زمستان امسال قرار است خودرو جدید دیگری وارد بازار خودرو شود. طبق آخرین گزارشها احتمالا این خودرو با نام شاهین گرانترین محصول داخلی تولیدی سایپا باشد، اما این خودرو چه مشخصاتی دارد؟
اگر مشخصات پیشرانه شاهین را با پیشرانه برلیانسهای جدید مقایسه کنیم، به این نتیجه میرسیم که سایپا به احتمال فراوان، از پیشرانهای مشترک برای هر دوی این خودروها، استفاده کرده است. در جدول زیر، شباهتهای بیشتری را پیدا میکنید.
همچنین در اسفند ۹۸، سایپا برای نخستین بار، مشخصات پیشرانه توربوشارژ شاهین را نیز اعلام کرد. باتوجه به اعلام دو پیشرانه مختلف برای شاهین، هنوز مشخص نیست که سایپا قرار است از کدام یک برای نسخه تولیدنهایی شاهین، استفاده کند.
جعبهدنده شاهین را شرکت کرهای HPT به سفارش سایپا ساخته است و کاملا با جعبهدنده ساینا اتومات و کوییک اتومات، متفاوت است.
طبق اطلاعات موجود، سایپا هم نسخه دستی و هم نسخه اتومات شاهین را به بازار عرضه میکند که حداکثر سرعت هر دو مدل به ۱۸۵ تا ۱۹۰ کیلومتر برساعت میرسد.
شاهین که نخستین عضو خانواده SP۱۰۰ سایپا به حساب میآید، پس از تولید نمونههای اولیه در مرکز تحقیقات سایپا، تولید آن در فازهای PP۱ و PP۲ آغاز شده است.
بنا به گفتههای محسن جهرودی (مدیرعامل وقت سایپا)، پلتفرم SP، نخستین پلتفرم ملی است که مراحل طراحی اولیه تا ساخت نهایی آن در ایران انجام شده است. هزینه دقیق طراحی و ساخت این پلتفرم نیز نامشخص است، اما امیررضا نخعی (مدیرعامل سایپا آذین خودرو)، میزان سرمایهگذاری برای آن را حدود ۱۰ میلیون دلار برآورد کرده است.
اما قیمت این خودرو چقدر برآورد میشود؟
نعمتالله کاشانینسب، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفته است: شاهین خودرو بهروزی است. این خودرو هنوز وارد بازار نشده اما ممکن است این خودرو در کارخانه با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان به مردم عرضه شود اما قیمت این خودرو در بازار احتمالا معادل قیمت خودرو پژو ۲۰۰۸ است.
فیروز نادری، یک فعال بازار خودرو نیز با تائید صحبتهای نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفته است: چنانچه شاهین زمستان وارد بازار شود قیمت این خودرو بالای 200 میلیون تومان آب میخورد. همچنین پیشبینی میشود قیمت این خودرو در بازار آزاد هم قیمت پژو 2008 است.
فعالان بازار خودرو در حالی قیمت شاهین را هم قیمت پژو 2008 میدانند که در حال حاضر این خودرو در بازار آزاد تا 800 میلیون تومان معامله میشود.