کد خبر: ۶۸۶۷۷۹
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰

فایننشال تایمز: اروپا از ورود برجام به موضوعات منطقه‌ای و موشکی دست کشیده است

نشریه فایننشال تایمز در گزارشی تحلیلی نوشت که طرف‌های اروپایی برجام از اصرار خود برای گسترش این توافق به موضوعات سیاست های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران دست کشیده اند و اولویت کنونی شان احیاء توافق است.
فایننشال تایمز: اروپا از ورود برجام به موضوعات منطقه‌ای و موشکی دست کشیده است
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، قدرت‌های اروپایی از پیشنهاد جو بایدن (رئیس جمهور منتخب آمریکا) درخصوص بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با ایران به شکل فعلی، پشتیبانی کرده و در حال حاضر از اصرار بحث برانگیز خود برای گسترش این توافق به موضوعات سیاست های منطقه ای و موشکی ایران دست کشیده اند.

آلمان، فرانسه و انگلیس همراه با سایر امضا کنندگان توافق هسته ای 2015 یعنی چین، روسیه و ایران متعهد شدند که بازگشت مجدد و احتمالی واشنگتن به این توافق را به شکل مثبت برداشت کنند. این رویکرد که احتمالا متحدان خاورمیانه ای ایالات متحده را نا امید می کند، زمینه را برای دولت آینده آمریکا به ریاست جو بایدن فراهم می سازد تا پس از روی کار آمدن در ماه آینده (میلادی) استراتژی خود را (در این زمینه) ارائه دهد.

این روزنامه در ادامه نوشت: در بیانیه وزیران امورخارجه کشورهای عضو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از جلسه مجازی روز دوشنبه آمده است که وزیران دورنمای بازگشت محتمل ایالات متحده به برجام را مورد توجه قرار دادند و بر آمادگی خود برای پرداختن به این موضوع با نگاهی مثبت و در یک تلاش مشترک تاکید داشتند.

بایدن پیشتر گفته است که بهترین راه فوری برای دستیابی به ثبات در منطقه و چشم انداز برای حصول توافقاتی دیگر، بازگشت به توافق 2015 است. وی در ماه جاری (میلادی) در مصاحبه با نیویورک تایمز نیز خاطر نشان کرد که بهترین راه برای حصول یک ثبات نسبی، تعامل با برنامه هسته ای است.

به نوشته فایننشال تایمز، بیانیه روز دوشنبه نشان می دهد که اولویت طرف های اروپایی برجام، تمرکز روی بازگشت کامل ایران به اجرای کامل تعهدات هسته ای اش ذیل این توافق و آغاز رایزنی با دولت بایدن است. این کشورها اگرچه با موضع دولت ترامپ درخصوص سیاست های منطقه ای ایران هم نظر هستند اما با تصمیم او برای خروج یک جانبه از برجام مخالف بوده اند.

سعید خطیب زاده ، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت که موضع کشورش کاملا روشن است؛ ما درباره برجام مجددا مذاکره ای نخواهیم کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز هفته گذشته به صراحت اظهار داشت که اگر واشنگتن به توافق برگردد و تحریم ها را لغو کند، دولت وی بلافاصله به انطباق کامل با برجام بازمی گردد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین