کد خبر: ۶۸۶۰۵۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۲

ضرورت تصویب FATF در شرایط فعلی چیست؟

یک کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل ضمن تشریح ضرورت‌ها و شرایط بررسی و تصویب اف‌ای‌تی‌اف در شرایط فعلی کشور گفت: صرف نظر از جبهه گیری سیاسی در صورتی که تصویب شود احتمال انجام مراوادات تجاری و بازگشت آرامش نسبی بر اقتصاد و زندگی مردم وجود دارد.
ضرورت تصویب FATF در شرایط فعلی چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

نوذر شفیعی درباره اخباری که اخیرا مبنی بر بررسی مجدد اف ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت مطرح شده گفت: آنچه که در محافل بروکراتیک ایران درباره ی اف ای تی اف می گذرد متاثر از این واقعیت است که مجمع تشخیص مصلحت چندین بار آن را بررسی و تقریبا رد کرده است و اکنون مجددا با تقاضای دولت برای بررسی مجدد موافقت شده است.

وی تصریح کرد: این مساله نشان می دهد که احتمالا دولت قصد دارد با تعدیل‌هایی نسبت به اصلاح‌های قبلی آن را تایید کند. ممکن است در صورت تصویب در مجمع باز هم اعتراضاتی به بخش هایی از آن وجود داشته باشد در هر حال این مسائل چالش هایی است که پیش رو قرار دارد .

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: ما امروز در شرایطی هستیم که چاره ای جز حرکت نداریم. نشستن و نظاره کردن و گاهی اوقات سماجت های بی مورد داشتن نتیجه و دستاوردی ندارد. اما در مورد بررسی مجدد اف ای تی اف باید ببینیم این که دولت قصد دارد در چه بخش هایی تعدیل ایجاد کند، آیا آن سطح از تعدیل رضایت رهبری را جلب می کند و یا این که اگر این اتفاق بیافتد آیا برای اتحادیه اروپا و آمریکا قابل قبول است.

شفیعی ابراز عقیده کرد: به نظر می رسد موضوع به این سادگی نیست. سندی که قبلا معطل مانده مجددا در دستور کار قرا رمی گیرد ممکن است یک رایزنی هایی بین ایران و اتحادیه اروپا و یا احتمالا ایران و آمریکا اتفاق افتاده باشد که نتیجه آن پیامهای این چنینی در حوزه بروکراتیک کشور است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که آقای روحانی بخواهد در مدت باقی مانده از دولتش موفقیتی در حوزه سیاست خارجی داشته باشد و در صورت تصویب ا ف ای تی اف سنگ بنای بسیاری از همکاری ها با اروپایی ها گذاشته شود البته سیاست خارجی در دولت آقای روحانی بسیار مورد توجه قرار گرفت اما ناکامی هایی هم در بر داشت و احتمالا دولت قصد دارد از این طریق موفقیتی را به دست آورد که طبیعتا در انتخابات ۱۴۰۰ هم تاثیر گذار باشد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: صرف نظر از جبهه‌ گیریهای سیاسی ممکن است اف ای تی اف امضا شود، آمریکا به برجام برگردد و مراودات تجاری هم اتفاق افتد که نتیجه آن آرامش نسبی برای زندگی مردم و اقتصاد کشور باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: پذیرش یا نپذیرفتن اف ای تی اف در واقع بین دو انتخاب سخت است، این انتخاب سخت یکی پذیرش الزامات نظم سیاسی بین المللی است، که در این بخش در ارتباط با ما این الزامات سخت گیرانه عمل می کند به عبارتی کلیه رژیم های حقوقی و مالی مانند NPT ، WHO ، وFATF بخشی از الزامات سیاسی بین المللی هستند که این ها را نظام سیاسی قالب در سطح جهان به وجود آورده است و آن قدرت سیاسی برتر سایر کشورها را ملزم به تبعیت از آن می کند.

شفیعی تصریح کرد: اینها مواردی است که آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم به وجود آورده و امور جهان را از طریق قدرت نظامی، نهادهای بین المللی و رژیم های بین المللی اداره می کند. بنابراین ما از یک طرف با این الزام مواجه هستیم که ما را تحت فشار قرار می دهد تا این الگو و نظم را بپذیریم و از سوی دیگر در چارچوب انقلاب اسلامی آرمان ها و ارزشهایی داریم که حتی انقلاب به خاطر آنها به وجود آمده و به عنوان ماموریت های نظام جمهوری اسلامی ایران تعبیه شده است.

وی در پایان اظهار کرد: بنابراین ما هم تحت فشار نظم سیاسی بین المللی قرار داریم و باید به گونه ای عمل کنیم که این نوع نظم به عنوان فشارهای سیستمی ما را به یک کشور تهی از آرمان ها تبدیل نکند و دست و پای ما را نبدد.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین