کد خبر: ۶۸۹۳۱۶
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
جلسه با حسین دهقان و رستم قاسمی به معنی حمایت از آنها نیست

دعای ویژه باهنر برای احمدی‌نژاد / نمی‌توانیم رئیس‌جمهور از خارج وارد کنیم

محمدرضا باهنر گفت: ما اصولگرایان وقتی گرد هم می‌آییم، هدف وحدت صد درصدی است، البته این چشم انداز به معنای رسیدن به آن صد درصد نیست و گاهی اوقات به ۸۰ و گاهی به ۸۵ درصد آن می‌رسیم.
دعای ویژه باهنر برای احمدی‌نژاد / نمی‌توانیم رئیس‌جمهور از خارج وارد کنیم
آفتاب‌‌نیوز :

محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگویی به بیان نکاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، ائتلاف اصولگرایان و اصلاح طلبان و ... پرداخته است.

از گزینه‌های مطرح شده خبر دارید که چه افرادی به عنوان اسامی نهایی جریان اصولگرا برای حضور در انتخابات مطرح شده اند؟

همه گزینه‌ها در حال حاضر رسانه‌ای شده؛ الحمدلله فراوانی نعمت است و از هر طرفی اسامی مختلفی مطرح شده است. برخی خودشان را مطرح کرده اند و عده‌ای دیگر هم رسانه‌ها از آن‌ها اسم برده اند و افرادی دیگر در محافل مطرح شده اند و در نهایت برخی هم علی رغم اینکه اسمشان در محافل برده شده است، حضور خود در انتخابات را تکذیب کردند.

اما پاسخ نهایی این است که انتخابات ریاست جمهوری در کشور ما به دلیل نبود چند حزب جامع، فراگیر و ضابطه‌مند معمولا در یکی دو ماه آخر شکل می‌گیرد و با این اخبار پراکنده نمی‌توان حدس نزدیک به یقین زد و باید فعلا منتظر ماند.

آیا در بین گزینه‌های احتمالی مطرح شده برای انتخابات ریاست جمهوری چنین فردی وجود دارد؟

نباید صفر و صدی نگاه کنیم؛ ما که نمی‌توانیم رئیس جمهور از خارج وارد کنیم، قاعدتا باید بین آدم‌ها انتخاب کنیم که در کشور افرادی با پتانسیل‌های خوبی وجود دارند که می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند. کما اینکه دیدیم در چند سال گذشته به چند جوان میدان دادیم و در صنایع موشکی و هسته‌ای موفق ظاهر شدیم و توانستیم افتخارات بزرگی به دست آوریم و در مدت کوتاهی به فناوری‌هایی دست پیدا می‌کنند که کشورهای دیگر در مدت طولانی به دنبال دستیابی به آن هستند.

مثلا در همین قضیه واکسن کرونا دیدیم که با وجود تحریم‌های شدید و سخت و با تلاش متخصصین، کشور ما در بین چند کشور تولید کننده واکسن کرونا در کنار کشورهای بزرگ دنیا قرار گرفته و واکسنی که تولید شده مورد تایید سازمان بهداشت جهانی هم قرار گرفته است. بله به صورت بالقوه در کشور ما افراد زیادی وجود دارند که می‌توانند مدیریت قوی داشته باشند و موفق ظاهر شوند، اما باید شرایط را برای آن‌ها فراهم کنیم تا بتوانند خوش بدرخشند.

چطور می‌شود که جلساتی با حضور برخی افراد و نامزدهای احتمالی برگزار می‌شود؟

فعلا در حال ارزیابی نامزدها هستیم و جلساتی با حضور اسامی مختلف برگزار می‌کنیم؛ این به این معنی نیست که ما شخص خاصی مدنظر داریم یا قصد حمایت از شخص خاصی را داریم.

مثلا در چند هفته گذشته جلساتی با حسین دهقان و رستم قاسمی داشتیم، ولی این به این معنی نیست که آن‌ها را برای انتخابات مدنظر داشته باشیم؛ جسارتی به این عزیزان نمی‌کنیم، ولی فعلا در حال بررسی برنامه‌های افراد هستیم تا بتوانیم به یک برنامه جامع و شخص مدنظر خود برسیم، ولی در حال حاضر تشکیلات، تشکل‌ها و شورای ائتلاف هنوز به گزینه قطعی نرسیده است.

اصلاح طلب‌ها در تشکیل ائتلاف از اصولگرایان بهتر و قوی‌تر نیستند

چرا اصولگراها شب انتخابات به فکر وحدت می‌افتند و چیزی مثل ائتلاف اصلاح طلب‌ها و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان را بین اصولگرایان نمی‌بینیم؟

در مورد اتحاد اصلاح طلب‌ها باید گفت که در آن‌ها نیز عملا یک عده حذف می‌شوند. یک سری اصلاح طلب رادیکال هستند که با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلب‌ها کاری ندارند و با خارجی‌ها کار می‌کنند و در مجموع وارد نمی‌شوند.

ما اصولگرایان وقتی گرد هم می‌آییم، هدف وحدت صد درصدی است، البته این چشم انداز به معنای رسیدن به آن صد درصد نیست و گاهی اوقات به ۸۰ و گاهی به ۸۵ درصد آن می‌رسیم. در این ائتلاف، پایداری‌ها با مواضع نسبت تند خود باید به همراه رهپویان، جامعه روحانیت مبارز و موتلفه که یک حزب سنتی است همراه باشند. آیت الله مهدوی کنی می‌گفت که وقتی ما از وحدت می‌گوییم، منظورمان وحدت مواضع نیست؛ منظور همکاری برای انتخابات است.

ما نه تنها با پایداری ها، بلکه با موتلفه نیز که در یک جبهه هستیم، ممکن است اختلاف نظر زیاد داشته باشیم، اما در انتخابات با هم همکاری می‌کنیم. زمانی که ائتلاف تشکیل شد تمام مواضع جهت پیدا می‌کند و یک موضع می‌شود؛ در واقع اصلاح طلب‌ها در تشکیل ائتلاف از ما بهتر و قوی‌تر نیستند.

رقابت بین اصولگراها بهتر است یا اصولگراها و اصلاح طلب ها؟

بر اساس سخن امام، میزان رای ملت است؛ مقام معظم رهبری هم بارها گفتند، مشارکت مردم در انتخابات، حرفی فراتر از انتخابات می‌زند و آن، مشروعیت نظام است. در سال ۸۸ هم که فتنه شد، به هر حال ۱۳ میلیون یک طرف رای دادند و ۲۵ میلیون طرف دیگر؛ حضرت آقا هم همیشه در صحبت هایشان می‌فرمودند که ۴۰ میلیون نفر به پای صندوق‌ها آمدند؛ نمی‌گفتند ۲۵ میلیون به پای صندوق آمدند.

مهم آن است که همه مشارکت کنند. برای اینکه همه بیایند باید رقابت جدی باشد. اگر ما رقابت بین اصولگراها می‌گوییم، یعنی عملا بخشی از رای دهندگان حذف می‌شوند. وقتی مردم می‌بینند یک نامزد مطلوب ندارند، در انتخابات شرکت نمی‌کنند؛ اگر بگوییم رقابت فقط بین اصولگراها باشد، عملا ۳۰،۴۰ درصد را حذف می‌کنیم.

در نظام مردم سالار دینی باید نامزدها طوری باشند که هرکس که می‌خواهد رای بدهد، یک نامزد مطلوب بین نامزدها پیدا کند.

یعنی در انتخابات یک نماینده اصلاح طلب و یک نماینده اصولگرا باید باشد؟

ممکن است در انتخابات یک نفر اصلاح طلب، یک نفر اصولگرا و یک نفر معتدل و وسط باشد. همچنین ممکن است یک نفر از اصولگرا نباشد، برای مثال سال ۹۶ سه نفر اصولگرا و سه نفر اصلاح طلب بودند. مقصود یک نفر نیست بلکه مقصود دو یا حتی سه تا جریان اصلی است.

آیا فعالیت‌های احمدی نژاد به اصولگرایان ضربه می‌زند؟

برای آقای احمدی نژاد و خودمان دعا می‌کنم که عاقبتمان ختم بخیر شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین