کد خبر: ۶۸۸۷۸۱
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵

۱۰ نشانه بروز مشکل در بدن

هوس های غذایی عجیب و احساسات غیر معمول در سراسر بدن از جمله علائمی هستند که می توانند به بروز یک مشکل سلامت اشاره داشته باشند. این می تواند تلاش بدن برای بیان بروز مشکل باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

هر فردی شرایط بدن خود را بهتر می شناسد و زمانی که با مساله ای غیر معمول مواجه می شود نباید علائم را نادیده بگیرد، به ویژه اگر برای چند روز ادامه داشته باشند. علائمی که با آنها مواجه هستید می توانند نشانه اولیه از بروز مساله ای جدی باشند.

در ادامه با ۱۰ نشانه غیر معمول که نباید بی تفاوت از کنار آن عبور کرد، بیشتر آشنا می شویم.

احساس خارش و خزش در پاها

درد، خارش یا احساس ضربان در پاها از علائم سندرم پای بی قرار هستند. شما ممکن است این علائم را در یک یا هر دو سمت بدن تجربه کنید. سندرم پای بی قرار به طور معمول هنگام عصر یا شب رخ می دهد. این یک اختلال عصبی است که بر مغز شما تاثیر می گذارد. خستگی ناشی از ناتوانی در به خواب رفتن هنگام شب بر خلق و خو و توانایی تمرکز شما تاثیر گذاشته و در نهایت به اضطراب منجر می شود. سندرم پای بی قرار به طور معمول بین زنان شیوع بیشتری دارد. دلیل بروز این شرایط نامشخص است اما می تواند ژنتیکی یا نشانه ای از یک اختلال عملکرد در مغز باشد. افراد مبتلا به بیماری پارکینسون احتمال بیشتری دارد به سندرم پای بی قرار مبتلا شوند. همچنین، عوامل زیر می توانند احتمال ابتلا به سندرم پای بی قرار را افزایش دهند:

- کمبود آهن

- مصرف دارو مانند داروهایی ضد روان پریشی، ضد افسردگی، ضد درد، و برخی داروهای سرماخوردگی و آلرژی

- مصرف بیش از حد الکل

- مصرف بیش از حد کافئین

- سه ماه پایانی بارداری، حدود چهار هفته پیش از زایمان

درمان سندرم پای بی قرار با تجویز دارو انجام می شود.

احساس حرکت حشرات روی بدن

احساس نیش خوردن یا حرکت حشرات روی بدن یکی از مواردی است که می تواند پزشکان را گیج کند. در ابتدا، تصور می شد که افراد به واسطه یک مشکل وهمی این علائم را تجربه می کنند، اما مطالعات بیشتر نشان دادند یک بیماری به نام مورگلونز در این زمینه نقش دارد. این عفونت اسپیروکتال موجب تولید بیش از حد کراتین و کلاژن در پوست می شود که احساسات عجیب روی پوست را در پی دارد. این یک بیماری نادر است و به واسطه ناشناخته بودن، تشخیص آن می تواند برای پزشک دشوار باشد.

جویدن یخ

جویدن یخ اغلب نشانه ای از کمبود آهن است. این اختلالی شایع بین زنان جوان طی دوره قاعدگی یا افرادی است که خون زیادی را به واسطه خونریزی یا اهدای خون از دست داده اند و در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند. در صورت تشخیص کمبود آهن، مکمل های این ماده معدنی ممکن است برای بهبود شرایط فرد تجویز شود.

هوس های عجیب برای مصرف نمک

هوس های عجیب برای مصرف نمک، مانند ریختن نمک در قهوه، می تواند نشانه ای از یک مشکل پزشکی جدی باشد. بیماری آدیسون شرایطی جدی مرتبط با هوس خوردن نمک است و این بیماری خودایمنی می تواند زندگی فرد را در معرض خطر قرار دهد. از دیگر علائم بیماری آدیسون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- لکه های تیره روی پوست

- خستگی

- حالت تهوع

- دردهای عضلانی

- ضعف

- کاهش وزن

- فشار خون پایین

بیماری آدیسون شرایطی نادر و تشخیص آن می تواند دشوار باشد زیرا بسیاری از پزشکان با آن آشنا نیستند. اگر متوجه هر یک از علائم مذکور شده اید با پزشک خود صحبت کنید. اگر احساس می کنید مشکلی در بدن شما وجود دارد، در مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط و انجام آزمایش های تشخیصی درنگ نکنید.

حلقه خاکستری اطراف قرنیه چشم

شکل‌گیری حلقه خاکستری اطراف قرنیه چشم ممکن است شرایطی بی ضرر یا دلیلی برای نگرانی باشد. این می تواند نشانه ای از کلسترول بالا در افراد جوان‌تر باشد، اما در افرای که بیش از ۴۵ سال سن دارند، احتمالا مساله مهمی نیست. اگر نگران هستید، مراجعه به پزشک بهترین گزینه است. با انجام یک آزمایش خون می توان سطوح کلسترول خون را بررسی کرد.

قرمزی چشم ها

قرمزی و خون آلود بودن چشم ها پس از یک شب بی خوابی مساله ای عجیب و نگران کننده ای نیست زیرا با استراحت بهبود می یابد، اما اگر با قرمزی مداوم چشم ها مواجه هستید، این می تواند نشانه ای از عفونتی به نام ورم ملتحمه باشد. این شرایط به طور معمول پس از سرماخوردگی ظاهر می شود. ورم ملتحمه مسری است، از این رو، باید برای بررسی شرایط چشم خود به پزشک مراجعه کنید. برای درمان ورم ملتحمه به طور معمول قطره های آنتی بیوتیک چشم تجویز می شوند. اگر با احساس درد در چشم و مشکلات بینایی نیز مواجه هستید، این می تواند نشانه ای از مساله ای جدی‌تر مانند بیماری آب سیاه باشد که در صورت عدم درمان می تواند به نابینایی منجر شود. اگر نگران هستید، در مراجعه به پزشک درنگ نکنید. بسیاری از بیماری های چشم در صورت تشخیص زودهنگام به درمان پاسخ خوبی می دهند.

تعریق بیش از حد

اگر زمانی که ورزش نمی کنید یا هوا گرم نیست نیز با تعریق بیش از حد مواجه هستید، این می تواند نشانه ای از شرایطی به نام هایپرهیدروز باشد. این شرایطی قابل درمان است اما در موارد نادر ممکن است به عمل جراحی برای برداشتن برخی غدد عرق نیاز باشد. یک بیماری دیگر ممکن است هایپرهیدروز را تحریک کند. تعریق بیش از حد می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی به نام لنفوم غیر هوچکین باشد. این نوعی سرطان است که به دستگاه لنفاوی حمله می کند. از علائم لنفوم غیر هوچکین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تعریق شبانه

- کاهش وزن

- راش پوستی

- تورم در گره های لنفاوی

خطوط سیاه در ناخن ها

اگر متوجه لکه ها یا خطوط سیاه زیر ناخن های خود شده اید این می تواند نشانه ای از نوعی سرطان پوست به نام ملانوم لنتیژینوس آکرال (ALM) باشد. این نوع سرطان زیر ناخن ها، کف دست ها، یا کف پاها ظاهر می شود.

ملانونیشیا شرایط دیگری است که موجب بروز خطوط سیاه یا قهوه ای در ناخن ها می شود. این شرایط به واسطه رسوب سلول های رنگدانه ای درون ناخن ها شکل می گیرد. رسوبات به هم پیوسته و با رشد ناخن، نوارهای سیاه یا قهوه ای ظاهر می شوند. از دلایل ملانونیشیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- بارداری

- آسیب دیدگی ناخن مانند ناخن جویدن

- عفونت ناخن

- لیکن پلان

- سوریازیس

- زگیل های ویروسی

- بیماری آدیسون

- بیماری کوشینگ

- پرکاری تیروئید

- آهن بیش از حد

- اچ‌آی‌وی

- لوپوس

- شیمی درمانی

تشخیص شامل معاینه و گاهی اوقات بافت برداری برای حذف احتمال سرطان یا دلایل جدی دیگر می شود.

کبودی ناگهانی یا بدون دلیل مشخص

مشاهده گاه و بیگاه کبودی روی بدن مساله ای جدی نیست، اما کبودی های مداوم که به طور ناگهانی روی دست ها و پاها ظاهر می شوند باید مورد توجه قرار بگیرد. این می تواند نشانه ای از کمبود آهن یا مساله ای جدی‌تر باشد. این شرایط می تواند به واسطه سرطان خون و مغز استخوان به نام لوسمی حاد میلوئیدی اشاره داشته باشد. لوسمی حاد میلوئیدی می تواند موجب بروز لکه های قرمز یا بنفش روی پوست شود. از دیگر علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- خستگی

- تب خفیف

- تعریق شبانه

- کاهش وزن

- بی اشتهایی

کمبود گلبول های قرمز موجب لوسمی حاد میلوئیدی می شود. در صورت تجربه این علائم برای مراجعه به پزشک درنگ نکنید. یک آزمایش خون می تواند به تشخیص این بیماری کمک کند.

مدفوع رنگ پریده

مدفوع عادی رنگی قهوه ای و بافتی نرم دارد. مدفوع رنگ پریده و بسیار بدبو می تواند نشانه ای از بیماری سلیاک باشد. بیماری سلیاک یک اختلال خودایمنی جدی است که به واسطه گلوتن شکل می گیرد. زمانی که فرد مبتلا به بیماری سلیاک گلوتن مصرف می کند، این ماده به پرزهای روده کوچک آسیب وارد می کند، از این رو، بدن نمی تواند مواد مغذی غذا را جذب کند. این می تواند به سوء تغذیه، کم خونی، بیماری تیروئید، پوکی استخوان، و بیماری های خودایمنی دیگر منجر شود. از دیگر علائم بیماری سلیاک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- کم خونی

- اضطراب

- نفخ و گاز

- اسهال

- تغییر رنگ دندان ها

- یبوست

- خستگی

- سردرد

- تحریک پذیری

- مفصل درد

- بیماری کبد

- ناباروری

- خارش

- زخم های دهان

اگر مدفوع شما سفید رنگ است و قوامی شبیه خاک رس دارد، این می تواند به معنای کمبود صفرا باشد که ممکن است به یک مشکل کبدی جدی اشاره داشته باشد. این شرایط می تواند زندگی فرد را تهدید کند و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کرد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین