کد خبر: ۶۸۹۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
دولت کره جنوبی بود که بیش از ۷ میلیارد دلار ایران را گروگان گرفت

سخنگوی دولت: دولت خریدهای اطمینان‌بخش در خصوص واکسن انجام داده / توضیح درباره توقیف نفتکش کره‌ای، پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی و آلودگی هوا

سخنگوی دولت با انتقاد از دو قطبی سازی واکسن داخلی و خارجی که نمی‌تواند هدفی جز پاشیدن بذر ناامیدی در بین مردم داشته باشد، اعلام کرد: دولت خرید های اطمینان بخش در خصوص واکسن انجام داده است.
سخنگوی دولت: دولت خریدهای اطمینان‌بخش در خصوص واکسن انجام داده / توضیح درباره توقیف نفتکش کره‌ای، پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی و آلودگی هوا
آفتاب‌‌نیوز :

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد با بیان اینکه مایلم در این سخنگویی اعلام کنم که در سال نو میلادی و در آستانه ورود به 1400، ملت ایران وارد دوران نوینی از حیات سیاسی و اجتماعی خود می شود، به مرور مسیرهای دستاوردهای ملت ایران در این شرایط دشوار تاریخی پرداخت و گفت : 8ما در سالهای گذشته فشاری وصف ناشدنی در مقابل جنگ افروزی بی سابقه توسط دولت ترامپ را متحمل شدیم. اما در آستانه 1400 شاهد آشکار شدن شکست سیاست فشار حداکثری هستیم که اخرین مصداق و نمونه آن در روزهای اخیر، شکست آمریکا در تلاش برای احیای کمیته پیگیری تحریم در سازمان ملل بود.

از معدود کشورهای پیشتاز در ساخت واکسن کرونا هستیم

وی اضافه کرد : همزمان ما سال سختی را با همه گیری ویروس کرونا پشت سر گذاشتیم. سالی که بر اثر فضاسازی های خبری و پنهان کاری بسیاری از دولت های جهان از آمار واقعی کرونا، ایران را در رتبه های اول همه گیری قرار داد ولی امروز در ماه های پایانی سال، نه تنها با همت مردم و زحمات کادر درمانی، موفق به مهار این ویروس شدیم، بلکه جز معدود کشورهای پیشتاز در تولید واکسن نیز هستیم.

سخنگوی دولت در ادامه خاطرنشان کرد: در مواجهه با این دستاوردهای انکارناپذیر، تلاشهای پررنگ تری در جهت ناامید کردن مردم و تحقیر دستاوردهای ملی از یک طرف و القای وضعیت جنگی به منظور تحت الشعاع قرار دادن دستاوردهای مقاومت مردم در برابر تحریم ها از طرف دیگر آغاز شده است. دوقطبی سازی میان واکسن وارداتی و واکسن ساخت داخل و اشاعه بی اعتمادی به واکسن داخلی، نمی تواند هدفی جز پراکندن بذر ناامیدی و ابهام در میان مردم داشته باشد.

وی تاکید کرد: ما همواره تکرار کرده ایم که واردات واکسن و تولید آن همزمان و در موازات هم پیش می روند و هیچکدام، اخلالی در روند انجام دیگری ایجاد نمی کند. در خلال این دوقطبی سازی، خود تحقیری و یأس پراکنی، نباید این افتخار ملی را از یاد برد که ما تا امروز به رغم محدودیت های مالی تحریم، گام هایی را در راه تولید و آزمایش واکسن ویروس کرونا برداشته ایم که تنها ملت های انگشت شماری قادر به انجام آن بوده اند.

وی در ادامه یادآور شد : البته تا روشن شدن نتیجه نهایی هنوز مراحلی باقی مانده اما تا به همین جا هم نباید قدر دانشمندان مان را که بی وقفه در حال تلاش برای سلامت مردم بوده اند، نادیده گرفت. البته این فضاسازی های تبلیغاتی برای بزرگنمایی نقاط منفی و کوچک نمایی نقاط مثبت جدید نیست. روزهای اولیه گسترش ویروس کرونا را به یاد آوریم! شوکی که به دنیا و ایران وارد شد و این که چگونه در آغازِ بحران، جریانهای خبری، وضعیت کرونا در ایران را به عنوان یک نقطه ضعف دولت و ملت اعلام می کردند. تا زمانی که کتمان های بین المللی کنار رفت و همگان دیدیم که ما در مقایسه با بسیاری از کشورها عملکرد بهتری داشتیم به ویژه با این کادر بهداشت و درمان فداکار که برخلاف کادر درمان برخی کشورها نه تنها در برابر باز بودن درهای بیمارستانها ممانعت نکردند که با جانفشانی به ستونی محکم در موفقیتهای ملی ما بدل شدند.

وی افزود: دیدیم برخلاف برخی کشورها هیچ فروشگاهی در ایران غارت نشد و با رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم توانستیم از شوک اولیه خارج شویم. در این مسیر به رغم تحریم واردات تجهیزات بهداشتی، حتی ماسک و دارو، و عدم انتقال دستاوردهای علمی به ایران با اتکا به نیروهای داخلی حتی توانستیم به صادرات کیت های تشخیصی و ونتیلاتور و مواردی از این قبیل دست یابیم؛ و در نهایت در تولید واکسن به مرحله تست فاز انسانی رسیدیم.

روند شیوع و مرگ و میر کرونا در کشور نزولی است

ربیعی در ادامه بی بیان اینکه متاسفانه اکنون همان جریان خبریِ اسفند و فروردین ماه، دوگانه تولید داخلی و خرید خارجی را دارند دامن می زند، گفت: همان گونه که قبلا توضیح دادم دولت خرید های اطمینان بخش در خصوص واکسن انجام داده است، و برنامه اولیه ما از ابتدا این بوده است که پیش از اطمینان از واکسن های تولید شده خارجی خرید نکنیم. خوشبختانه روند کنونی کشور در شیوع و مرگ کماکان نزولی است.

وی با اعلام اینکه فشار روی کادر درمان تا حدودی کاهش یافته است، افزود: خوشبختانه تخت های بستری و بیمارستانی خالی شده است. میزان مرگ و میر به کمترین میزان در سه ماه گذشته رسیده است. بروز بیماری در هر 100 هزار شش و نیم نفر، و مرگ و میر در هر یک میلیون نفر به 12.4 نفر در هفته رسیده است.

سخنگوی دولت همچنین با بیان اینکه تولید واکسن با سه روش در داخل کشور، و نیز تولید مشترک واکسن در جریان است، ادامه داد: موضوع دوم در جهت پراکندن یأس در این جنگ روانی، شکست فشار حداکثری و آشکار شدن ناتوانی تحریم ها در متوقف کردن پیشرفت های ملی ماست. در روزهای اخیر و در ادامه جنگ روانی شکست خوردگانی که آخرین روزهای صدارت خود را می گذارنند، می کوشند که سایه جنگ را همچنان بر سر مردم زنده نگه دارند و شاید خبیثانه در پی توطئه هایی برای پیچیده تر کردن اوضاع باشند.

دولت همچنان به گسستن آخرین حلقه تحریم ها تمرکز دارد

ی اضافه کرد: فارغ از این جنجال ها که البته شرارت هایی را هم گوشزد می کند، این واقعیت تغییر نخواهد کرد که اولاً زبان تهدید، تحریم و باج گیری از ایران ایران ناکام مانده و شانسی برای موفقیت ندارد؛ ثانیاً ما به توانایی بازدارندگی خود اعتماد داریم و با ارسال پیام های روشن اطمینان پیدا کرده ایم که همه طرف های آتش افروز، اراده و قابلیت های ایران در دفاع از منافع حیاتی خود را جدی گرفته و نسبت به تبعات هرگونه اقدام ماجراجویانه ای آگاهی دارند. این تلاش های تبلیغاتی نه شکست سیاست فشار بر ایران را جبران می کند و نه کسی را بعد از شکست انتخاباتی به پیروزی می رساند.

ربیعی عنوان کرد: ما بجای توجه به این جنگ روانی، همچنان به از هم گسیختن آخرین حلقه بجا مانده از فشار حداکثری بر ایران یعنی رفع تحریم ها تمرکز داریم. در اینجا باید اشاره کنم که اگر اصرار ما بر رفع تحریم است، نشانه استیصال ما نیست. ما حتی در شرایط تحریم نه تنها باقی خواهیم ماند بلکه به رشد و توسعه نیز خواهیم رسید.

وی اضافه کرد: رشد شرایط اقتصادی سال آینده گواهی بر این مدعاست. ما رفع تحریم را حق مردم ایران می دانیم چه آمریکا بخواهد به برجام برگرد و چه نخواهد. رفع تحریم حق مردم ایران است و این در وجدان جمعی بین المللی بعنوان حق مسلم پذیرفته شده است. دولت همچنان که به خنثی کردن تحریم ها ادامه می دهد، از پیگیری حق ملت ذره ای کوتاه نخواهد آمد.

وی تاکید کرد: این مطالبه رفع تحریم از حقوق شهروندی است و از مطالباتِ بجایی است که مردم از دولت دارند. ما اجازه ندادیم و نخواهیم داد که آمریکا این نقض حقوق ملت ایران را عادی سازی کند. مسیر ما هم در این هدف روشن است و بار دیگر تکرار می کنیم که به همان ترتیبی که آمریکا ابتدا از برجام خارج شد و ما گامهای 5 گانه را در کاهش متناسب تعهدات برداشتیم، مسیر بازگشت نیز به همان تاخر و تقدم باید انجام بگیرد.

سخنگوی دولت همچنین خاطرنشان کرد: کماکان اولویت شماره یک در سیاستهای خارجی ما صلح منطقه، امنیت منطقه، و زندگی خوب برای مردم منطقه است؛ و این امر در سایه گفتگوها و اتئلاف منطقه ای صورت می گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در جلسه گذشته دولت، لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت تصویب شد، توضیح دا : این لایحه با بازتعریف خشونت، و گستره مصادیقِ خشونت برعلیه زنان، بر اقداماتی همچون ایجاد و حمایت از نهادها و نیز دوره های آموزشی توسط قوه قضاییه، صدا و سیما، آموزش و پرورش، و بهداشت و درمان ، حمایتهای مالی و تربیتی و پیشگیرانه و کیفری درباره زنان، بویژه زنان بزه دیده، توسط دستگاههایی همچون دادگستری و سازمان زندانها و در نهایتتلاش برای بازسازی و افزایش نگاه کریمانه به زنان در نهادهای مربوط، تاکید میکند.

ربیعی همچنین از اختصاص 20 میلیارد تومان برای جبران خسارت وارده به زیرساختها و معابر استان قزوین بر اثر سیل، و نیز 100 میلیارد تومان به صورت هزینه ای و 99 میلیارد تومان به صورت تملک دارایی برای مناطق آسیب دیده از سیل در مناطق استان گیلان خبر داد .

دولت در یکسال گذشته روشن شدن ابعاد حادثه هواپیمای اوکراینی را دنبال کرد

وی در ادامه با یادآوری اینکه در سالگرد سقوط هواپیمای اوکرینی در سالگرد فاجعه تلخ ملی سقوط هواپیما قرار داریم، گفت: بار دیگر به خانواده ها و عزیزان و همه مردم ایران و شهروندان سایر کشورها تسلیت میگویم. در این یک سال تلخی این فاجعه را هیچگاه فراموش نکردیم. هنوز تلخی و سایه این مصیبت بر روح و روان ما سنگینی می کند و هیچ چیز مادی جبران این از دست رفتگی عزیزان ما نیست.

سخنگوی دولت افزود: با این حال در این یک سال دولت مطالبهی روشن شدن ابعاد این موضوع را با تمام توان پیگیری کرده است و همچنان دنبال خواهد کرد. از آنجا که بیشترین قربانیان این فاجعه شهروندان ایرانی بودند از این رو هیچ کشوری در جهان به اندازه ما متوقعِ روشن شدن همه ابعاد موضوع و تضمین عدم انجام چنین فاجعه ای در جهان نیست.

محیط زیست بهتر دغدغه دولت است

وی همچنین با بیان اینکه مساله آلودگی هوا و محیط زیست در جلسه یک شنبه در دستور کار دولت قرار داشت، گفت: در این جلسه علل مختلف آلودگیها و میزان تاثیر هر یک از آنها مورد بحث قرار گرفت. از ابتدای دولت یازدهم موضوع سلامت شهروندان چه در مقابله با بیماریهای واگیردار و کرونا، و چه در مقابله با آلودگیهای محیط زیستی یکی از مسائل مهم بوده است. خوشبختانه امروز نگاه جدیدی در خصوص سلامت و زندگی در بین شهروندان ایرانی هم به وجود آمده است؛ دغدغه سلامت شهروندان، دغدغه دولت هم هست و از این رو محیط زیستِ بهتر، مسئلهی مهم دولت هم هست.

وی تاکید کرد: محیط زیستِ بهتر نیازمند تلاش همگانی است. با صرفِ سیاستگذاری بدون رفتارهای سلامت¬محورانه از سوی جامعه و شهروندان و انضباط محیط زیستی، دستیابی به هوای پاک و محیط زیستی سالم دشوار خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تحرکات نظامی این روزهای طرف آمریکایی در منطقه، شما احتمال شروع یک نزاع جدی را می دهید یا خیر، گفت: با بیان اینکه عده‌ای در آمریکا علاقه‌مند به ماجراجویی نظامی به منظور منحرف کردن افکار عمومی آمریکا از مسائل داخلی این کشور و شکست‌های انتخاباتی هستند. بسیار بعید می‌دانم که دولت آمریکا نسبت به نیات قاطع و توانایی بازدارندگی و تلافی ایران دچار اشتباه در محاسبه شود. ما به روشنی به آنها گفته‌ایم که مستقیم و غیرمستقیم آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود اما اگر خطای فاحشی از جانب آمریکا رخ دهد، از امنیت و منافع حیاتی خود با قدرت کامل دفاع خواهیم کرد.

وی ادامه داد: شایعات اخیر ریشه در رفتارهای نمایشی و جنگ روانی کسانی علیه ایران و مردم منطقه دارد که از هیاهوهای رسانه‌ای آن سود می برند. البته این موضوع مسئله تازه‌ای نیست و سالهاست که با شدت و ضعف‌های مختلف همچنان ادامه دارد. موکداً تکرار می‌کنم ما بدون توجه به شایعات مربوط به جنگ، همه اقدامات و تحرکات نظامی آمریکا را در منطقه به دقت زیر نظر داریم و لذا این شایعات را موجب هیچ سطحی از نگرانی نمی‌دانیم. تاکید می‌کنم قاطعانه به هر ماجراجویی پاسخ داده می شود و از منافع و امنیت ملی کشورمان دفاع خواهیم کرد.

مصرف انرژی بالاست نمی توانیم خاموشی نداشته باشیم

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره رابطه سوزاندن مازوت‌ و آلودگی هوای تهران گفت: خیلی خوب است که مسئله سلامت از دغده های امروز مردم است. همه ما مردم و دولت زیر یک آسمان هستیم؛ آلودگی هوا دغدغه همه ما است .

وی توضیح داد. هر سال در این فصل با پیدایش پدیده وارونگی هوا با مشکل رو به رو می‌شویم . این وارونگی در فصل زمستان با برخی اتفاقات گره خورده از جمله سبک زندگی مردم در مصرف انرژی . مصرف انرژی بالاست و ما عدم خاموشی را هم نمی توانیم داشته باشیم. این مصرف زیاد انرژی از جمله مصرف گاز در کلانشهر ها موجب نگرانی هاییی شده است . اگر بخش خانگی را کنترل نکنیم گاز به نیروگاه و صنایع نمی رسد و اولین اثرش می شود خاموشی.

وی ادامه داد: از دهم اذر ۱۵ درصد مصرف گاز افزایش پیدا کرده است. بالا بودن دستگاه های گرمایشی یکی از علت‌های مهم است. با مقداری صرفه جویی در مصرف گاز ما ناچار به قطع گاز نیروگاه ها نمی شدیم. فراموش نکنیم که هم باید سیاست گذاری را درست انجام دهیم و هم انضباط محیط زیستی را افزایش دهیم. اگر الگوی مصرف را اصلاح نکنیم گاز تامینی نیروگاه ها با مشکل رو به رومی شود.

وی گفت: حدود ۱۲۹ نیروگاه فعال هستند در مواقع اضطراری فقط ۶ نیروگاه از سوخت مازوت استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: عدم صادرات مازوت هم شایعه بوده است. نیروگاه های تهران و برخی کلان شهرهای دیگر از مازوت استفاده نمی کند. نیروگاه هایی استفاده می کنند که جهت وزش باد در آنجا به صورتی است که مردم را آزار نمی دهند. این امر هم موقت است تلاش زیادی می کنیم بتوانیم گاز رسانی را به جهتی ببریم که همین چند نیروگاه هم از مازوت استفاده نکنند.

ربیعی خاطرنشان کرد: بسیاری از صنایع مثل سیمان که آلاینده‌زا بودند فعلا تعطیل شدند. در تهران ۱۱ مرکز آلاینده‌زا تعطیل شد. تردد کامیون های عمر بالای ۲۰ سال و موتورسیکلت های بدون معاینه فنی و خودروهای دودزا هم ممنوع شد. اما مهم ترین اقدام این است که خودمان مراعات کنیم و مصرف گرمایشی را کاهش دهیم. دولت هم دنبال اجرا کردن سیاست‌ها در این حوزه است. مدارس و دانشگاه ها تعطیل هستند. ادارات هم نیمه تعطیل هستند. چند وزیر هم در این زمینه با هم همکاری نزدیک دارند تا بتوانند در مجموعه نیرو گاه ها هم تصمیات پیشگیرانه و هم تصمیمات فنی بگیرند.

دوگانه سازی در مورد واکسن کرونا توسط رسانه های خارجی دنبال می شود

ربیعی در بخش دیگری از این نشست درباره دوگانه‌سازی‌های به وجود آمده برای خرید واکسن با مطالباتی همچون «نه به خرید واکسن داخلی_خارجی» گفت: متاسفانه دوگانه واکسن خارجی – واکسن داخلی کم بود، موضوع کاذب دیگری نیز درباره کرونا به راه افتاده که البته بیشتر تاثر افکار عمومی را در پی داشته است و آن، نه به واکسن کرونا است. بارها تاکید کرده ایم؛ این دوگانه‌سازی‌ها به اصول پزشکی توجه چندانی ندارد و این جریان‌سازی بیشتر به اهداف و اغراض سیاسی و به منظور تخریب ذهن شهروندان، صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: این دوگانه‌ها هم بیشتر توسط جریان‌های رسانه‌ای خارج از کشور دامن زده می‌شود تا با القای عدم توانمندی داخلی ایران در تولید، به نا امنی روانی در جامعه دامن بزنند. آنچه که برای دولت، اصل است، حفظ جان شهروندان است. در این موضوع هم تسلیم هیچ نوع جریان‌سازی و دوگانه‌سازی کاذب نمی‌شویم. موضوع واکسن کرونا، از همان ماه‌های اول شیوع کرونا و در جلسات اولیه ستاد در فروردین گذشته، به طور جدی مورد اهتمام دولت قرار گرفت.

وی ادامه داد: تمرکز ستاد ملی مقابله با کرونا، هم بر خرید واکسن و هم تولید واکسن بود. تیم‌های علمی و پزشکی که متخصصان ایرانی در آن مشغول به تحقیق و کار هستند؛ از زمان پاندومی کرونا، نه فقط برای تولید واکسن بلکه در زمینه‌های متعددی وارد عمل شده و فعالیت هایشان، دستاوردهای چشمگیری برای مردم و کشور عزیزمان داشته است.

ربیعی افزود: افرادی که این موضوع را مطرح کرده اند، عده‌ای معدود هستند که دیدگاه نادرست، غلط و موهن نسبت به مبانی دینی و علمی دارند. به هر حال هر دو جریان ( چه دوگانه خرید _ تولید واکسن و چه نه به واکسن) آرامش روانی جامعه را هدف می‌گیرند. اما سوال از افرادی که مخالف واکسیناسیون هستند این است که کرونا را باور ندارند یا واکسیناسیون؛ اگر کرونا را باور ندارند پس چرا در تجمع شان ماسک زده بودند؛ اگر واکسیناسیون را قبول ندارند، یعنی می خواهند بگویند خود واعضای خانواده شان از کودکی تا کنون هیچ واکسنی تا حالا استفاده نکرده‌اند.

اروپا فکری به حال تعهدات به زمین مانده خود کند

سخنگوی دولت همچنین درباره ادعای اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه "اقدام ایران برای افزایش غنی سازی اورانیوم انحراف قابل ملاحظه‌ای از توافق هسته‌ای است"، نیز تصریح کرد: ‌این اقدام براساس مصوبه مجلس انجام گرفته است و مطابق با بند ۳۶ برجام است. تا وقتی همه طرف‌ها به تعهدات خود پایبند نباشند، ایران حق خود می‌داند اقدام مقتضی را انجام دهد. با این حال بارها گفتیم و تکرار می‌کنیم همه این تصمیمات به سرعت و به محض بازگشت طرفین به تعهدات خود مطابق متن برجام بازگشت‌پذیر است.

ربیعی ادامه داد: اتحادیه اروپا و برخی کشورهای اروپایی به جای مطرح کردن تعهدات بر زمین مانده خود نسبت به تصمیمات ما که همواره اعلام کردیم برگشت پذیر است، قضاوت و موضع گیری می‌کنند. اتحادیه اروپا به جای صدور بیانیه و اعلام نگرانی نسبت به استفاده ایران از حقوق خود، فکری به حال تعهدات بر زمین مانده خود بکند.

وزارت بهداشت جزییات خرید واکسن کرونا را اعلام می کند

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در باره واکسن کرونا با تاکید بر اینکه در مورد واکسن باید صدای واحد شنیده شود، گفت: از وزارت بهداشت در خواست کردیم جزییات خرید واکسن را در اختیار رسانه ها قرار دهد، نزدیک به ۱۷میلیون دوز خرید داشتیم و واکسن ایرانی هم مراحل اولیه تولید مشترک را طی شده و وضعیت خوبی دارد و تا بهار شاهد ورود آن به بازار خواهیم بود.

وی ادامه داد: ما در این زمینه عقب ماندگی نداریم و با ورود رازی و پاستور در تولید واکسن می‌توانیم به بقیه کشورها هم کمک کنیم.

ربیعی با اشاره به اینکه ویروس انگلیسی به کشورهای همسایه ما شیوع پیدا کرده است، گفت: در تلاش هستیم مبادی خروجی و ورودی کشور را کنترل کنیم، چون ما تنوع قومی و منطقه ای زیادی در کشور داریم امکان جهش ویروس انگلیسی وجود دارد، بنابراین باید مراقب باشیم. ربیعی اضافه کرد: درشرایطی که تخت های بیمارستان خالی شده و کادر درمان به مرخصی رفتند نباید خوشبین باشیم و باید این مراقبت حفظ شود.

سخنگوی دولت در همین راستا افزود: وزارت بهداشت برنامه ای خواهد داشت از زمان ورود واکسن به کشور تا تزریق به نفر به طور شفاف قابل مشاهده باشد و نوعی حکمرانی قابل قبول از قبیل خرید، تولید و توزیع در کشور به همت وزارت بهداشت را شاهد خواهیم بود و این اطمینان را به جامعه می‌دهیم که هیچ تبعیضی در این زمینه نخواهد بود و هر مقدار واکسن وارد شود بدون تبعیض و شفاف توزیع خواهد شد.

دولت کره جنوبی بود که بیش از ۷ میلیارد دلار ایران را گروگان گرفت

در ادامه ربیعی در پاسخ به سوالی درباره کشتی توقیف شده با پرچم کره‌جنوبی در خلیج فارس اظهار کرد: اگر واقعاً بحث گروگانگیری باشد که این روزها شنیده می‌شود و اگر کسی گروگانگیر باشد، این دولت کره است که به بهانه‌های واهی بیش از ۷ میلیارد دلار ما را گروگان گرفته است. حتی در مورد کالاهایی که ادعا می‌شد تحریم نیست، از اینکه در شرایط سخت و دشوار که حتی وارد کردن چند میلیون تن نهاده و دارو برای مردم ما بسیار مهم بود، به بهانه‌های واهی امتناع کردند. ما گروگان گیر نبودیم اگر کسی گروگانگیر باشد، این دولت کره بوده است و حافظه تاریخی ملت ما این را فراموش نمی‌کند. ‌آنها هیچ تلاش برای اینکه این پول بتواند در مسیر خدمت به مردمق رار بگیرد انجام ندادند.

وی ادامه داد: در مورد این کشتی هم آنچه که مقامات نظامی و قضایی اعلام کردند، بنا بر حکم قضایی بوده و به علت آلودگی نفتی در خلیج فارس توقیف شده است قبلا هم به آن هشدار داده شده است. قطعاً درخواست هم درخواست فنی بوده یعنی از سوی یک نهاد فنی این درخواست صورت گرفته و در دنیا هم مرسوم است و مسئله غامض و پیچیده ای نیست.

اگر کسی در دولت ۴۵ میلیون تومان حقوق می گیرد دیوان محاسبات اعلام کند

ربیعی همچنین در پاسخ به سوالی، مبنی بر گزارش دیوان محاسبات که اعلام کرد در تفریغ بودجه سال ۹۸ طبق مصوبات شورای حقوق و دستمزد و دولت، سقف خالص پرداختی ماهانه به مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی به ۴۵ میلیون تومان در ماه قابل افزایش است، گفت: اگر دیوان محاسبات کسی را در دولت سراغ دارد که حقوق ۴۵ میلیون تومانی در دولت می‌گیرد معرفی کند و قطعاً از وی پس گرفته خواهد شد.

وی در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ و جایگزین شدن دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ نیز گفت: تا لایحه در مجلس تصویب نشود نهایی نیست. دیشب طرحی از یک نماینده مجلس در خصوص دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان دیدم که ایشان نیز نسبت به آن تردید داشتند. کاری که دولت در بودجه کرد براساس یک سری مبانی بوده است. نگاهی به شرایط سخت و غیرعادی داشته و حرکت به شرایط متعادل مدنظر بوده است. جهت گیری کمیسیون تلفیق در تغییر لایحه بودجه مغایرت هایی با لایحه تقدیمی دارد که آثار نامطلوبی می تواند بر زندگی مردم داشته باشد.

ربیعی ادامه داد: کاهش حجم صادرات نفت کمک به سهمیه اوپک است. افزایش پیش بینی نرخ ارز فشار بر قیمت هاست. افزایش درآمد مالیات ارزش افزوده منجر به فشار بر تولید کننده و مصرف کنندگان تامین کالای اساسی و دارو به نرخ حمایتی است.

وی افزود: همچنین مجلس با کاهش حجم صادرات نفت در بودجه؛ افزایش پیش بینی نرخ ارز در بازار، حذف حمایت از کالاهای اساسی افزایش درآمد ناشی از مالیات ارزش افزوده آثارغیر قابل پیش بینی ایجاد نموده است. از نظر دولت باید این درآمد به طور کامل به مصرف کننده برگشت داده شود. موضوع نرخ ارز در بودجه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همین لحاظ ساعات زیادی در دولت در خصوص نرخ تسعیر درآمد ارزی با حساسیت خاصی مورد بحث و بررسی صورت گرفت. ممکن است در ظاهر این اقدام ناترازی بودجه ناشی از صادرات نفت را پاسخ دهد ولی براساس تجارب و نظر کارشناسان بانکی تاثیر ان در نقدینگی نمی توان نادیده گرفت.

وی سپس ادامه داد: اتفاقا دولت منابع حاصل از فروش نفت ۱۹۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود با این تصمیم به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد. رسمیت دادن به این نرخ تسعیر در بودجه با توجه به توفیقات اخیر در صدور نفت و فرآورده های نفتی و خنثی کردن تحریم ها و احتمال کاهش تحریم در سال آتی به صلاح کشور نیست.

امیدواری به بیشتر شدن مباحث کارشناسی در مجلس

ربیعی گفت: دولت همچنان معتقد است باید سهم ایران در بازار جهانی نفت پس گرفته شود و باید برنامه ریزی بر این اساس باید که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را صادر کند بهتر است به جای بالا بردن نرخ تسعیر در بودجه از تلاش دولت برای صدور نفت بیشتر که حق مردم ایران است حمایت شود. البته این تصمیم با افزایش نرخ ارز مقدار ریالی حاصل از فروش نفت را بیشتر از پیش بینی دولت در بودجه قرار داده است. در برخی موارد دیگر هم به نظر دولت غیر واقعی بودن پیش بینی های دوستان هست. ما در مورد ارزش افزوده در ۹ ماهه ۱۷ درصد کسری داریم. حالا به ۱۱۳ افزایش پیدا کرده است. کارشناسان مالیات این حجم افزایش را عملیاتی نمی دانند.

وی گفت: امیدواریم مباحث کارشناسی بیشتری در مجلس صورت بگیرد و همه جوانب عمیق تر بررسی شود و بهترین تصمیم برای حفظ سهم ایران بازار نفت در جهان و پایین آمدن نرخ ارز و کمک به معیشت مردم اتخاذ شود.

تلاش های دولت در روشن شدن علت حادثه هواپیمای اوکراینی

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره در خواست افکار عمومی و خانواده‌های جانباختگان حادثه سقط هواپیمای اوکراینی گفت: پیگیری علت این ماجرای تلخ و تاسف انگیز در دستور کار کمیته منتخب دولت قرار گرفته و تلاش شد با دقت ابعاد مختلف این حادثه ناگوار را مورد بررسی قرار گیرد. هرچند که واقعاً هیچ اقدامی جایگزین این عزیزان از دست رفته نمی‌شود و فقدان جانباختگان عزیز را جبران نمی‌کند، جانباختگانی که عمدتاً از جوانان و افراد نخبه علمی کشور بودند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ چیز مادی جبران پذیر حتی یک تار موی این عزیزان نیست با این حال یکی از اقداماتی که باید صورت می گرفت تهیه گزارش دقیق از سانحه بود ،در این خصوص کارگروه دولت با محوریت وزارت راه و مسکن شهرسازی تشکیل شد. در این کارگروه نمایندگان نیروهای مسلح، وزارت خارجه، سازمان هواپیمایی کشور، دستگاه‌های ذیربط و معاونت حقوقی تمام گزارشات دقیق دستگاه‌هایی که می‌توانستند اطلاعات دقیقی داشته باشند گرفته شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین