کد خبر: ۶۸۹۸۱۱
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶

عضو سابق شورای عالی بورس: سهامداران هیجان‌زده بدترین موقع از بازار خارج شدند

عضو سابق شورای عالی بورس گفت: سود و زیان، طبیعت بورس است اما گروهی که در زمان روند صعودی شاخص و قیمت‌ها وارد بازار شدند، در افت شاخص زیان فاحشی دیدند و این باعث شد تا بسیاری از این افراد با زیان‌های سنگین از این بازار خارج شوند.
عضو سابق شورای عالی بورس: سهامداران هیجان‌زده بدترین موقع از بازار خارج شدند
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش فرابورس ایران، مصطفی حقیقی مهمانداری با اشاره به روند فرسایشی این روزهای بازار افزود: تعداد زیادی از سهامداران جدید بازار سرمایه با عرضه‌های اولیه وارد بازار شدند، اما در این بازار می‌مانند، شرایط اخیر بازار بهتر از چند ماه گذشته و اواخر تابستان است.

وی با اشاره به اینکه استقبال مردم و ورود نقدینگی قابل توجه، باعث رشد هیجانی شاخص کل و قیمت سهام در ماه‌های ابتدایی سال شد، گفت: بسیاری از افراد در آن دوران خانه، خودرو، طلا و بسیاری از دارایی‌های خود را برای ورود به بازار فروختند که برای این گروه‌ها گرفتاری‌هایی ایجاد شد و بسیاری از این افراد دچار زیان شدند.

حقیقی مهمانداری افزود: وقایع یاد شده به دلیل رفتار اشتباه گروه‌های تازه وارد بود، زیرا ذات و ماهیت بازار سرمایه، سود و زیان است، سودهای اولیه و ابتدای سال به مذاق این افراد شیرین بود، اما تحمل زیان را نداشتند و در بدترین شرایط از بازار خارج شدند.

وی خاطرنشان کرد: این گروه هیجان‌زده و بی‌تجربه سهام خود را در بالاترین قیمت خرید کردند و در پایین‌ترین قیمت فروختند که به دلیل بی‌تجربگی و ناآگاهی این افراد بود. اصل فعالیت در بورس این است که در صف فروش و پایین‌ترین قیمت بخرید و در صف خرید و بالاترین قیمت بفروشید.

به گفته حقیقی مهمانداری، هنوز هم باقی مانده این گروه در بازار با ریزش بازار بی‌دلیل اقدام به فروش‌های بی‌منطق و به دور از تحلیل می‌کنند و این رفتار در یک ماه و نیم گذشته همچنان تکرار می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه هنوز بازار سرمایه مطلوبیت بالایی دارد، گفت: آذرماه فروش برخی صنایع و سهام سه برابر بیشتر از مشابه سال گذشته بود، در شرایط امروز صنعت پتروشیمی گروه بسیار ارزنده‌ای است، صنعت فولاد شرایط بسیار خوبی دارد، در این بازار و با وجود چنین صنایع، چرا باید شاخص ریزش داشته باشد، به جرات مهمترین عامل آن عملکرد نسنجیده مشتری‌های جدید در بازار سرمایه است.

وی به افراد تازه‌ وارد پیشنهاد داد: چنانچه اطلاعات کافی ندارند به سبدگردان‌ها و صندوق‌ها مراجعه کنند، زیرا در این تشکیلات کارشناسان با تحلیل و بررسی بهترین سهام را خریداری و در زمان ریزش بازار هم افت کمتری دارند.

حقیقی مهمانداری با اشاره به اینکه بازار سرمایه یک بازار تخصصی است، گفت: روزانه ابزارهای جدید وارد این بازار شده و تخصصی‌تر می‌شود، در این شرایط باید همگام با بازار سرمایه اطلاعات خود را باید افزایش داد، یا بوسیله تشکیلات تخصصی مانند صندوق‌ها و سبدها وارد بازار شویم تا ریسک‌های خود را پوشش دهیم.

عضو سابق شورای عالی بورس در زمینه قیمت‌گذاری دستوری فولاد از سوی وزیر صنعت و حواشی پیرامون این موضوع گفت: هفته گذشته این نامه از سوی وزیر صنعت منتشر شد، اما واکنش درست بورس کالا این بود که براین امرتمکین نکرد، ذات بورس بر معاملات آزاد و براساس عرضه و تقاضاست و چنانچه این دخالت‌ها اجرایی شود، ماهیت بازار سرمایه زیر سوال می رود.

وی تاکید کرد: بازاری که قیمت‌گذاری دستوری داشته باشد، امکان رقابت ندارد و بازاری که رقابت در آن نباشد، بورس نیست، رقابت در نهایت به نفع صنایع و تولیدکنندگان است. وقتی قیمت‌ها ثابت شود گروهی منتفع و گروهی متضرر می‌شوند، الان هم همه مراجع ذیربط به این تصمیم اعتراض کرده‌اند.

حقیقی مهمانداری ضمن تاکید بر اینکه باید بر بازار سرمایه نظارت باشد تا خطایی شکل نگیرد، گفت: چنین تصمیم‌هایی مشکلاتی برای صنایع ایجاد می‌کند. ذات بورس بر رقابت و معاملات شفاف است که چنانچه این ویژگی‌ها را از بورس بگیرند، دیگر مردم به این بازار اعتماد نمی‌کنند.

شاخص کل در بازار بورس امروز (شنبه) ۲۴ هزار و ۸۰۷ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۲۸۵ هزار واحد رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین