کد خبر: ۶۸۷۶۵۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۹
ایران به نیابت از هیچ کس با آمریکا مذاکره نمی‌کند

سید حسن نصرالله: باید با دوره باقی مانده ترامپ با هوشیاری و دقت تعامل کرد/سعودی، اسراییل و امریکا درصدد ترورم هستند

سید حسن نصرالله در گفت‌وگو با شبکه المیادین اظهار کرد: باید با دوره باقی مانده ریاست‌جمهوری ترامپ با هوشیاری و دقت تعامل کنیم.
سید حسن نصرالله: باید با دوره باقی مانده ترامپ با هوشیاری و دقت تعامل کرد/سعودی، اسراییل و امریکا درصدد ترورم هستند
آفتاب‌‌نیوز :

سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی به مناسبت سالروز شهادت سردار سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» و روزهای پایانی سال 2020 ، آغاز سال نو میلادی را به مردم لبنان و منطقه تبریک گفته و تاکید کرد که سفر وزیر جنگ آمریکا به منطقه احتمالاً پیامی از سوی رئیس جمهور آینده آمریکا برای رژیم صهیونیستی است.

وی در ادامه مصاحبه تلویزیونی با شبکه المیادین تاکید کرد که رسانه‌های دشمن به دنبال ایجاد جنگ روانی در منطقه هستند. وی تاکید کرد که برخی اطلاعات وجود دارد مبنی بر اینکه یک زیر دریایی رژیم صهیونیستی وارد منطقه شده است که البته این اطلاعات هنوز تایید نشده، ما این اطلاعات را رد یا تایید نمی‌کنیم. اما اگر این اطلاعات درست باشد می‌تواند یک گام بزرگ در منطقه باشد.

«بن سلمان» طرح ترور رهبران مقاومت را در آمریکا مطرح کرد

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به تهدید‌هایی که مبنی بر ترور وی صورت گرفته باشد اظهار داشت: این تلاش‌ها طبیعی است و من از مدتها پیش در این فضا زندگی کرده‌ام. آمریکایی‌ها در روزهای قبل از برپایی انتخابات نیاز به برگ برنده‌هایی برای خود داشتند و تصور می‌کردند که با تهدید من می‌توانند برگ برنده‌ای در این انتخابات برای خود دست و پا کنند. این استراتژی به حضور یا عدم حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید ارتباطی ندارد و این استراتژی دائمی آمریکایی‌ها و هدف اسرائیلی‌ها است.

وی تاکید کرد که تنها خودش هدف این حملات تروریستی قرار ندارد و برخی فرماندهان و رهبران مقاومت نیز هدف قرار دارند.

سید حسن نصرالله افزود که عربستان سعودی نیز از مدتها پیش به ترور من فکر می‌کرد و اطلاعات دقیقی وجود دارد که سعودی ها دست کم از دوره جنگ یمن تلاش گسترده‌ای را برای ترور من در پیش گرفته اند. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در سفری که به آمریکا داشت طرحی مبنی بر ترور تعدادی از رهبران مقاومت را مطرح کرده بود. البته آمریکایی‌ها این ماموریت را به روی دوش صهیونیست‌ها انداختند و سعودی‌ها نیز اعلام کردند که در صورتی که اسرائیلی‌ها بتوانند سیدحسن نصرالله را ترور کنند تمام هزینه‌های جنگ های آنها را خواهند پرداخت.

سعودی‌ها رفتار عاقلانه‌ای در منطقه ندارند

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد که این اطلاعات از چندین کشور به دست ما می رسید. به نظر می‌رسد که سعودی‌ها رفتار عاقلانه ای در منطقه ندارند همین جنگ یمن نشان دهنده این رفتار غیرعاقلانه است. آنها در کدام آرمان ،عقلانیت را دنبال می کنند؟ آنها نهایت قرار بود جنگ یمن را 100 روزه به پایان برسانند. سعودی ها با تمامی جنبه‌های مقاومت در طول محور مقاومت مشکل دارند. آنها با جنایت های آمریکا و اسرائیل شریک هستند و همه این را می‌دانند که افکار داعشی و افکار افراطی و وهابی از سوی آنها تغذیه می شود. آنها هنوز هم در دادگاه محاکمه می شوند، هزاران نفر از سعودی ها در عراق عملیات انتحاری انجام دادند و مردم بی گناه را به خاک و خون کشیدند. آن ها مساجد و حسینیه ها و کلیساها و بازار ها را از روی کینه و نفرتی که داشتند هدف حملات تروریستی خود قرار دادند.

آمریکا، اسرائیل و عربستان شریک جنایت ترور سردار سلیمانی هستند

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد که سعودی‌ها تصور می‌کنند با پول خود می توانند تمامی جنایت‌های خود را دنبال کنند. آنها تصور می کنند که می توانند با پول خود و بازسازی مناطق تخریب شده و پرداخت برخی غرامت ها به مردم اقدامات تروریستی خود را جبران کنند.

سید حسن نصرالله جنایت ترور سردار سلیمانی را یک طرح سه گانه آمریکایی و صهیونیستی و سعودی دانست و تاکید کرد که این عملیات با تحریک اسرائیلی ها و سعودی ها انجام شد. اما با این وجود تنها کسی که می‌توانست مسئولیت این جنایت را بر دوش بگیرد خود ترامپ بود.

وی تاکید کرد که این ترور یک ترور واضح و آشکار بود که شبانه انجام شد و کسانی که در این عملیات شرکت کردند و پهپادهایی که در آنجا بودند خیلی با ترورهای دیگر از جمله ترور حاج «عماد مغنیه» یا ترور شهید«محسن فخری زاده» متفاوت است. آنها با بالگردهای آپاچی این عملیات را انجام دادند و خود ترامپ چندین بار در تبلیغات انتخاباتی خود به شهادت رساندن سردار سلیمانی اذعان کرد.

روایت سید حسن نصرالله از شخصیت حاج قاسم

دبیرکل حزب‌الله لبنان در خصوص شناخت خود از سردار سلیمانی تاکید کرد که در خصوص صحبت در زمینه شخصیت سردار سلیمانی یک برنامه کافی نیست و برای این موضوع باید چندین برنامه اختصاص داده شود. حاج قاسم بر اساس شناختی که من داشتم ویژگی های منحصر به فردی داشت. معمولا افرادی در سطح ایشان پروتکل ها و شیوه نامه های بخش خصوصی را دنبال می کردند. ایشان مسئولیت مهمی را به دوش داشت؛ اما کسانی که با ایشان در تعامل بودند تصور می‌کردند که با یک برادر رفتار می‌کنند که انگار سالها است او را می شناسند. طبع و شخصیت ایشان متواضع و ساده بود و او حاضر بود برای دیگران جانفشانی کند. این اصول و آرمان‌ها واقعیت درونی حاج قاسم را تشکیل می داد.

وی به سابقه طولانی شهید سلیمانی در جنگ تحمیلی 8 ساله صدام ضد ایران اشاره کرده و گفت کسانی که معمولا در چنین جنگهایی حضور دارند و تعداد زیادی از قربانیان را می بینند به نوعی سنگدل می‌شوند؛ اما ایشان بسیار رقت قلب داشت، مثلاً در روزهای قبل از جنگ 2006 من در یک خودرو با ایشان به مشهد مقدس رفتم. ما در مسیر فرودگاه مشاهده کردیم که خانمی دچار یک سانحه رانندگی شده است، حاج قاسم بسیاری از این اتفاق ناراحت شد و به راننده خود دستور داد که پیاده شود و خودش نیز پیاده شد تا به موضوع رسیدگی کند گویا که این زن از محارم وی است. در حالی که تدابیر امنیتی اجازه این کار را نمی‌دهد.

حاج قاسم مرد تاکتیک و مبارزات جنگی بود

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه توصیف ویژگی‌های سردار سلیمانی گفت که او در عین حال که قلبی بسیار رئوف و مهربان داشت اما مرد میدان و عمل و تاکتیک و مبارزات جنگی بود و خسته هم نمی شد. او در حالی که استراتژی های کلی را دنبال می کرد اما در عین حال از تاکتیک‌های جزئی و نقش های کوچک نیز غافل نبود. او به جزئیات تحولات کاملا اشراف داشت. حاج قاسم در عین حال که یک استراتژیست بود و به خوبی از راهبردهای کلان اطلاع داشت اما در عین حال جزئیات و تاکتیک ها را نیز به خوبی می دانست. او همیشه در سنگر بود و هیچگاه در اتاق عملیات باقی نمی ماند.

سید نصرالله تاکید کرد که شهید سلیمانی تنها یک سردار نظامی نبود و شم سیاسی بسیار بالا و قوی داشت. من شخصاً معتقد بودم که ایشان شخصیت جامعی داشت و از نظر دینی و تاریخی بسیار مطالعه و همیشه از وقتش استفاده می‌کرد. در برخی شرایط جلسات بسیار طولانی می‌شد اما با حاج قاسم لحظات بعد از جلسات نیز درباره مسائل مختلف اعتقادی و اخلاقی و سیاسی صحبت می‌کردیم و این در حالی بود که او وقت چندانی نداشت و باید میرفت.

سید حسن نصرالله تاکید کرد که در روزهای پایانی قبل از شهادت حاج قاسم بر اساس تحلیل ها و اطلاعاتی که وجود داشت بسیار نگران جان ایشان بودم. البته باید اشاره کنیم که اطلاعات دقیق از کاخ سفید داریم اطلاعاتی در این زمینه به دست ما رسیده بود. من شخصاً دوبار قبل از شهادت حاج قاسم یک مجله آمریکایی را دیدم که روی جلد آن سردار سلیمانی درج شده بود و بر روی آن مجله نوشته بودند که سردار سلیمانی جایگزین ندارد.

حاج قاسم آرزوی شهادت داشت

من وقتی این مجله و جلد آن را مطالعه کردم یاد اظهارات برخی عناصر مطبوعاتی غربی افتادم که می‌گفتند اگر دیدید رسانه‌های غربی روی کسی تمرکز کرده‌اند بدانید که شاید این موضوع ممکن است با مقدمه سازی افکار عمومی برای ترور وی باشد. این موضوع در ذهن من بود و وقتی این مجله را مطالعه کردم یاد این اظهارات افتادم. من یادم است که این مجله را نیز به حاج قاسم دادم و برداشت خودم را از این موضوع به وی گفتم و از ایشان خواستم که بیشتر هوشیار باشند ؛ اما همیشه می‌خندید و از من می‌خواست که دعا کنم شهید شود.

وی تاکید کرد که من بسیار دلتنگ ایشان شده‌ام. ما از سال 1998 با هم کار کردیم و در جهاد در راه خدا و در مبارزه با صهیونیست‌ها و پرونده‌های حساس منطقه با هم بودیم. ما در روزهای شادی و غم و اندوه باهم بودیم و سختی‌ها و چالش‌ها را با هم پشت سر گذرانده‌ایم.

سید حسن نصرالله افزود که ما روابط ویژه عاطفی و عملیاتی و میدانی با هم داشتیم و مانند یک روح در دو بدن بودیم . برخی از افراد در زندگی من اینجوری هستند و یکی از آنها حاج قاسم بود.

ابومهدی مهندس نقش بزرگی در مقاومت و اخراج نیروهای آمریکایی از عراق داشت

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی در خصوص شهید ابومهدی المهندس تاکید کرد که ایشان شخصیتی است که باید معرفی شود البته در طول سال گذشته مطالبی درباره وی گفته شده اما این کافی نیست. البته شناخت من از حاج قاسم بیشتر بود تا ابومهدی المهندس. ما در سالهای اخیر با حاج ابومهدی ارتباط گرفته بودیم و البته ایشان قبلاً در ایران بود و ما در ایران ایشان را دیده بودیم. با این وجود من شناخت بسیار خوبی از ایشان نیز داشتم. ایشان نیز فرمانده بزرگی بود و یک شخصیت شبیه به حاج قاسم بود. آن‌ها در میدان مبارزه با هم یکی شده بودند. من این موضوع را به خانواده حاج ابومهدی گفتم که اگر حاج قاسم به تنهایی شهید می‌شد و ابومهدی المهندس در کنار او نبود بیشترین فردی که در روی کره زمین درد می کشید و حسرت شهادت را می‌خورد قطعاً ابومهدی المهندس بود. او شایستگی تصدی پست های بالایی را داشت اما او همیشه میدانی عمل می‌کرد و دوست داشت فعالیت‌های خود را در عرصه میدانی دنبال کند تا مسئولیت ها و مقام های سیاسی.

سید نصرالله خاطرنشان کرد که او نقش بزرگی در مقاومت و اخراج نیروهای آمریکایی از عراق داشت. ایشان در عرصه های مختلف خود را نشان داده بود. البته قبلا حاج ابومهدی همیشه پشت پرده بود اما در دوره بعد از حضور داعش در عراق فعالیت های ایشان کاملا ملموس شد. ایشان شریک پیروزیهای تاریخی بر داعش بود.

دبیر کل حزب الله تاکید کرد که در زمان خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال 2011 آنها به حاج قاسم پیام داده بودند که به نیروهای عراقی ابلاغ کنند که تنها دو ماه فرصت بدهد تا آنها خودشان عراق را ترک کنند و در شرایطی که زیر موشک باران محور مقاومت هستند این کار را انجام ندهند. اما متاسفانه ما نتوانستیم این موضوع را به خوبی جشن بگیریم. پیروزی بر داعش نیز یک پیروزی بزرگ و مهم بود. حاج ابومهدی یکی از شخصیتهای حاضر در این پیروزی بود.

وی اشاره کرد که ایشان تقریباً یک سال قبل از شهادتش بود که یک بار به همراه حاج قاسم به لبنان آمده بودند. زمانی که ایشان می آمد معمولاً صحبت‌های ما با او در خصوص اوضاع منطقه و عراق بود. ایشان اثر خودش را در مذاکرات با ما داشتند و ما در خصوص مسائل کلی و جزئی صحبت های زیادی داشتیم. حاج ابومهدی به اوضاع منطقه اهمیت ویژه‌ای می داد و حتی تحولات منطقه و لبنان و فلسطین را نیز دنبال می‌کرد.

سید حسن نصرالله تصریح کرد که حاج ابومهدی نیز اهمیتی کاملا شبیه به حاج قاسم سلیمانی در خصوص محور مقاومت و زیر شاخه های مختلف آن داشت. برای هر جنگی در چارچوب این محور آمادگی داشت و تنها فعالیت هایی که داشت مربوط به حشد شعبی عراق نبود و برایش فرقی نمی کرد که در کدام جبهه حضور داشته باشد. حشد شعبی عراق در سوریه البته حضور نداشت، آنها یک نهاد رسمی بودند و تحت نظر دولت عراق فعالیت می کردند. البته گردان‌هایی در عراق وجود داشتند که در سوریه حضور داشتند، اما آنها بخشی از نیروهای حشد شعبی نبودند.

حاج قاسم روابط گروه‌های مقاومت را بسیار پیشرفته‌تر کرد

وی در خصوص خدمات سردار سلیمانی به آرمان فلسطین و مقاومت فلسطین گفت که وی روابط گروه های مقاومت را بسیار پیشرفته تر کرد و باعث شد آنها با هر اندیشه ای روابط خود را به صورت بسته کمتر دنبال کنند. حاج قاسم حمایت لازم از گروه‌های مقاومت را دنبال می‌کرد تا آنها بتوانند در برابر اشغالگران و صهیونیست‌ها بایستند. لذا در دوره وی روابط جمهوری اسلامی ایران و سپاه قدس با گروه‌های مقاومت بسیار پیشرفته تر شد. او کمک های لجستیک و پشتیبانی از محور مقاومت انجام می‌داد و در این زمینه خط قرمزی برای خود نمی شناخت و هر چیزی که برای کمک به فلسطینی ها امکانش داشت را فراهم می‌کرد. ایشان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کمک به فلسطینی ها و گروه‌های مقاومت و مشاوره‌های نظامی به آنها هیچ خط قرمزی نمی شناختند. آنها هر بازویی که ارتباط با ساخت سلاح و ساخت موشک داشت را در اختیار این گروه ها قرار می دادند.

دبیر کل حزب‌الله افزود که موشکهای کورنت در عملیات های پیچیده از طریق حاج قاسم به دست گروه‌های فلسطینی رسید. ما در جنگ 2006 به موشک‌های کورنت دست پیدا کردیم این موشکها یکی از محورهایی بود که معادلات جنگ 2006 را به هم زد. ما در این جنگ از این موشک ها برخوردار بودیم . موشکهایی بود که وزارت دفاع سوریه از روسیه خرید آنها به ما این موشک‌ها را ندادند بلکه به سوریه دادند و ما از سوریه این موشک‌ها را دریافت کردیم. سوریه این موشک ها را به صورت رایگان در اختیار ما قرار داد ، آنها البته در ابتدا برای ما نخریده بودند و برای خودشان خریده بودند ولی ما از آن‌ها گرفتیم و در جنگ 2006 استفاده کردیم. در این شرایط حاج قاسم به من گفت که از موشک های کورنت که در اختیار داریم باید تعدادی را به برادران در غزه نیز بدهیم. گفتم که ما از نظر اخلاقی این موشک‌ها را از سوریه گرفتیم شاید ایشان قبول نکنند که ما این موشک‌ها را به آنها بدهیم من باید از آقای بشار اسد اجازه بگیرم تا این موشک‌ها را بتوانم در اختیار محور مقاومت فلسطین قرار دهم. در دیدار با بشار اسد قبل از حوادث، خیزش‌های منطقه‌ای اتفاق افتاد و از ایشان اجازه گرفتم تا موشک‌ها را در اختیار مقاومت فلسطین قرار دهم و ایشان پذیرفتند.

کمک‌های محور مقاومت به حماس هرگز قطع نشد

دبیر کل حزب‌الله لبنان در خصوص حمایت‌های لجستیک سردار سلیمانی از گروه‌های مقاومت اظهار داشت که به صورت خلاصه باید این موضوع را بگویم که هیچ خط قرمزی برای حاج قاسم وجود نداشت و او هر سلاحی که می‌توانست را در اختیار محور مقاومت قرار می داد. معمولا برخی جریان ها در این زمینه احتیاط می کردند اما حاج قاسم هیچ احتیاطی در این زمینه به خرج نمی داد. مخصوصاً در دهه اخیر باریکه غزه به صورت کامل محاصره شد. برخی کشورها در این شرایط کمک هایی می کردند اما در بسیاری از کشورها افرادی که کمک می کردند از سوی دولت ها دستگیر می شدند.

سیدنصرالله تاکید کرد که با وجود اختلاف نظری که در خصوص تحولات سوریه بین محور مقاومت و حماس وجود داشت؛ اما کمک های محور مقاومت به حماس هرگز قطع نشد. البته در برخی شرایط بنا به شرایط مالی این کمک ها کاهش پیدا می‌کرد اما هرگز متوقف نشده بود.

وی تاکید کرد که با وجود اختلاف نظر میان دولت دمشق و جنبش حماس وجود اما بشار اسد هیچ انتقادی نسبت به ادامه روابط تهران و محور مقاومت نداشت و می دانست این روابط از نوعی دیگر است. البته برخی مسئولان سوریه آشکارا انتقاد خود در این زمینه را مطرح می‌کردند اما بشار اسد این طور نبود.

با عادی‌سازی رژیم‌های عربی، نقاب‌ها فرو افتاد و صف بندی‌ها مشخص شد

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه به ذلت برخی رژیم‌های سازشکار عربی و عادی سازی روابط آنها با رژیم صهیونیستی اشاره و تاکید کرد که توقع این اتفاقات را داشته و از این تحولات غافلگیر نشده است. ذلت عربی از مدتها پیش بود و آنها فقط برای فلسطینیان شعار می دادند و در عمل هیچ کاری انجام نمی دادند. آنها موضوع عادی سازی بین بحرین و اسرائیل را مطرح می‌کردند و از طرفی به وزرای خود خبر می دادند، این در حالی است که آنها از حدود 20 سال پیش با یکدیگر ارتباط داشتند. در مورد امارات متحده عربی نیز به این ترتیب است و آنها تردد های متعددی با یکدیگر دارند و وزرای آنها با یکدیگر در تبادل هستند در خصوص مراکش نیز همین شرایط وجود دارد و آنها روابط دیرینه با اسرائیل دارند. البته شرایطی که الان وجود دارد به این ترتیب است که زاویه دید نسبت به این شرایط متفاوت است. اگر از یک زاویه خاصی به این تحولات بنگریم تصور می کنیم که افق تحولات منطقه تاریک است اما اگر از زاویه واقع‌گرایانه نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در شرایط کنونی دروغ و بازار نفاق به پایان رسیده و نقاب ها فرو افتاد و صف بندی ها و آرایش ها بین خوب و بد کاملا مشخص می‌شود. چیزی که ما در این زاویه می‌بینیم این است که تحولاتی که ده ها سال به صورت مخفیانه دنبال می‌شد اکنون رژیم‌های سازشکار دشمنی خود را به صورت علنی دنبال می کنند. این شرایط را می‌توان یکی از نشانه‌های مثبت و پیروزی دانست ؛چرا که وقتی چهره ها روشن تر می شود ما به پیروزی بزرگ نزدیک می شویم این یک سنت الهی است ؛ زیرا پیروزی ها زمانی شکل می‌گیرد که سختی ها و مصیبت های زیادی رخ می‌دهد و با این وجود برخی ها تسلیم شده و برخی نیز ثابت قدم باقی می مانند و خداوند پیروزی خود را به اهل حق و افراد ثابت قدم می‌دهد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان تصریح کرد که ما از مدت‌ها قبل می دانیم که این حاکمان رژیم‌های عربی ضعیف و خائن هستند اما الان دیگر نیازی نیست در این زمینه چیزی بگوییم و واقعیت ها مشخص شده است.

ایران هراسی بهانه است؛ رژیمهای عربی برای فلسطین کاری نکردند

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود گفت که ایران‌هراسی یک بهانه است و رژیم های سازشکار می‌خواهند به این ترتیب رفتار خود را توجیه کنند. آنها از مدتها پیش نسبت به دنبال کردن موضوع فلسطین احساس مسئولیتی نمی کردند و آن را وزنه سنگینی برای خود می دانستند. این حاکمان سعودی بودند که میلیاردها دلار علیه اتحاد جماهیر شوروی هزینه کردند آنها در افغانستان جنگ راه انداختند، آنها همواره به دنبال دشمن تراشی بودند اما برای فلسطین چه کار کرده‌اند؟ آنها همواره به دنبال فرار از مسئولیت خود در قبال آرمان فلسطین بودند. سعودی‌ها اختلافات داخلی میان فلسطینی ها را به عنوان بهانه‌ای برای خود قرار داده اند تا از مسئولیت خود شانه خالی کنند. حتی اگر فلسطینی‌ها نیز دچار اختلاف شده باشند این موضوع نمی‌تواند دلیلی باشد بر اینکه آنها مسئولیت تاریخی خود را کنار بگذارند.

قدرت محور مقاومت چند برابر شده است

وی تاکید کرد که قدرت محور مقاومت در شرایط کنونی که در پایان سال 2020 و آغاز سال جدید میلادی قرار داریم چندین برابر شده است. اما نکته مهم این است که روحیه مقاومت در میان ملت ها ضعیف نشود؛ این چیزی است که اسرائیلی‌ها به دنبال آن هستند و در روند عادی سازی نیز آن را دنبال می کنند. با این وجود عناصر محور مقاومت و هواداران آن همواره اراده جدی برای مقابله با اسرائیل دارند و روحیه آنها تضعیف نشده است.

به گزارش تسنیم، سید نصرالله در پیام خود برای برادران فلسطینی ساکن سرزمین‌های اشغالی و مبارزه با صهیونیسم وعدم عقب نشینی آنها و ادامه مبارزه با صهیونیست ها تاکید کرد که این فلسطینی‌ها نیز برادران ما هستند. آنها احساس ویژه‌ای نسبت به فرصت بازگشت به شرایط گذشته خود دارند.

وی تاکید کرد که در جریان جنگ 2006 چندین موشک ما به منازل عرب‌های فلسطینی برخورد کرد و یکی دو نفر شهید شدند که اگر خاطرتان باشد من در گفتگوی تلویزیونی خود از آنها معذرت خواهی کردم. البته آنها نیز حمایت کردند و حتی قصایدی نیز در حمایت از ما سرودند و گفتند که شما موشک‌های خود را پرتاب کنید حتی اگر این موشک‌ها بر سر ما فرود آید. این موضوع با آنها در هر جنگ احتمالی آینده نیز وجود خواهد داشت. خیلی از این فلسطینیان به ما امیدوار هستند و معتقدند که شرایط می‌تواند معادلات منطقه را تغییر دهد.

جزئیات دیدار سید حسن نصرالله با اسماعیل هنیه

سید نصرالله همچنین به دیدار خود با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اشاره و تاکید کرد که گرچه رسانه ها تنها از یکی از دیدارهای ما مطلع شدند اما ما چندین دیدار با هم داشتیم که در این دیدارها درباره تحولات مهم منطقه بحث و تبادل نظر کردیم، همچنین درباره واقعیت فلسطین و چالش ها و محاصره گروه‌های مقاومت در غزه و تحولات آینده بحث‌های متعددی داشتیم، عناصر قوت و ضعف خود و دشمنان و دوستانمان را نیز بررسی کردیم. می بینیم که برادرانمان در حماس از مدتی پیش بیانیه‌های خوبی صادر می‌کنند و تجاوزهای رژیم صهیونیستی را در موارد متعدد به سوریه محکوم می‌کنند. موضوع کلی این است که هر کسی که سلاح بر دوش می‌گیرد تا با رژیم صهیونیستی مبارزه کند و جزو محور مقاومت است باید در یک جبهه واحد با یکدیگر متحد شوند.

دبیر کل حزب‌الله گفت که الان دیگر نقاب‌ها کنار رفته و همه فلسطینی‌ها چهره واقعی دوستان و دشمنان خود را شناخته اند. آنها الان دیگر می‌دانند که چه کسی دفاع حقیقی از آرمان فلسطین دارد و چه کسی به صورت منافقانه موضوع فلسطین را مطرح می‌کرد و الان چه کسی از حمایت زبانی از فلسطین نیز دریغ می‌کند؛ چرا که حتی حمایت زبانی و شعار دادن نیز در حمایت از فلسطین ممنوع شده و برای این کشورها هزینه دارد. آنها حتی در آموزش و پرورش و کتاب‌های درسی خود نیز تجدید نظر کرده و موضوعات مربوط به حمایت از فلسطین را برداشته‌اند. من اگر یک فلسطینی باشم به خوبی متوجه می‌شوم که چه کسی با من است و چه کسی بر ضد من فعالیت می‌کند. لذا طبیعی است که فلسطینی‌ها به دنبال کسانی باشند که در عمل صداقت و واقعیت خود را نشان داده‌اند و اگر در جایی حمایت‌ها کمرنگ شده است باید مشکلات موجود در این زمینه بررسی و رفع شود.

وی تاکید کرد که اخوان المسلمین باید در تمامی آرایشها و معادلات خود در منطقه بازنگری کنند. این موضوع را در روند جنگ یمن و تلاش یمنی‌ها برای آزاد سازی رهبران اخوان المسلمین در عربستان مشاهده کردیم. می‌بینیم که مفتیان و روحانیان در رژیم‌های عربی حتی قرآن را به گونه‌ای تفسیر می‌کنند و بنی اسرائیل را به گونه‌ای نشان می‌دهند که گویی حتی لازم است ما از اسرائیلی‌ها معذرت خواهی کنیم؛ چرا که اینگونه نشان می‌دهند که حتی ملت فلسطین به حقوق اسرائیلی ها تجاوز کرده‌اند. آنها در این راه حتی قرآن را نیز تحریف می‌کنند.

سید حسن نصرالله در ادامه سخنرانی خود به قدرت مقاومت فلسطین اشاره و تاکید کرد که این همان چیزی است که می‌تواند دشمن را بترساند و چیزی که دشمن را بترساند ما را به هدف خودمان نزدیک می کند.

تلاش‌های حاج قاسم در پرونده فلسطین شبانه روزی بود

دبیر کل حزب‌الله گفت که نقش حاج قاسم در پرونده‌های سوریه و عراق و داعش بیشتر نمایان شد اما در خصوص نقش وی در خصوص پرونده فلسطین باید گفت که تلاش‌های حاج قاسم در این راستا شبانه روزی بود و سالیان درازی در این زمینه فعالیت کرد که این فعالیت ها اصلا رسانه‌ای نشد. او مشاوره های زیادی در زمینه ساخت سلاح و فعالیت‌های مبارزاتی فلسطینیان انجام میداد، سال‌ها در این زمینه فعالیت کرد تمامی این فعالیت‌ها به دور از چشم رسانه‌ها بوده و کسی آن را ندید. نه ایرانی‌ها به این موضوع اشاره کردند و نه ما به آنها اشاره کردیم لذا این چشم‌انداز خیلی واضح نبوده و من دوست دارم از طریق این مصاحبه به بخشی از پشت پرده نقش حاج قاسم سلیمانی در زمینه پرونده فلسطین اشاره کنم.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد، من یک بار از حاج‌قاسم سوال کردم که آیا وقتی فعالیت‌های شما رسانه‌ای می‌شود می‌خواهید پیامی را منتشر کنید یا عمدی در کار دارید؟ ایشان می‌گفت که من امیدی در این کار ندارم و نمی‌خواستم که این فعالیت‌ها رسانه‌ای شود. اما وقتی حاج قاسم در منطقه حاضر می‌شد جوان‌ها دوست داشتند که با وی باشند و با او عکس یادگاری بیاندازند و وقتی از او در این خصوص درخواست می‌کردند خجالت می‌کشید که جواب منفی به آنها بدهد؛ چرا که می گفت آنها جان خود را در منطقه به خطر انداختند و من نباید حرف آنها را از زمین بیندازم. تحرکات حاج قاسم به این صورت بود که رسانه‌ای شد. شاید بتوان گفت که این اراده خدا بود که حاج قاسم باید شناخته می‌شد و در برابر مردم عراق و تمام تاریخ تثبیت شود که چه کسی در روند مبارزه با داعش در سنگر مقاومت و مبارزه بوده است. در این صورت دیگر نیازی نیست دلیل آورده شود که حاج قاسم نقش اساسی در این زمینه ایفا کرده است. ما امروز در عراق و مناطق دیگر به این اطلاعات نیاز داریم و جنگ رسانه‌ای گسترده‌ای ضد این موضوع شروع شده است.

حاج قاسم تمایلی به رسانه‌ای کردن فعالیت‌‌های خود نداشت

دبیر کل حزب‌الله لبنان ادامه داد، به این ترتیب در عراق مرجعیت دینی و فتوای تاریخی مرجعیت و سلاح هایی که در این زمینه به کار گرفته شد کاملاً ثابت کرد که چه کسی در روند مبارزه با داعش در عراق نقش داشته است. البته در این زمینه باید منصفانه برخورد شود و باید تمام کسانی که در این مبارزه حضور داشتند به حق خود برسند. اینها کسانی بودند که حاکمیت و تمامیت ارضی و تمام منطقه را حفظ کردند. رسانه ای شدن تحرکات حاج قاسم به این علت بود و خودش بر اساس شناختی که من از او دارم تمایلی به رسانه‌ای کردن این تحرکات نداشت.

دبیر کل حزب الله لبنان به نقش سردار قاسم سلیمانی در مرحله اشغالگری آمریکایی‌ها در عراق اشاره کرده و گفت که در روند مبارزه با داعش مشکلات تا حد زیادی علنی بود. در آن سالها اتفاقات و مشکلات تا حد زیادی رسانه‌ای نمی‌شد. در روز اشغال عراق خیلی این موضوع مطرح می شد که کسانی که با آمریکایی‌ها مبارزه می‌کردند گروه‌های القاعده یا جریان‌های افراطی و تکفیری بودند اما این درست نبود. تاکید می‌کنم که اکثریت قریب به اتفاق فعالیت های نظامی که علیه نظامیان آمریکایی در عراق انجام شد توسط گردانهای مقاومت صورت گرفت که الان در گروه‌های حشد شعبی قرار دارند. آمریکایی‌ها نیز این موضوع را می دانستند و آنها را دستگیر و شکنجه می‌کردند. آنها اطلاعات دقیقی از مسئولان گردان‌های مقاومت داشتند.

مقاومت عراق تنها اهداف آمریکایی را هدف قرار می‌دادند

وی اظهار داشت، این عملیات ها از سال 2003 آغاز شده بود و در سال 2004 وارد فعالیت‌های جدی میدانی شد. در ادامه مقاومت عراق پیشرفته تر شد و آنها از عملیات خود فیلمبرداری می کردند. ما با این گروه‌ها ارتباط داشتیم. آغاز ارتباط ما با این گروهها مبنی بر یکسری مواضع علنی بود. البته ما در این شرایط به دنبال مقاومت کارشناسی شده رفتیم که وابسته به جریان ها و گروه های مختلف بودند و تنها منحصر به یک جریان خاص نبودند البته بسیاری از آنها پوشش سیاسی خاصی نیز نداشتند. شما میتوانید تصاویر این عملیات های ضد آمریکایی را از برادران مقاومت در عراق بگیرید و منتشر کنید. برخی این اخبار و فیلمبرداری ها را به شبکه های خبری منطقه شامل الجزیره و شبکه‌های دیگر می‌دادند اما آنها این تصاویر را پخش نمی کردند آنها عملیات این گروه‌های مقاومت را اصلاً پوشش نمی‌دادند بلکه عملیات گروه‌های افراطی و القاعده را به خوبی پوشش می دادند. حتی در لبنان نیز شبکه های تلویزیونی جرات نداشتند این عملیات ها را پخش کنند. به غیر از شبکه المنار و الجدید لبنان شبکه های دیگر این تصاویر را منتشر نمی‌کردند که نمی‌دانم چه رازی پشت پرده آن بود.

وی افزود، نیروهای مقاومت هرگز غیرنظامیان را نیز هدف قرار نمی‌دادند و تنها اهداف آمریکایی را هدف قرار می دادند. آنها می‌دانستند که حتی به بهانه مقاومت در برابر اشغالگران نیز نباید برادران عراقی خود را بکشند.

سردار سلیمانی سند واقعی مقاومت عراق بود

سید نصرالله اشاره کرد، آمریکایی‌ها از آن زمان به این نتیجه رسیدند که حاج قاسم سلیمانی نقش قابل توجهی در حمایت از گروه‌های عراقی داشته است و سردار سلیمانی سند واقعی مقاومت عراق بود .گروه‌های القاعده اعلام می‌کنند که 5 هزار عملیات انتحاری در عراق انجام داده‌اند اما باید بررسی شود که چند تعداد از این عملیات ها ضد نیروهای آمریکایی بوده و مردم بیگناه را هدف قرار نداده است. دست کم 4800 عملیات انتحاری علیه مردم عراق شامل سنی و شیعه و گروه‌های مختلف انجام شده است و فعالیت‌های گروه‌های افراط‌گرا و تکفیری بیشتر شبیه یک نسل کشی بود و هدف از این اقدامات به آسایش رساندن اشغالگران آمریکایی در عراق بود.

وی در ادامه گفت که وقتی مذاکرات عراقی- آمریکایی صورت گرفت که در نتیجه آن توافق نامه خروج نظامیان آمریکایی از عراق به امضا رسید آمریکایی‌ها به سپاه قدس جمهوری اسلامی پیام دادند و خواهش کردند که مقاومت تنها دو ماه به آنها فرصت بدهد و آنها را زیر حملات موشکی خود قرار ندهد تا آمریکایی‌ها از منطقه بروند.

وی تاکید کرد که مواضع حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی و موضع رسمی ایران در راستای حمایت از مردم و دولت عراق بود. تجربه عراق در این سالها تجربه عجیبی است اتفاقی که در عراق روی داد این بود که عده ای از رهبران تصور می کردند تنها باید راهکار سیاسی را دنبال کنند و هرگز نیازی به فعالیت‌های نظامی وجود ندارد. برخی دیگر تصور می کردند که تنها باید فعالیت‌های نظامی را دنبال کنند. اما جمهوری اسلامی ایران همه مسیرها را در عراق حمایت کرد. ایران مشارکت سیاسی در راستای بازگرداندن حاکمیت عراق را مورد حمایت قرار داد و از فعالیت‌های نظامی در راستای خروج اشغالگران نیز حمایت کرد. جمهوری اسلامی ایران به همه جریان ها کمک کرد چرا که تمامی این مسیر ها به یک هدف می رسید.

دبیرکل حزب الله اظهار داشت، ترامپ وقتی به دنبال توجیه جنایت خود در ترور سردار سلیمانی بود می گفت که او مسئول اصلی کشتار نظامیان آمریکایی در عراق است. یک اندیشمند سیاه پوست آمریکایی در این رابطه در پاسخ به ترامپ گفت که آقای ترامپ شما گفتید که سردار سلیمانی را به خاطر کشتار نظامیان آمریکایی در عراق ترور کردیم اما نگفتید که نظامیان آمریکایی در عراق چه کار می کردند شما به بهانه یک دروغ واقعی وارد عراق شده و اقدام به اشغالگری و کشتار مردم این کشور کردید. سردار سلیمانی در برابر اشغالگران آمریکایی مبارزه می کرد و به ملتی کمک می کرد که سعی داشتند خود را از زیر یوغ اشغالگری آمریکا نجات دهند.

حاج قاسم در مبارزات ضد اشغالگری مقاومت عراق نقش ویژه‌ای داشت

وی تاکید کرد که مقاومت صورت گرفته در عراق ضد نیروهای آمریکایی توسط القاعده دنبال نشد آنها شبانه روز فقط عملیات انتحاری انجام می‌دادند و مردم عراق را در تمامی گروهها و احزاب مختلف قتل عام می کردند. درحالی که این گروه‌های مقاومت بودند که این پیروزی بزرگ را خلق کردند و کسی که در این زمینه به مردم عراق کمک ویژه‌ای کرد و مسئولیت تمامی این کمک‌ها را پذیرفته بود شخص حاج قاسم سلیمانی بود. درباره اشغالگری آمریکا در عراق شاید برخی تردیدها در خصوص نقش محور مقاومت در اخراج نیروهای آمریکایی وجود داشته اما در زمینه پیروزی بر گروه تروریستی داعش همه نقش گروه های مقاومت را متوجه شدند.

سید حسن نصرالله شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس را خسارتی غیرقابل جبران دانست و در عین حال تاکید کرد که محور مقاومت اهداف این شهدا را دنبال خواهد کرد.

مقاومت معادلات منطقه را به هم ریخت

وی گفت، پیروزی بزرگی در محور مقاومت کسب کردیم و معادلات منطقه را به کلی به هم زدیم و این موضوع باعث شد که آنها دست به ترور سردارسلیمانی بزنند. لذا این موضوع موفقیتی برای آنها به حساب نمی آید. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب این موضوع را به صراحت اعلام کردند که آمریکایی‌ها به اعتراف ترامپ 7 تریلیون دلار هزینه ‌کردند اما وقتی ترامپ در شب کریسمس می‌خواست از نیروهای آمریکایی در عراق بازدید کند شبانه وارد عراق می‌شد و لامپهای فرودگاه را خاموش می‌کردند تا آنها در امنیت باشند. آنها تمامی این هزینه ها را انجام داده بودند اما از اینکه وارد عراق شوند و وحشت داشتند. ما تنها به یک فرد نگاه نمی‌کنیم و پیروزی‌های به دست آمده دستاورد تمامی محور مقاومت است.

وی تاکید کرد که محور مقاومت در حالت دفاعی در منطقه قرار دارد و از امت اسلام و مقدسات و ثروت‌های امت اسلامی در این جنگ نابرابر دفاع می کند. حاج قاسم یکی از بزرگترین فرماندهان مقاومت در دهه گذشته بود. این در حالی بود که آمریکایی‌ها 150 هزار نظامی را وارد عراق کرده بودند که قرار بود تمامی عراق را مدیریت کنند اما حاج قاسم اجازه این کار را نداد. آمریکایی‌ها می‌خواستند از داعش بهره‌برداری کنند و نیروهای خود را به سوریه و لبنان و یمن و فلسطین برگردانند آنها در هر جا بهانه‌ای برای نفوذ در این کشورها می تراشیدند؛ اما حاج قاسم قدرت و مقاومت خود را در میدان به دشمن تحمیل کرد و پیروزی های بزرگی به دست آورد.

سید حسن نصرالله گفت که رژیم‌های عربی نیز در این زمینه صدها میلیارد دلار غیر از 7 تریلیون دلار هزینه های آمریکا به این کشورها کمک کردند و هزاران هزار عناصر مسلح خرابکار از کل کشورهای دنیا وارد منطقه شدند تا در راستای این پروژه فعالیت کنند. ما باید فعالیت ها و دستاوردهای سردار سلیمانی را از این زاویه نگاه کنیم. آنها در این عملیات سردار ما را ترور کردند ولی ما 10 سال است که آنها را دچار فرسایش کرده‌ایم.

سه سیلی آمریکایی‌ها از ترور سردار

دبیرکل حزب الله افزود، ما بعد از شهادت سردار سلیمانی این ضربه را دریافت کردیم اما همانطور که حضرت امام خامنه‌ای فرمودند خود تشییع جنازه سردار سلیمانی یک سیلی به آمریکایی‌ها بود. سیلی دوم حمله موشکی به پایگاه آمریکایی عین الاسد بود. فرقی نمی‌کرد که آمریکایی در این عملیات کشته بدهند یا نه. مسئله این بود که ایران توان پاسخ موشکی روشن ضد یکی از اهداف بزرگ آمریکا در منطقه را داشت و این یک دستاورد تاریخی و بزرگ بود که رسانه‌ها باید آن را تحلیل می‌کردند، این موضوع با اتفاقات دیگر قابل قیاس نیست. سیلی سوم این بود که آمریکایی‌ها فکر می‌کردند اگر سردار سلیمانی را ابومهدی را ترور کنند محور مقاومت ضعیف می‌شود. آنها تصور می کردند که محور مقاومت بر پایه یک شخص استوار شده است اما این تصور آنها اشتباه بود محور مقاومت بعد از شهادت سردار سلیمانی نیز به پیروزی ها و دستاوردهای خود ادامه داده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به این موضوع اشاره کردند که انتقام سخت پایان حضور آمریکایی‌ها و هیمنه آنها در منطقه است، البته این مسیری است که در کوتاه مدت امکان آن وجود ندارد.

عاملان این ترور هدف «انتقام سخت» قرار خواهند گرفت

سید نصرالله اشاره کرد، حضرت آیت الله خامنه ای در این زمینه به درستی وارد عمل شد و صحبت های خود را مطرح کرده اما من نیز آن را توضیح می دهم که کسانی که به این ترور دستور دادند یا کسانی که آن را اجرا کردند باید هدف انتقام سخت قرار بگیرند. البته این بازی نیاز به زمان دارد و هر کسی که در عملیات و تصمیم گیری شریک بوده نه تنها هدفی برای ایران یا یک ایرانی است که هدف قانونی برای هر انسانی است که وفادار به این شهدا باشد، شهدایی که ناجوانمردانه هدف قرار گرفتند. من در یکی از مناسبت ها به برادران عراقی گفتم که سردار سلیمانی مهمان شما بود و در خانه شما بود که به شهادت رسید. مسئولیت عراقی‌ها در این پرونده سنگین تر از ایرانی‌ها است.

وی اظهار داشت، هر کسی که اظهارات حضرت آقا را شنیده می ‌تواند به این نتیجه برسد که فلان شخص در این عملیات شریک بوده و باید مورد انتقام قرار گیرد. غیر از ترامپ هر کسی که تصمیم گیرنده و عامل این عملیات بوده باید در این زمین هدف انتقام سخت قرار گیرد. البته حضرت آقا کسی را در این زمینه مصداق نیاوردند. اما این مسیر ریل‌گذاری شده توسط حضرت آقا و این انتقام سخت باید محقق شود. قاتلان حاج قاسم و ابومهدی المهندس دیر یا زود باید تاوان خود را بدهند. هر آدم شرافتمند و آزاد مردی در جهان باید این احساس مسئولیت را داشته باشد که این مسیر انتقام جویانه را دنبال کند.

پیش بینی حاج قاسم درباره سوریه پس از انقلاب‌ مصر

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه به نقش سردار سلیمانی در پیشبرد و مدیریت بحران سوریه اشاره و تاکید کرد روز دوم بعد از استعفای «حسنی مبارک» رئیس جمهور سابق مصر بود که حاج قاسم پیش ما آمد و ‌گفت که من خیلی برای مردم مصر خوشحالم ولی نگران هستم. او می گفت نگران هستم که آمریکایی‌ها به دنبال تعویض مهره‌های خود در منطقه باشند و می خواهند در اعتراضات مردمی موج سواری کنند و به بهانه بهار عربی که در برخی ‌کشورها اتفاق افتاده است اهداف خاص خود را دنبال کنند و تلاش کنند دولتهایی را در معرض خطر قرار دهند که با آنها مخالف هستند. حاج قاسم در آن زمان پیش بینی کرد که آمریکایی‌ها سوریه را در معرض هدف خود قرار دهند. این اولین پیش‌بینی بود که من در این زمینه شنیدم. ایشان گفت که باید با آقای بشار اسد صحبت کنیم که چنین پیش‌بینی‌هایی وجود دارد. البته قبل از این زمان نیز با وی دیدار داشت اما این دیدارها رسانه‌ای نمی‌شد. در آن زمان من به دیدار بشار اسد رفتم و به او گفتم که چه صحبتی بین من و حاج قاسم تبادل شده است. من این موضوع را به بشار اسد انتقال دادم که چنین دیدگاهی وجود دارد و سوریه و حاکمیت آن باید خود را آماده کنند.

دبیر کل حزب‌الله در ادامه خاطرنشان کرد، یکی از نقش هایی که حاج قاسم در سوریه در ابتدای این بحران ایفا کرد بحث مشاوره بود در ابتدا به هیچ وجه وارد راهکارهای نظامی نشدیم. ما به همراهی تمامی موسسات ایرانی وارد بحث و گفتگوها و میانجیگری شدیم تا با گفتگو و مذاکره به این بحران پایان دهیم اما تمامی جریان‌های مخالف اعلام کردند که به دنبال راهکار سیاسی نیستند، آنها تصور می کردند که دولت سوریه تمام شده است. چه کسانی پشت سر این خرابکاری‌ها بودند? آنها از همان اول یک تصمیم بین‌المللی و منطقه‌ای را دنبال می‌کردند که به هیچ وجه به دنبال راهکار سیاسی نبودند. وقتی که ما موضوع جنگ جهانی علیه سوریه را مطرح می کنیم نباید کسی تصور کند که ما مبالغه یا بزرگنمایی می‌کنیم بلکه آنها ابزار این جنگ بودند.

مخالفان سوریه به دنبال راهکار سیاسی نبودند

وی افزود، در هر کشوری مشکلاتی وجود دارد اما اینکه مخالفان بیایند تمامی ساختار را زیر سوال ببرند این راه حل منطقی و قانونی نیست. آنها می‌گفتند که دولت سوریه باید سرنگون شود و هیچ راهکاری برای حل مشکلات ارائه نمی‌دادند. حاج قاسم با بسیاری از برادران اخوان المسلمین و رهبران آنها و حماس ارتباط داشت و با آنها در این خصوص مذاکرات انجام می‌داد. این تحولات هفته های اول بحران سوریه بود. یک اتاق فکر و عملیاتی بود که خود حضرت آقا بر آن اشراف و نظارت داشت حتی کسانی که فعالیت های فرهنگی را دنبال می کردند نظیر آیت الله تسخیری نیز در این اتاق بودند و بنابر ارتباطاتی که با برخی علما و روحانیون سوریه داشت وارد عمل شد تا شاید بتواند این بحران را حل و فصل کند اما از مخالفان سوریه ناامید شدیم و مطمئن شدیم که آنها به دنبال راهکار سیاسی و حل بحران نیستند.

هدف آمریکایی‌ها تغییر بسیاری از حاکمیت‌ها در منطقه بود نه فقط سوریه

وی تاکید کرد که طرح بزرگی در منطقه کلید خورده بود که آمریکایی‌ها و ترکیه و قطر و نیروهای دیگر وارد آن شده بودند و هدف اساسی این طرح تغییر بسیاری از حاکمیت‌ها در منطقه بود. آنها در سوریه نیز همین سناریو را دنبال می‌کردند و می‌خواستند رهبران جدیدی روی کار بیاورد. آنها می‌خواستند نظام جدیدی را در سوریه روی کار بیاورند که جزو محور سازش باشد؛ هر کاری که ترکیه یا قطر و عربستان داشتند انجام می‌دادند برای ایجاد نظامی سست و ضعیف در سوریه بود که هیچ استقلالی از خود نداشته باشد. آنها به دنبال سازش نظام جدید سوریه با رژیم اسرائیل بودند. آنها می‌خواستند حتی منطقه «جولان» را کاملا نادیده بگیرند و تمامیت سوریه بر آن را به فراموشی بسپارند. مخالفان سوریه به صراحت اعتراف کردند که با اسرائیلی‌ها ارتباط داشتند. به این ترتیب ایران اسلامی نیز نمی‌توانست هیچ کمکی به لبنان یا غزه انجام دهد. لذا اهداف بزرگ این طرح شامل خود سوریه نبود بلکه اهداف منطقه‌ای را دنبال می‌کرد.

سید نصرالله تصریح کرد، آنها می‌دانستند که دولت موجود در سوریه تسلیم خواسته‌های آنها نمی‌شود لذا به دنبال براندازی آن بودند. ما در آن زمان دو گزینه بیشتر نداشتیم گزینه اول این بود که تسلیم شویم و در این صورت محور مقاومت به کلی از بین می‌رفت، گزینه دوم این بود که بجنگیم و در برابر این جنگ جهانی بایستیم. این در حالی بود که هیچ موازنه مثبتی در این جنگ وجود نداشت. واقعیت این بود که سوریه تنها به خاطر این کشور هدف قرار نگرفت.

وی ادامه داد، حاکمیت سوریه حاکمیت مستقلی است که تنها منافع این کشور را دنبال می‌کند. سوری‌ها بله قربان گوی غرب و آمریکا نیستند لذا آمریکایی‌ها می خواستند تمامی ثروتهای سوریه و منطقه را خودشان در کنترل داشته باشند. این اتفاق الان در ایران نیز دنبال می‌شود. غربی‌ها در ارتش سایبری خود تلاش دارند فعالیت‌های ضد ایرانی خود را دنبال کنند اما هدف پشت سر آنها این است که ایران و ثروت‌های آن را تحت کنترل خود بگیرند و شرایط کنونی ایران را به دوره رژیم شاه بازگردانند. لذا ما در ابتدای تحولات سوریه گزینه‌ای نداشتیم جز اینکه به حمایت از مقاومت و دولت سوریه بپردازیم.

سه عامل اصلی شکست طرح براندازی سوریه

نصرالله اشاره کرد، آنچه که باعث جلوگیری از سقوط سوریه شد در درجه اول فضل خدا بود اما من اعتقاد دارم که اگر پایداری حاکمیت سوریه و مقاومت ارتش سوریه و پایداری مردم این کشور وجود نداشت این معادله پیروز نمی‌شد.اگر تمامی حامیان منطقه‌ای بودند ولی این سه محور همراه نبودند نمی توانستند به موفقیت برسند. اگر تمام ایران و تمام سوریه نیز وارد عمل می‌شدند ولی حاکمیت سوریه و ارتش و مردم این کشور پای کار نبودن سوریه سقوط می‌کرد. لذا وارد عمل شدیم و بعد از ما برادران عراقی و فاطمیون و زینبیون وارد عمل شدند.

دبیر کل حزب الله خاطرنشان کرد، آقای بشار اسدهیچ گاه از دمشق فرار نکرد و البته در برخی شهرها به بازدید می رفت. حتی من به ایشان پیشنهاد دادم که به شهر لاذقیه برود اما او مخالفت کرد و گفت که من در قصر خودم می مانم. در دیدارهایی که در این سال‌ها با وی داشتم و دیدارهایی که در سخت ترین شرایط انجام می‌شد او فردی قوی بود که اعتماد به نفس بالایی داشت.

دیدار دو ساعته حاج قاسم با پوتین درباره سوریه

سید حسن نصرالله تأکید کرد که روسیه در ابتدا مواضعی سیاسی در حمایت از سوریه داشت. البته روسی‌ها در فعالیت‌های اطلاعاتی و لجستیک نیز حمایت می‌کردند اما در ابتدا حضور مستقیم نداشتند. جنگ سوریه شرایط متعددی داشت. شرایط به گونه‌ای بود که اگر روسیه وارد این جنگ نمی‌شد روند حل این بحران شاید طولانی‌تر از شرایط کنونی بود. البته روسیه در این زمینه مردد بود چراکه هیچ پایگاهی در منطقه نداشت. آنها نگرانی‌های ویژه ای در این زمینه داشتند و تصور می‌کردند که شاید در این ماجراجویی خسارت ببیند. در این شرایط صحبت‌های سیاسی نمی توانست آقای پوتین را قانع‌کند و باید فعالیت‌های نظامی انجام می‌شد. به همین علت بود که حاج قاسم به مسکو رفت و دو ساعت با حضور برخی از ژنرال‌های امنیتی روسیه با پوتین مذاکره کرد. این مطالب را خود حاج قاسم به من گفت که من نقشه‌ها را روی میزی که جلوی من باز بود گذاشتم و برای آنها توضیح دادم که ما کجا هستیم و عناصر مخالف کجا هستند و چه نقاط قوت و ضعفی در این زمینه وجود دارد. حاج قاسم به صورت علمی و فنی و کارشناسی و نظامی بر اساس نقشه جلوی آقای پوتین شرایط را شرح داده بود. در آن جلسه آقای پوتین به حاج قاسم گفته بود که آقای سلیمانی شما توانستید من را قانع کنید. حضور روسیه در سوریه البته بنا به درخواست سوریه نیز بود. فکر می‌کنم آنها نیز به صورت مستقیم خواستار این حضور بودند.

وی تاکید کرد، حاج قاسم با دلیل و منطق و استدلال و کاریزمای خودش باعث شد روسیه چنین تصمیمی بگیرد بالاخره حاج قاسم توانست در این شرایط نقش یک کاتالیزور را بازی کند.

سردار سلیمانی در جریان جنگ 33 روزه لبنان نقش اساسی داشت

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد که سردار سلیمانی در جریان جنگ 33 روزه لبنان به صورت کامل در داخل لبنان حضور داشت و از سوریه با من تماس گرفت که می‌خواهد به لبنان بیاید من به او گفتم که با این شرایط چطور می‌تواند به لبنان بیاید چون ضاحیه بمباران می‌شد و امنیت در این کشور نبود اما او اصرار داشت که به لبنان بیاید و روند تحولات را از نزدیک دنبال کند. من از او خواستم که تحولات را از بیرون لبنان دنبال کند اما او نپذیرفت. مخالفت من با او تا حدی بود که به او گفتم به جوانان حزب الله اجازه انتقال شما به لبنان را نمی‌دهم اما او تاکید کرد که اگر حزب الله نیز این کار را انجام دهد خودش به نوعی وارد لبنان خواهد شد.

وی تصریح کرد،حاج قاسم وقتی با ما مذاکره کرد و مطالبات و خواسته‌های ما را شنید به سوریه بازگشت و از آنجا به تهران رفت. در آن زمان حضرت آقا در مشهد حضور داشتند. ایشان نیروهای خود را به مشهد برده و با حضرت آقا دیدار کرد و تنها دو روز در لبنان نبود و روزی از لبنان خارج شد که آتش بس اجرا شد. من امشب می خواهم چیزی را بگویم که قبلاً به آن پرداخته نشده است. ایشان در جنگ 33 روزه نقش اساسی داشت. ما در طول جنگ به این کمک ها نیاز داشتیم . این کمک‌ها حتی در طول جنگ به ما می رسید.

وی افزود، موضوعی که شاید به آن پرداخته نشده است موضوع کنترل شرایط اجتماعی و بازگشت آوارگان بود که سردار سلیمانی در این زمینه نیز نقش اساسی داشت. ما طرحی را ارائه دادیم که در تاریخ بشریت سابقه نداشت. ما طرح پناهندگی را مطرح کردیم. ما در حزب الله لبنان با کسانیکه آواره شده بودند تماس می‌گرفتیم و به آنها اطلاع می‌دادیم که اگر منازل آنها تخریب شده است می تواند یک سال به صورت رایگان در یکجا سکونت داشته باشند و در خرید تجهیزات و مایحتاج زندگی آنها نیز کمک می‌کردیم. منازل افرادی که به صورت جزئی تخریب شده بود در بازسازی آنها کمک می کردیم و کمک های مالی و انسانی برای آنها مهیا می کردیم. ایران و حاج قاسم سلیمانی نیز نقش اساسی در این زمینه ایفا کردند و بخش قابل توجهی از این کمک ها را بر عهده گرفتند.

سردار سلیمانی در بازسازی و کمک‌های انسانی هم در کنار مردم لبنان بود

وی تاکید کرد، این در شرایطی بود که برخی مقامات تلاش می‌کردند که مردم بیش از پیش در آوارگی باقی بمانند تا علیه مقاومت تحریک شوند و مقاومت بستر مردمی خود را از دست بدهد. ایرانی‌ها نقش عمده‌ای در این زمینه ایفا کردند و رئیس ستاد بازسازی لبنان آقای شهید حسام خوشنویس نیز فعالیت‌های عمده‌ای در این زمینه انجام دادند. لذا سردار سلیمانی تنها در جبهه نظامی در کنار لبنان نبود بلکه در زمینه بازسازی و کمک‌های انسانی نیز در این این زمینه به لبنان کمک کرد. البته رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز کمک‌های اساسی به ما کردند اما حلقه واسطه ما و ایشان سردار سلیمانی بود.

راه سردار سلیمانی توسط سردار قاآنی ادامه خواهد داشت

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ابراز نظر خود در خصوص سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بعد از شهادت سردار سلیمانی تاکید کرد که ایشان نیز معاون سردار سلیمانی بوده و در همه دیدارهای ما بود. در تمامی مراحلی که حاج قاسم مسئولیت فرماندهی سپاه قدس را داشت حاج اسماعیل قاآنی نیز معاون ایشان بود و حضور مستقیم داشت. لذا تمامی این اطلاعات در نزد ایشان است و ایشان نیز تجربه نظامی و استراتژیک قابل توجهی در این زمینه مانند حاج قاسم دارد. البته این انتخاب خود حاج قاسم بود و وقتی ما از ایشان در خصوص جانشین احتمالی سردار سلیمانی سوال می کردیم همواره به سردار قاآنی اشاره می‌کرد.

سید حسن نصرالله تاکید کرد که البته شخصیت و دستاوردهای سردار سلیمانی مسئولیت و وظایف سردار قاآنی را بسیار سنگین‌تر می‌کند و البته این مسیر قطعاً ادامه خواهد داشت

ما به قول خود در انتقام از خون شهید حزب‌الله پایبندیم

دبیر کل حزب الله در ادامه به وحشت رژیم صهیونیستی از عملیات انتقام جویانه حزب الله لبنان پرداخته و تاکید کرد که ما این عملیات انتقام جویانه را وعده داده‌ایم و وقتی که قولی بدهیم به آن پایبند خواهیم بود. همین موضوع باعث شده است که آنها نیم‌خیز باقی بمانند و همچنان در مرزها وحشت داشته باشند. تحولاتی که این روزها در مرزهای سرزمین‌های اشغالی دنبال می‌شود در واقع ضعف آنها است و نقطه قوت شان نیست. آنها می‌خواهند به نوعی جنجال بیافرینند تا حزب الله را بترسانند. اما مانور اخیر نظامی آنها وقتی انجام شد من هم اعلام کردم که آنها همچنان در حالت آماده باش قرار دارند این آرایش نظامی و آمادگی نشان دهنده ضعف آنها است. ما توانمندی‌های آماده‌ای داریم و موشک‌های خود را داریم و اهداف ما نیز کاملا مشخص است . ما اراده کافی را نیز در این زمینه داریم. اسرائیلی‌ها همه این شرایط را می‌دانند و در این زمینه سکوت کرده‌اند. اسرائیلی‌ها می‌دانند که ما در این خصوص آمادگی کامل داریم و حتی نیازی به جابجایی نیروهای میدانی و عملیاتی نیز وجود ندارد. اسرائیلی‌ها پیغام‌هایی برای ما ارسال کردند مبنی بر اینکه خودروهای نظامی ما را می زنند یا فلان کار را انجام می‌دهند؛ اما خودشان نیز می‌دانند که در این صورت واکنش ما جدی تر خواهد بود.

موشک‌های نقطه زن چند برابر سال‌های قبل در اختیار داریم

آنها حتی از پدافند هوایی ما نیز وحشت دارند و جنگنده‌های آن‌ها دیگر پایین تر از ارتفاع 5 هزار پایی پرواز نمی‌کنند. سامانه‌های پدافندی ما در این مدت وارد عمل شده‌اند اما این مطالب رسانه‌ای نشده است البته هدف ساقط کردن پرنده‌های آنها نبوده است. موضوع دیگر اینکه آنها به خوبی می‌دانند که بحث موشکهای دقیق و نقطه زن متوقف نشده و ما همچنان در حال پیشرفت هستیم. آنها می‌خواهند به شهرک‌نشینان خودشان دروغ بگویند تا آنها را مطمئن کنند. ما همین الان موشکهای دقیق‌تر چند برابر موشک‌هایی که یک سال قبل داشتیم را در اختیار داریم.

نصرالله گفت، ما قبلا اعلام کردیم که در داخل رژیم صهیونیستی هدفی وجود ندارد که ما بخواهیم آن را به دقت هدف حملات خود قرار دهیم و نتوانیم. ما قبلاً نیز این قدرت را داشتیم ولی از سال گذشته تاکنون این قدرت چند برابر شده است. اسرائیلی ها باید از همه چیز ما نگران باشند. آنها می‌دانند که باید از تمامی بخش‌های دریایی و زمینی و هوایی ما نگران باشند. اسرائیلی ها در گزارش های خود مطرح کردند که می‌دانند حزب‌الله لبنان د‌ستاوردها و تکنولوژی‌های نظامی در اختیار دارد .من به آنها می‌گویم که این برای ما خوب است که شما می دانید ما چقدر قوی تر از گذشته شده ایم.

درباره پدافند هوایی مقاومت ورود نمی‌کنم

من درباره پدافند هوایی نمی‌توانم زیاد صحبت کنم ما در پدافند هوایی تا سطحی قدرت خود را به آنها نشان دادیم البته سطح بالاتری نیز وجود دارد که ما آن را تایید یا تکذیب نمی‌کنیم. البته به نفع ما است که این موضوع همچنان محرمانه باقی بماند تا باعث غافلگیری آنها شود. ما به دنبال این هستیم که آنها از همه چیز مطلع نشوند. مقاومت در حال حاضر تجهیزاتی در اختیار دارد که اسرائیل هنوز نمی داند این تجهیزات محرمانه است و اسرائیلی‌ها از آن اطلاعی ندارند تا در زمان لازم فرصت غافلگیری آنها فراهم شود.

بحران حاکمیت روز به روز در سرزمین‌های اشغالی عمیق‌تر می‌شود

وی به چند دستگی و تفرقه موجود در میان احزاب صهیونیستی و فرسوده شدن برخی از این احزاب اشاره و تاکید کرد که بحران حاکمیت انتخابات در سرزمین‌های اشغالی وجود دارد و این بحران روز به روز عمیق تر می‌شود. عوامل مهمی نیز در پس پرده این اختلافات وجود دارد. در حال حاضر سه انتخابات در اسرائیل انجام شده و انتخابات چهارم نیز در راه است. فساد و کرونا و موضوعات اقتصادی نیز بر عمق بحران در سرزمین‌های اشغالی افزوده است اسرائیلی ها شکست خورده هستند اعتقاد من این است که رژیم اسرائیل رژیمی جعلی است و موجودیت و بقای آن نیز جعلی و ساختگی است

سید نصرالله تاکید کرد، اگر آمریکایی ها در شرایط کنونی باقی نمانند و یا به نحوی اولویت خود را از سیاست خارجی اسرائیل جدا کنند، شرایط قطعاً برای اسرائیل به این صورت باقی نخواهد ماند حتی رژیم‌های عربی که الان به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل هستند در نتیجه چماق آمریکا است که به اسرائیل پایبند شده‌اند.

مذاکرات درباره ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی متوقف شده است

وی به مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی اشاره و تاکید کرد که مذاکرات در حال حاضر متوقف شده و موضوع تازه‌ای دنبال نشده است. باید دید که حکومت بعدی آمریکا چطور با این مذاکرات تعامل خواهد کرد لذا صحبت در مورد آن باید به زمان مناسب موکول شود. با این وجود ما تسلیم مطالبات دولت لبنان هستیم و اگر دولت جایی را جزو تمامیت ارضی لبنان بشناسند ما آن را اولویت خود می‌دانیم و مصمم به حمایت و دفاع از آن خواهیم بود. حق طبیعی ما است که در برابر دزدی اسرائیل در آب‌های لبنان بازدارندگی کامل و کافی را به عمل بیاوریم. اگر دولت لبنان نیز در این زمینه تصمیم بگیرد خیلی بهتر است و ما بر اساس تصمیم دولت رفتار خواهیم کرد. البته من نمی خواهم عدم پایبندی یا پایبندی خود به مصوبات دولت را امشب اعلام کنم بلکه باید ببینم دولت چه کار خواهد کرد.

عدم اعتماد در فضای سیاسی برای تشکیل دولت لبنان

وی به موضوع تاخیر در تشکیل دولت لبنان اشاره و تاکید کرد که رسانه‌ها و مطبوعات اعلام می کنند که دلایل داخلی و خارجی باعث تعویق تشکیل دولت شده است اما وقتی با مسئولان لبنانی صحبت می‌کنیم آنها معتقدند که تنها دلایل داخلی است که باعث تعویق تشکیل دولت شده است.

سید حسن نصرالله به تبادلات خود با سعد حریری و تمامی طرف‌های لبنانی در فضای مثبت اشاره کرد و گفت که عدم اعتماد در فضای سیاسی تقریباً میان رئیس جمهور و سعد حریری است. البته در برخی طرف‌های دیگر نیز اختلاف هایی وجود دارد اما پرونده کلی عدم اعتماد بین این دو جریان است.

ایران به نیابت از هیچ کس با آمریکا مذاکره نمی‌کند

دبیرکل حزب الله لبنان گفت که ایران قدرت منطقه‌ای بزرگی و محور اساسی در منطقه است و به نیابت از هیچ یک از همپیمانانش در منطقه گفت‌وگو و مذاکره نمی‌کند.

وی تاکید کرد: ایران در مسائل و پرونده‌های مختلف خریده و فروخته نمی‌شود و به نیابت از ملت‌های منطقه با آمریکای‌‌ها گفت‌وگو نمی‌کند.

دبیرکل حزب الله لبنان در این باره گفت که ایران به اروپایی‌ها اعلام کرده که به گفت‌وگوهای یمنی‌ها و دیگران کاری ندارد.

سید حسن نصرالله تاکید کرد که واشنگتن برنشستن بر سر میز گفت‌وگو با تهران برای بحث و پرونده عراق اصرار داشت در حالی که ایران بر حضور عراقی‌ها آن هم آشکار و علنی در آن تاکید دارد.

نصرالله تاکید کرد که هیچ حل و فصل و سازش آمریکایی و ایرانی به ضرر پرونده‌های منطقه‌ای وجود ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
2
20
حاجی کجایی کم پیدایی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
25
8
خدای متعال حفظ کنه و موفق بداره این سید بزرگوار و عزیز و دوست داشتنی و نیروهای خدومشون به همراه نیروهای سپاه قدس رو که از جون و دل برا رضای خدا و از بین بردن ظلم و جور کار میکنند
نناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
1
5
ماشالله این همه حرف زده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
واسه اینکه غم نداره
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
1
1
ما در حزب الله لبنان با کسانیکه آواره شده بودند تماس می‌گرفتیم و به آنها اطلاع می‌دادیم که اگر منازل آنها تخریب شده است می تواند یک سال به صورت رایگان در یکجا سکونت داشته باشند و در خرید تجهیزات و مایحتاج زندگی آنها نیز کمک می‌کردیم.
داداشی
|
United States of America
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
3
7
ایران به نیابت از هیچ کس با آمریکا مذاکره نمی‌کند
این داداشمون چکاره ایرونه تعیین تکلیف کرده؟؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین