کد خبر: ۶۸۷۶۷۸
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳

آمار‌های تلخ از معیشت/ درآمد سرانه افت ۳۳ درصدی نسبت به سال ۹۰ دارد

گزارش ها از افت شدید مصرف گوشت در سه دهک پایین جامعه ،افزایش نرخ افراد زیر خط فقر به 35 درصد، افت 33 درصدی درآمد سرانه نسبت به سال 90 و در عین حال تداوم سیاست ارز 4200 تومانی با 160 هزار تومان یارانه کم اثر حکایت دارند.
آمار‌های تلخ از معیشت/ درآمد سرانه افت ۳۳ درصدی نسبت به سال ۹۰ دارد
آفتاب‌‌نیوز :

اظهارات معاون اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس حاکی از این است که دولت در سال آینده قرار است به سیاست ارز 4200 تومانی با تخصیص 8 میلیارد دلار ارز ادامه دهد. اقدامی که نه تنها منجر به حمایت از اقشار ضعیف نشد، بلکه به مراتب آثار تورمی بیشتری به بار آورد. این در حالی است که تازه ترین آمارهای ارائه شده توسط این مرکز نشان دهنده افت محسوس معیشت مردم در سال های اخیر است. به طوری که درآمد سرانه سال 98 نسبت به سال 90، 33 درصد کم شده، بیش از 35 درصد جامعه زیر خط فقر رفته اند و مصرف گوشت برای سه دهک کم درآمد به 25 گرم در ماه کاهش یافته است. بنابراین به نظر می‌رسد دولت به جای قدم گذاشتن در مسیر اشتباه قبل، بهتر است یارانه این ارز را که در سال آینده بیش از 160 هزار میلیارد تومان می شود، مستقیم به اقشار ضعیف اختصاص دهد.

سید علی روحانی معاون اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس با بیان این که مقامات دولت مصاحبه کرده و گفته اند همچنان می‌خواهیم ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی بدهیم افزود: البته این ارز 4200 تومانی در هیچ جای بودجه تصریح نشده است. اگر فرض کنیم نرخ فعلی ارز حدود 24200 تومان است، مابه التفاوت هر دلار 20 هزار تومان خواهد بود و اگر این رقم در 8 میلیارد دلار ضرب شود، حدود 160 هزار میلیارد تومان خواهد شد و این رقم همان رانتی است که بخش عمده منفعت اش به دلال‌ها (ی کالاهای اساسی) می رسد.

در این حال، به تازگی سه آمار قابل تامل از افت محسوس معیشت مردم منتشر شده است. در اولین مورد، دو روز قبل مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به نقل از بانک مرکزی اعلام کرد: درآمد سرانه در سال 98، نسبت به سال 90 نزدیک به 33 درصد کاهش یافته است.دیروز نیز خبرگزاری تسنیم به نقل از مدیر کل دفترمطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد: نرخ فقر در کشور ما به حدود 35 درصد رسیده است یعنی 35 درصد مردم زیر خط فقر قرار دارند.موسی شهبازی افزود: میانگین مصرف کالاها در سال های اخیر کاهش زیادی داشته، به طوری که در دهک های یک تا سه، مصرف کالری و همچنین مصرف گوشت کم و تبدیل به مصرف مرغ و تخم مرغ شده است. هم اکنون نیز شاهد مصرف سرانه 25 گرم گوشت قرمز در ماه توسط این سه دهک هستیم.

شهبازی با اشاره به افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ گفت: از آبان 98 تا آبان 99،قیمت مرغ 84درصد و تخم مرغ88 درصد افزایش یافته است که تهدیدی برای مصرف این دو محصول است. وی گفت: سیاست گذاری های تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی و تامین امنیت غذایی درکشور جواب نداده است که دلیل آن همین افزایش قیمت هاست. به گفته وی، تورم برخی از کالاهایی که از ارز 4200 تومانی استفاده کرده اند حتی در برخی مواقع بیشتر از سایر کالاها بوده و لازم است مجلس تصمیم بگیرد و آن ها را حذف و به خود مصرف کننده نهایی مستقیم اعطا کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین