کد خبر: ۶۸۶۲۴۸
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷

کرونا و محدودیت‌های غذایی از منظر طب سنتی

رئیس اداره طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: از منظر طب سنتی کروناویروس محدودیت‌های غذایی دارد.
کرونا و محدودیت‌های غذایی از منظر طب سنتی
آفتاب‌‌نیوز :

«کیان دهراب‌پور» افزود: در هنگامه همه گیری‌ یکی از مهمترین موضوعاتی که سیستم‌های بهداشتی و درمانی باید در نظر گیرند موضوع محدودیت‌های غذایی است تا در کنترل بیماری، بهتر و سریعتر قدم برداشته شود.

وی اظهارکرد: طب سنتی ایرانی از دیرباز در همه گیری ها با توجه به تجارب انسانی و بر اساس تحقیقات علمی و آکادمیک پزشکان و متخصصین این رشته به یافته هایی علمی از بعد محدودیت های غذایی در کنترل همه گیری ها دست یافته است که قسمتی از آنها که در همه گیری کروناویروس برای افراد مفید و سودمند می باشد بشرح ذیل ارائه می گردد:

رئیس اداره طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: همیشه بویژه در هنگام همه گیری ها باید از سه رفتار بد تغذیه ای اجتناب کرد تا نیروهای بدن بجای توجه به آماده باش دفاعی، زیاد به کارهای گوارش و دفع پسماندهای تغذیه گمارده و مشغول نشوند.

الف: پرخوری (حتی از غذای سبک)

ب: در هم خوری (حتی از غذاهای سودمند)

ج: سنگین خوری (حتی به مقدار معمول)

دهراب‌پور تصریح کرد: منظور از غذای سنگین، غذایی است که هضم آن دشوار باشد و گذر آن از معده به روده طول بکشد و پسماندهای آن هم به آسانی دفع نشوند. غذاهای خمیری و سرخ کرده و چرب از این قبیل هستند مانند ماکارونی چرب، الویه با گوشت های صنعتی، سوسیس، هلیم و آش گوشت غلیظ، پنیر پیتزا و فست فودها.

وی ادامه داد: روزه داری طبی، به معنای کاهش حجم و کالری غذایی دریافتی در حد بیست درصد کمتر از وضعیت همیشگی هر فرد، با تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب می تواند منجر به بهبود عملکرد دستگاه دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری‌زای بیرونی شود.

رئیس اداره طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: مصرف شوری‌ها و ترشی‌های محرک و خشکی آور مخاط تنفسی(مانند سرکه ی تند و تیز و خیار شور) محدود شود.

دهراب‌پور تاکید کرد: مصرف شیر، ماست، گوجه، رب گوجه، شوری های آب گوجه ای، موز، شیرینی های چسبنده و چرب محدود شود. لبنیات بطور مطلق ممنوع نیستند اما تاکید می شود که مقدار مصرف آنها (بویژه ماست و دوغ ترش) معتدل باشد و همراه با مصلحات استفاده شود.

وی اظهارکرد: از مصرف نوشیدنی‌ها و خوردنی‌های محرک‌های مغز و بر هم زننده خواب مانند قهوه، نسکافه، چای سبز، و نیز شکلات تلخ در ساعات عصر و شب خودداری شود تا خواب به وقت و عمیق و پیوسته از دست نرود.

رئیس اداره طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: از مصرف پیاپی ادویه ی بسیار گرم و خشک و تند و تیز مانند فلفل قرمز، خردل، و سس های تند پرهیز شود.

دهراب‌پور افزود: به نظر می رسد مصرف سیر و زنجببل فقط تا اندازه ای در پیشگیری احتمالی سودمند است. بطور عمومی مصرف بیش از یک تا دو حبه سیر کوبیده، و بیش از دو تا سه گرم زنجبیل پیشنهاد نمی شود.

وی بیان کرد: مصرف بیشتر از این مقادیر بویژه بطور پیوسته می تواند موجب تحریک عصبی و ایمنی و تغیرات ناهنجار مزاجی و خلطی شود و در بیمارن قلبی، تداخل هر دو را با داروهای ضد انعقاد می باید در نظر گرفت. در برخی شرایط مصرف مقادیر کم نیز ممکن است عوارض جدی داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین