کد خبر: ۶۸۷۴۸۰
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳
رییس‌جمهوری از تلاش دولت برای خرید واکسن کرونا و تاثیر تحریم بر این فرآیند گفت

ابهامات خرید واکسن چینی کرونا؛ بالاخره تحریم و FATF تاثیری در خرید واکسن دارند یا نه؟

با توجه به مجوز اوفک برای خرید واکسن از سوی جمهوری اسلامی تحت تحریم برای افکار عمومی سوالاتی مطرح بود که بالاخره تحریم‌ها یا لوایح FATF تاثیری در خرید واکسن دارند یا نه؟
ابهامات خرید واکسن چینی کرونا؛ بالاخره تحریم و FATF تاثیری در خرید واکسن دارند یا نه؟
آفتاب‌‌نیوز :

ستاد ملی مدیریت کرونا اعلام کرده محدودیت‌های اعمال شده از آذرماه تاکنون باعث شده دیگر منطقه قرمز و نارنجی نداشته باشیم و همه مناطق از نظر شیوع کرونا در حالت زرد قرار گرفته‌اند. میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا نیز از روزانه نزدیک به ۵۰۰ نفر به اندکی بیش از ۱۰۰ نفر رسیده که نشان‌دهنده نتیجه‌بخش بودن اعمال محدودیت برای مقابله با این ویروس است. با این حال نمی‌توان مطمئن بود که روز‌های اوج همه‌گیری این ویروس بار دیگر تکرار نشود، مگر آنکه واکسن بتواند این امواج پر مرگ و میر را کنترل کند؛ واکسنی که تامینش توسط دولت به یک مطالبه عمومی تبدیل شده، هم بر سر خرید آن مشکلاتی وجود دارد، هم در مورد سلامت و کیفیت آن و البته هم‌زمان سوالاتی درباره اولویت‌بندی گروه‌های واکسیناسیون مطرح است و هم از دیگر سو گروهی تلاش دارند خرید واکسن را مقابل تولید آن قرار دهند.

با وجود همه سوالات و ابهامات همچنان اطلاع‌رسانی در مورد خرید و تولید واکسن و فرآیند واکسیناسیون به صورت قطره‌چکانی به سمع افکار عمومی می‌رسد. دیروز رییس‌جمهوری تنها از موانع پیش‌روی خرید واکسن و تلاش دولت برای تحقق این مطالبه عمومی و البته شفافیت در این امر گفت و معاون اولش هم بر همین موضوع تاکید کرد، اما رییس جمعیت هلال‌احمر برای اولین بار خبر داد واکسنی که جمهوری اسلامی برای خرید آن دست به کار شده، «چینی» است.

سایه سنگین تحریم

پنجشنبه‌ای که گذشت، در خلال جدال سیاسی میان «واکسن بخرید» و «واکسن بسازید»، رییس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که منابع لازم برای خرید واکسن تامین شده و موانع بر سر راه‌های انتقال پول در ازای خرید واکسن نیز تا حدودی برداشته شده است. حسن روحانی هم به مردم اطمینان داد با وجود همه موانع، واکسن خریداری و البته تولید می‌شود. روز گذشته، اما رییس‌جمهوری بار دیگر موانع موجود را تشریح کرد؛ چراکه این پرسش به وجود آمده بود که چطور توانایی واردات تجهیزات تولید انبوه واکسن برای تولید داخلی وجود دارد، اما واکسن وارداتی خریداری نمی‌شود! همچنین با توجه به مجوز اوفک برای خرید واکسن از سوی جمهوری اسلامی تحت تحریم برای افکار عمومی سوالاتی مطرح بود که بالاخره تحریم‌ها یا لوایح FATF تاثیری در خرید واکسن دارند یا نه؟

رییس‌جمهوری در نشست دیروز ستاد ملی کرونا تاکید کرد در اینکه امریکا مشکلاتی را برای خرید واکسن ایجاد کرده، تردیدی نیست. همچنان که برای واردات و صادرات هر چیز که بر آن انگشت بگذاریم با مشکلاتی مواجه هستیم. او توضیح داد: «پول را آماده کردیم تا برای خرید واکسن از طریق بانکی بپردازیم. پول آماده بود (اما) آن‌ها گفتند نه، اول باید اوفک امریکا اجازه رسمی بدهد تا اجازه ندهد، اصلا پول قبول نمی‌کنیم؛ یعنی اینقدر این‌ها مردم را ترساندند؛ حتی سازمان بهداشت جهانی و همه‌را!» او ادامه داد: «خواستیم از کشوری که پول‌مان آنجاست، پول را منتقل کنیم، آن کشور قبول کرده، اوفک هم به ظاهر گفته اشکال ندارد، اما بعد گفته حتما باید بیاید در بانک امریکایی و از بانک امریکایی منتقل شود! چه کسی اعتماد می‌کند به شما آدم‌هایی که هیچ جا نمی‌شود به شما اعتماد کرد، هر جا پول ما را پیدا کردید، دزدیدید! شما که در دزدی معروفید، ما چه جور به دزد اعتماد کنیم؟! نگذاشتند!» او همچنین تاکید کرد که مردم فکر نکنند مشکلی نداریم، اما همان‌طور که رهبری تاکید داشتند تحریم‌ها را بی‌اثر کنید «لحظه به لحظه» و نه «ساعتی»، مشغول بی‌اثر کردن تحریم‌ها هستیم. رییس‌جمهوری همچنین در ادامه اذعان کرد که قطعا تحریم‌ها بر واردات واکسن و دارو تاثیرگذار بوده، اما به ماجرای لوایح چهارگانه -که ۲ لایحه از این لوایح تصویب شده و ۲ لایحه دیگر دوباره در مسیر بررسی قرار گرفته- ورود نکرد و از آن عبور کرد. روحانی البته تاکید کرد که «این مشکلات مانع از فعالیت و اقدامات ما نیست؛ ممکن است چیزی گران‌تر دربیاید و با تاخیر انجام شود، اما حتما این کار انجام خواهد شد.»

ابهامات یک واکسیناسیون

فارغ از چگونگی تهیه واکسن و تامین منابع ارزی، انتخاب شرکت تولیدکننده واکسن و همچنین اولویت بندی انجام واکسیناسیون نیز با پرسش‌ها و ابهاماتی روبه‌رو است. تا زمان نگارش این گزارش، تنها کریم همتی، رییس جمعیت هلال‌احمر اعلام کرده واکسنی که قرار است تهیه شود، چینی است. او که در برنامه «صبح بخیر ایران» حضور یافته بود، توضیح داد که بر اساس توافق صورت گرفته با دولت و ستاد ملی مدیریت کرونا جمعیت هلال‌احمر برای خرید واکسن دست به کار شده، اما همچنان انتقال ارز با موانعی روبه‌رو است که، چون طرف معامله با ایران چین است، انتظار می‌رود که این مشکل مرتفع شود. او همچنین تاکید کرد که مردم از سلامت واکسن مطمئن باشند. البته باتوجه به اظهارات رییس‌جمهوری در مورد احتمال بلوکه شدن پول واریزی برای شرکت‌های اروپایی و امریکایی انتظار می‌رفت که واکسن از چین یا روسیه تهیه شود. رییس‌جمهوری نیز دیروز تلویحا به ابهامات ایجاد شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: «هر جا غیر کواکس، جای دیگری هم اگر واکسنی مورد اعتماد باشد و وزارت بهداشت و درمان به ما بگوید این واکسن مورد اعتماد است، حتما خریداری می‌کنیم، پولش را تهیه و منتقل می‌کنیم به هر شرایطی که باشد، اما آماده نیستیم که مردم کشور ما دوره آزمایشی یک واکسن غیرمعتبر را بگذرانند. شرکتی رفته واکسنی درست کرده و می‌خواهد تمرین کند و دوره تستش را بگذراند، می‌خواهد به بعضی کشور‌ها ببرد و بگوید این ۱۰ هزار تا یک میلیون را تزریق کردیم و چه شد و تا او برود تصحیح کند، همچون کاری وزارت بهداشت و درمان ما انجام نمی‌دهد ولی هر جا شرکت و واکسن معتبر باشد، هم وسیله حمل و نقل و هم وسیله نگهداری‌اش را داریم و آن واکسن مقرر باشد زیر ۴ درجه و ۸۰ درجه باشد، در نقل و انتقال و نگهداری مشکل نداریم در خرید مشکل داریم، اما از مشکل عبور می‌کنیم.»

مساله اولویت‌بندی واکسیناسیون نیز از ابهاماتی است که هم رییس‌جمهوری دستور داد در این فرآیند شفافیت وجود داشته باشد و هم معاون اول رییس‌جمهوری بر آن تاکید کرد. روحانی از وزارت بهداشت خواست در این زمینه شفاف عمل کند و گفت: «خواهش می‌کنم همانی که وزارت بهداشت و درمان کاملا برنامه دارد که واکسن وارد شود، اولویت‌ها برای تزریق واکسن و واکسیناسیون مشخص است آن‌ها که بیماری زمینه‌ای دارند و سن‌شان بالاست، اولویت‌های ماست.»

اسحاق جهانگیری هم که در مراسم اختتامیه جشنواره ملی زن و علم و «جایزه مریم میرزاخانی» سخنرانی می‌کرد، گفت: «حتما مردم مطمئن باشند که وزارت بهداشت دستورالعمل‌های شفافی تدوین و اعلام خواهد کرد و احدی خارج از آن دستورالعمل‌ها نمی‌تواند به واکسن دسترسی پیدا کند. هیچ مقام دولتی و خانواده مقام دولتی حق ندارد خارج از آن دستورالعمل‌ها به واکسن دسترسی پیدا کند و همه مردم مشابه هم به واکسن دسترسی پیدا خواهند کرد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
4
13
ملت را موش آزمایشگاهی چین .... نکنید
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
4
14
همشون رفتن از آمریکا واکسن خریدن زدن مردم بدبخت باید چینی بزنن......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
1
0
میگویند اینها همه آزمایشی و هرگز وزارت بهداشت اجازه چنین کار را نمیدهند.
این دیگه چیه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
4
15
به چین و روسیه اعتمادی نیست
فقط به آمریکا و اروپا اعتماد کنید
تاریخ نشان داده آمریکا و اروپا هیچ گاه به ایران خیانت نکردند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
0
1
آنقدر جو را خراب کرده اند و حرفها ضد و نقیض می زنند که نمی توان حقیقت را فهمید چرا نظامیان باید در مورد واکسن نظر بدهند پس تخصص چه جایگاهی دارد در هر صورت حق مردم این نیست فقط ما ایرانیها بلا تکلیف مانده ایم
احسان ال...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
0
3
مومن یک بار ازیک روزن گزیده می شود .
تجربه های خسارت اور جانی مالب عزتی جبران ناپذیر , پکن کرملین , کافی نیست ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
1
1
فقط تیترو ببین حالا که فهمیدن نرسیدن واکسن به FATF ربطی نداره میخوان تحریمم بچسبونن تنگش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
0
2
اینا فقط دروغ میگن، نمیخان پول بدن ، انقدر معطل کنن تا یه واکسن قلابی خودشون سرهم کنن به اسم تولید و دانش و افتخار ملی با هزار منت و تبلیغات بزنن به ملت...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
0
3
مهمترین ابهام واکسن چینی درست عملکردنش هست شنیده شده در برخی از کشورهای افریقایی و مکزیک که داوطلبین از این واکسن استفاده کرده بودند در پی عوارض شدید آن، آزمایش این واکسن متوقف شده! حداقل صبر کنید چینی ها خودشان بزنند بعد بروید برای ما بخرید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
0
2
اسم واکسن چینی سینوفارم هست
تو چند تا کشور توسعه نیافته که زدند عوارض شدید داشته پول کشور را هدر ندهید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
3
0
واکسن از هر کشور شرقی باشد از آمریکا و اروپا بخصوص انگلیس خبیث نباشد چون این جنایتکاران همه چیز را آلوده می کنند همین که افراد تحصیل کرده در کشورشان را برای منافع خود واکسینه کردند برای همه عمر دنیا کفایت می کند تا کنون سرباز گیری زیاد داشته که باید سربازانش را شناسایی و یکی پس از دیگری از کار انداخت حالا با این اوصاف واکسنش نیز برای ما مضراتی دارد که غیر قابل جبران است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
شما وهر کی مثل شما فکر میکند
جمع کن برای زدن اولین واکسن خریداری شده از چین جون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
0
0
واکسن اونا مگر پرستار خودشان را بی هوش نکرد
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
این چینی ها معلوم نیست چی کردن داخل اون واکسن ها بعد میخواین بکنین تو بدن مردم؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین