جدی و مستمر پیگیری خواهد شد. تصرف اراضی ملی به صورت غیرقانونی مجاز نیست و امری غیرقانونی محسوب می شود اما باید این گونه مسائل به شیوه صحیح و به دور از حادث شدن این گونه اتفاقات انجام شود.

در توضیح علت تخریب خانه زن بندرعباسی، اسماعیل موحدی نژاد معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس گفت: منزل این خانم در زمین‌های تصرفی ملی ساخته شده بود و ساخت و ساز آن غیر قانونی بود. پیش از این، چندین مرتبه به این خانواده برای ترک محل تذکر داده شده بود زیرا در منطقه غیرمجاز و نا امن در بستر رودخانه اقدام به ساخت اتاقک کرده بودند.

او این را هم گفت که از این خانم با حضور گروهی از طرف شهرداری بندرعباس دلجویی شده و طبق دستور شهردار علاوه بر پرداخت تمام هزینه های درمان با هماهنگی وزارت مسکن و شهرسازی زمینی به این خانواده اهدا شود.

نمایندگان استان هرمزگان در مجلس نیز با انتشار پیامی، تخریب خانه زن بندرعباسی را غیرانسانی و وهن جامعه‌ اسلامی توصیف کرده که وجدان جمعی را به شدت آزرده کرده است. این نمایندگان وعده پیگیری جدی این حادثه را داده و ضمن محکومیت شدید آن خواهان محاکمه متخلفان و خاطیان و دلجویی از خانواده آسیب دیده شدند. همچنین پیشنهاد کردند که موادی به قانون شهرداری‌ها اضافه شود تا اختیار اقدامات قهری رأسا از شهرداری‌ها سلب شده و یا این نهاد جهت انجام این مهم، ملزم به تربیت و آموزش جدی مأموران خود شود.

سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست نیز روز گذشته در صفحه توییتر خود از سفر به بندرعباس برای پیگیری روند ممنوعیت صید ترال و درمان این زن مظلوم سرپرست خانوار سخن گفت و این را هم اضافه کرد که اصلاح قوانین موجود در مجلس و نیز توضیح از وزیر کشور درباره چرایی تکرار مسائلی از این دست در دستور کار خواهد بود.

شب گذشته رئیس و اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس با حضور در بیمارستان شهید محمدی از مصدوم حادثه تخریب منزل مسکونی توسط شهرداری بندرعباس عیادت کردند. آن ها در جریان روند رسیدگی به وضعیت و مراحل درمان او قرار گرفته و قول همکاری و مساعدت برای رفع مشکلاتش را دادند.

همچنین جمعی از مقامات استانی همچون علی صالحی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان نیز با عیادت از این بانوی بندرعباسی از او به دلیل اتفاقات رخ داده دلجویی کرده و دستورات لازم را جهت رفع هرچه سریعتر مشکلاتش صادر کرد.

با وقوع این حادثه تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در صفحات شخصی خود در توییتر واکنش نشان دادند.

فاطمه قاسم پور نماینده تهران و رییس فراکسیون زنان مجلس نوشت: «در اتفاقات دردناکی مانند آنچه در ⁧‫بندرعباس‬⁩ رخ داد، مسئولین بدون توجه به کرامت انسانی صاحبان خانه و تبعات ناگوار انسانی این برخورد، عمل کردند. در مواجهه با تبعات توسعه نامتوازن شهری، بایستی کرامت افراد به طور کامل تامین شود وزیر کشور نسبت به این امر مسئول است و باید پاسخ‌گو باشد.»

الهام آزاد نماینده نایین و عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: «با بی‌تدبیری سرپناه کسی را خراب کردند که جز خداوند یاوری نداشت. صحنه استعانت مادر و فرزند از خداوند و فریاد خدای آن کودک دل هر انسانی را به درد می‌آورد.‏ علاج بعد از واقعه خود درد است و تکرار دو حادثه مشابه در یک سال جای تامل دارد، به پیگیری این حادثه و علل آن خواهیم پرداخت.»

فاطمه محمد بیگی نماینده قزوین و عضو دیگر فراکسیون زنان در واکنش به این اتفاق در صفحه شخصی خود نوشت: «سرپناه زن سرپرست خانواری که به سختی زندگی می کند را خراب کردید در حالیکه به دادش نرسیدید و جایی برایش فراهم نکردید؟! به صورت ویژه این اقدام غیرانسانی را در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از سوی مجلس پیگیری خواهم کرد.»

علیرضا زاکانی نماینده قم و رییس مرکز پژوهش های مجلس نیز گفت: «اتفاق تلخ ⁧‫بندرعباس‬⁩ رفتاری سرشار از تبعیض و نمونه‌ای از پلشتی ها و میراث شوم مدیریت عناصر قدرت و ثروت در کشور است. مجلس انقلابی‬⁩ در تلاش برای خشکاندن ریشه فقر، فساد و تبعیض هاست.»

احمد مرادی نماینده هرمزگان تصریح کرد: « تخریب اطاقکی‌ در حاشیه شهر بندرعباس متعلق به خانمی سرپرست خانوار توسط مامورین شهرداری‬ و ضجه های التماس گونه دختر بچه معصوم، دل هر انسان با وجدانی را به درد‬ می آورد. ‏کجای شرافت ‌و انسانیت است که در این شرایط بد اقتصادی خانه را بر سر مردم بی پناه ویران کنیم.»

علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار با طرح چند پرسش این گونه واکنش نشان داد: « جلوگیری از ساخت و ساز خارج از ضابطه انجام وظیفه است اما آیا تأمین حداقل سرپناه برای یک خانواده محروم وظیفه نیست؟!‏ چرا نمی‌توانیم بفهمیم که می شود ابتدا برای این خانواده فکری کرد و سپس بنای غیرمجاز را تخریب نمود؟!‏ همین کاری که حالا بعد از این فاجعه و جریحه دار شدن احساسات مردم خواهیم کرد.»

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تایباد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: « فکر می کنم فریاد خدا! از سوی این کودک بی پناه، برای ویرانی شهرداری بندرعباس‬ و وزارت مسکن و شهرسازی‬ و استانداری هرمزگان و همه ما که مسئولیتی داریم، کافی باشد! چقدر مسئولان اجرایی ما در این سرزمین قانون را بد می فهمند! چقدر بد اجرا می کنند! چقدر قانون و مسولان با مردم فاصله دارند!»

فراموش نکنیم چند ماه پیش یعنی اوایل خرداد امسال حادثه مشابهی در کرمانشاه رخ داد و آسیه پناهی پیرزن آلونک نشین به دلیل تخریب خانه اش فوت کرد. آن زمان نیروهای اجراییات شهرداری کرمانشاه قصد تخریب خانه این پیرزن کرمانشاهی را داشتند که او مقابل لودر آنها ایستاد تا مانع تخریب شود اما پس از درگیری با مامورین اجراییات، حین انتقال به اردوگاه چشمه سفید کرمانشاه جان باخت.

۶ ماه گذشته نیز برخی از مسئولین کشوری و استانی به این نوع برخورد مامورین شهرداری واکنش نشان دادند اما ظاهرا آن قدر بازدارنده نبوده که مجددا حادثه غم انگیز دیگری در بندرعباس رخ داد؛ انتظار می رود با اصلاح رویه و یا حتی بازنگری در قوانین دیگر شاهد تکرار این اتفاقات تلخ نباشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
21
0
مسله ای که در چهارچوب شهرداری ناحیه به سرانجام
خنثی سازی شایعات می شود .
وقت گرانبهای مجلس نباید اسراف شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
چه پارادوکسی!
وقت گرانبهای مجلس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
18
زنده باد فضای مجازی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
19
خاک تو سر شهرداری . قبل اینکه این بنده خدا اقدام به خود سوزی میکرد میبایست مشکل اش را حل میکردید .
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
18
3
اگر به هر کس که در زمین دیگران الونک بسازد حق بدهیم سنگ روی سنگ بند می شود .خلاف قانون عمل کردن در هر حالت بد است میخواهد از جانب یک زن سرپرست خانواده باشد یا یک زمین خوار گردن کلفت یقه سفید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
درد اینکه زورشون به فقیر فقرا میرسه نه گردن کلفتان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
یادش بخیر قدیم ها مامانم هروقت با بابام دعوا میکرد چون زورش به بابام نمی رسید من و داداشم رو کتک میزد می‌گفتیم چرا میزنی میگفت اگه نزنم دیگه سنگ روی سنگ بند نمیشه نظام خانواده از بین می ره ماهم می‌دیدیم این جوریه می‌گفتیم بزن حقمونه .چون باور کردیم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
9
اگر
زمين مردم را غصب كرده باز هم اين راهش نيست.
مگر چند متر زمين گرفته و ايا شهرداري نميتوانست جاي ديگري به اين بي سر و پناه بدهد؟
و اگر
صاحب اين الونك جورج فلويد امريكايي بود
صدا و سيما خودش رو جر ميداد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
1
2
سناریوی برنامه ریزی شده ازقبل... مردم و مشغول کنند... آنقدر آلونک و کپر نشین داریم... بعضی‌ها میخوان جلوی دوربین ژست انتخاباتی بگیرن... اگر واقعا دلسوز مردم هستید با دنیا تعامل کنید تا ملت هم روی آسایش ببیند... نفرین بر حامیان تحریم
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
3
هیچ کسی حاشیه رود اتاقک نمیسازه ارزش ان اتاقک مطمن ان ۲میلیون هم نمی ارزد حتی کار ان زن غیر قانونی بود انسانیت حکم میکنه چنان نمیکردن و توسط کمیته امداد حدقل خانه اجاره میکردن مطمن ان بی پناه بوده انجا سکونت کرده کارشان محکوم بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
1
1
نمایندگان اگر راست می گویند پیگیر باشند نهادهای عریض و طویل چرا از این زن و دختر بی سرپرست حمایت نکرده اندو به او خانه و مسکن نداده اند؟
ناشناس
|
France
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
1
2
* نظر:
واقعآ که، چرا آنقدر کپر نشین داریم، جنوب بندر عباس انطرف آب قطره، امارات به چه شکلی است و مردمش چطور زندگی میکنن و مردم بندر عباس و بوشهر چطور!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین