کد خبر: ۶۸۷۵۰۶
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷

توصیه‌هایی برای پیشگیری از چاقی در دوران کرونا

اصلی ترین توصیه‌ای که این روزها می‌شنویم این جمله است که « در خانه بمانیم » و فقط برای امور ضروری از خانه خارج شویم. این گزینه، بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا است. اما این خانه نشینی یک روی دیگر هم دارد که بسیاری از ما، از آن غافل شده‌ایم آن‌هم کم تحرکی و چاقی است.
توصیه‌هایی برای پیشگیری از چاقی در دوران کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

حالا نزدیک به یک سال است که به‌جای تحرک در سالن‌های ورزشی، روی کاناپه می‌نشینیم و تازه‌های شبکه‌های اجتماعی را پیگیری می‌کنیم. از ترس کرونا پیاده‌روی‌های شبانه هم تعطیل شده که اتفاقا کار درستی است. اما حالا باید چه کنیم که در این شرایط با وجود تحرک کمتر، دچار چاقی و اضافه وزن نشویم؟ کارشناسان حوزه تغذیه و تربیت بدنی به این سوال پاسخ می‌دهند.

پریسا نژادحاجیان، کارشناس تغذیه و رژیم‌های غذایی در گفت و گو با ایسنا، می‌گوید: در حاضر که باشگاه‌ها و مراکز ورزشی تعطیل هستند، احتمال این‌که افراد دچار اضافه وزن شوند زیاد است. البته این امر صرفا به دلیل تعطیلی باشگاه‌ها نیست. بیشتر افراد اوقات خود را با مصرف تنقلات سپری می‌کنند که عموم این خوراکی‌ها دارای کالری‌های بالایی هستند و موجب بروز اضافه وزن در شخص مصرف کننده می‌َشوند.

وی در ادامه می‌گوید: یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن هم این است که نظم غذایی بسیار مهم است. گاهی این‌که چه زمانی غذا می‌خوریم خیلی مهم‌تر از این است که چه چیزی مصرف می‌کنیم. توصیه می‌شود که صبحانه، ناهار و شام به عنوان وعده‌های اصلی، در یک بازه زمانی مشخص در نظر گرفته شوند. در این دوره که بیشتر در خانه می‌مانیم، اغلب مشاهده می‌شود که به خاطر دیر بیدار شدن از خواب، وعده صبحانه حذف می‌شود. این موضوع باعث می‌شود میزان سوخت و ساز بدن به تدریج کاهش پیدا کند. ریزه خوری یا اشتهای کاذب بعدازظهرها نیز عموما به همین دلیل است. بنابراین اکیدا توصیه می‌شود ساعات مصرف وعده‌های اصلی، ثابت و معین باشد.

میان وعده بخورید که چاق نشوید

این کارشناس حوزه تغدیه ادامه می‌دهد: باید عادت کنیم میان وعده را در برنامه غذایی روزانه‌مان لحاظ کنیم. مغزها، آجیل، میوه‌جات و به طور کلی مواد غذایی سبک و کم کالری برای استفاده در میان وعده‌ها مناسب‌اند. همچنین باید بدانیم مصرف غذاهای دارای کربوهیدرات بالا یا سرخ شده، در این وعده‌ها مناسب نیستند. به طور کلی میان وعده باید کوچک، مختصر و مفید باشد تا از ایجاد اشتهای کاذب جلوگیری شود.

نژادحاجیان با اشاره به افزایش پرخوری‌های عصبی در دوره شیوع کرونا عنوان می‌کند: با توجه به اینکه شرایط به گونه‌ایی است که افراد متحمل استرس و اضطراب بیشتری هستند، پرخوری‌های عصبی نیز زیاد می‌شود. در این صورت اگر افراد نمی‌توانند با اشتهای خود، میزان دریافت کالری را کنترل کنند، پیشنهاد می‌شود با دریافت برنامه غذایی از کارشناسان تغذیه، رژیم خود را متعادل کنند.

چاقی به پیشرفت کرونا کمک می‌کند

وی همچنین درباره رابطه کرونا و چاقی می‌گوید: متاسفانه آمارها نشان می‌دهد که در افراد جوانی که سابقه هیچ گونه بیماری را ندارند اما به چاقی مبتلا هستند، درصد مرگ و میر بیشتر از کسانی است وزن متناسبی دارند. این موضوع به این خاطر است که خود بافت چربی نیز باعث تولید مواد پیش التهابی در بدن می‌شود که سطح ایمنی بدن را به شدت کاهش می‌دهد. در نتیجه بدن یارای مقاومت در برابر ویروس‌های ورودی را نخواهد داشت. در افراد مبتلا به کرونا نیز، در صورتی که شخص دچار چاقی باشد، استفاده از دستگاه ونتیلاتور یا تهویه مصنوعی که اصلی‌ترین دستگاه برای درمان کرونا در مرحله حاد است، سخت می‌شود و محدودیت‌های فیزیکی اجازه استفاده از دستگاه را نمی‌دهد.

خانه شما یک باشگاه ورزشی کامل است

علی یوسفی کارشناس تربیت بدنی و حرکات اصلاحی هم در خصوص ورزش در دوره تعطیلی باشگاه‌ها می‌گوید: شما برای اینکه ورزش و تحرک کنید، هیچ احتیاجی به باشگاه ندارید که چرا به خوبی می‌توانید در منزل خود ورزش کنید و تحرک کافی داشته باشید بی‌آنکه موجب آزار کسی بشوید. برنامه جامع و کاملی تحت عنوان Home workout برای همه سیستم‌ عامل‌ها وجود دارد که بسیار کارآمد و مناسب است. این اپلیکیشن رایگان به شما یک برنامه ورزشی ساده و مناسب با فضای خانه ارائه می‌کند. انجام حرکات ساده به صورت مستمر و پیوسته، زمینه افزایش ضربان قلب و تعرق را فراهم می‌کند.

یوسفی در ادامه عنوان می‌کند: برای گرفتن نتیجه حتما در اجرای حرکات، استمرار داشته باشید و برنامه خود را به یک هفته ورزش محدود نکنید. ورزش باید جایگاه ثابت خودش را در برنامه شما داشته باشد که تاثیراتش را در آینده نشان دهد. حالا که باشگاه‌ها تعطیل شده، ورزش را در خانه پیگیری کنید. هم آسان‌تر است، هم کم هزینه‌تر.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین