کد خبر: ۶۸۹۹۵۴
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲

اظهارات یک پژوهشگر در مورد بستن حساب ترامپ: توییتر از ابتدا بر اساس نظریه و قانون ایجاد نشده ‌است

استاد ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تهران گفت: توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی از ابتدا بر اساس نظریه و قانون ایجاد نشده و ناخواسته در جایگاه قدرتمندی قرار گرفته‌اند.
اظهارات یک پژوهشگر در مورد بستن حساب ترامپ: توییتر از ابتدا بر اساس نظریه و قانون ایجاد نشده ‌است
آفتاب‌‌نیوز :

حسین کرمانی در تحلیل اقدام توییتر مبنی بر بستن حساب دونالد ترامپ اظهار داشت: حوزه قانونگذاری و مسئولیت اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی، نامتعین و درحال‌شکل‌گیری است. چند سالی طول می‌کشد تا این حوزه تکوین پیدا کند؛ روابط و نظریه‌هایش مشخص بشود و قانون‌گذاری‌هایی صورت بگیرد.

توییتر از ابتدا بر اساس قانون و نظریه ایجاد نشده بود

این پژوهشگر رسانه با تشریح روندی که شبکه‌های اجتماعی طی کرده‌اند، افزود: پیدایش رسانه های اجتماعی محصول یک جریان فکر شده نبود. تصورات توهم توطئه‌ای معتقدند اتاق‌های فکر خواسته‌اند از طریق توییتر به کشورهای دیگر ضربه بزنند درحالی که این تصورات نادرست است. قصه فیس بوک را همه می‌دانند که به خاطر یک سرگرمی به وجود آمده است. توییتر هم فکر شده نبوده و به همین خاطر از ابتدا بر اساس نظریه و قانون ایجاد نشده است.

کرمانی با بیان این‌که این شبکه‌ها متغیرهایی جدید محسوب می‌شوند، تاکید کرد: اوایل، دنیا شناختی از این متغیر نداشت‌ و به تدریج قابلیت‌ها و قواعد و مشکلات این پدیده را شناخت.

در ابتدا نگاه‌ها خیلی خوش‌بینانه بود که این بسترها می‌توانند باعث تقویت دموکراسی و آزادی‌خواهی بشوند. در ادامه این شبکه‌ها برای دموکراسی مخاطراتی ایجاد کردند و بعضا بسترساز نشر خبرهای جعلی هم شدند.

این پژوهشگر با اشاره به این‌که رابطه توییتر و ترامپ ماجرای مفصلی دارد، گفت: بعضا ترامپ به توییتر قدرت داده و گاه این رابطه معکوس بوده است. در این روند، مردم و رسانه‌های اجتماعی و نخبگان یاد می‌گیرند که این بسترهای جدید چه ظرفیت ‌ها و تهدیدهایی دارند. تا قبل از این، ترامپی نبود که توییتر را دچار چالش کند. حالا وقت آن است که عوامل توییتر دنبال جواب سوال «چه باید کرد» بگردند.

پاسخی برای سوالات مرتبط با توییتر وجود ندارد

وی قدرت فعلی توییتر را انکارنشدنی خواند و ادامه داد: عوامل توییتر خودشان در روز اول فکر نمی‌کردند روزی این‌قدر قدرتمند شوند. حالا که توییتر قدرت گرفته سوال‌های زیاد ایجاد شده که در موقعیت‌های مختلف باید چه کند. برای این سوالات فعلا پاسخی وجود ندارد و پاسخ‌ها به تدریج در دل تجربه‌های جدید کسب می‌شود؛ تجربه‌هایی شبیه به اتفاق توییتری اخیر به بلوغ بیشتر این حوزه کمک می‌کند.

کرمانی اتفاق اخیر توییتری را از دو جنبه مسئولیت اجتماعی و قانونگذاری بررسی و اظهار کرد: رسانه‌های اجتماعی در قبال مردم و جامعه‌شان دارای مسئولیت اجتماعی هستند. چند سال طول کشید که متخصصان و صاحبنظران، نظریه‌های مختص رسانه‌های سنتی را تدوین و مشخص کردند آنها در چه چارچوبی کنش دارند.

چنین بستر و چارچوب نظری برای رسانه‌های اجتماعی نداریم که بخواهد مدل‌سازی کندو در نتیجه بخشی از مشکل در خلال تجربه‌ها حل می‌شود. بخش دیگر از مشکل ناشی از قدرت شبکه‌های اجتماعی است. سوال این است که آیا باید این قدرت را محدود کرد یا خیر.

وی ادامه داد: توییتر را اگر بخواهیم محدود کنیم، شیوه محدودیتش در هر کشوری به گونه‌ای خاص است‌. همه این مسائل، سوالات بازی است که هنوز به آن پاسخ داده نشده است‌. همچنین هنوز قانونی وجود نداد که بگوید توییتر می‌تواند این کار را انجام دهد یا خیر. توییتر از نظر خودش هر کاری بخواهد می‌تواند بکند.

شرکت توییتر جمعه شب (۱۹ دی) حساب کاربری ترامپ و نزدیکان او از جمله ژنرال مایکل فلین و سیدنی پاول را به علت خطر سوء استفاده از این حساب ها در تحریک طرفداران ترامپ به خشونت بیشتر تعلیق کرده است.

بعد از اینکه توئیتر صفحه دونالد ترامپ را تعلیق کرد، او برای ادامه دادن به پیام های توئیتری اش به صفحه رسمی ریاست جمهوری آمریکا در توئیتر مراجعه کرد اما توئیتر تمام پیام های ترامپ را از صفحه رسمی ریاست جمهوری آمریکا نیز حذف کرد.

این شبکه پیام رسان در بیانیه شامگاه جمعه خود آورده است: پس از بررسی دقیق توییت‌های اخیر از حساب دونالد ترامپ و زمینه پیرامون آنها - به طور خاص نحوه دریافت و تفسیر آنها در توییتر و خارج از آن - ما حساب را به دلیل خطر تحریک بیشتر خشونت، برای همیشه تعلیق کردیم.

حساب توئیتری رئیس جمهوری آمریکا بیش از ۸۸ میلیون دنبال کننده داشت و پیش از این هم توئیتر پیام‌هایی که صحت اطلاعات آن مشخص نبود را علامت دار می‌کرد. علاوه بر آن، توئیتر هشدار داده بود که در صورت تداوم این رفتار ترامپ، حساب کاربری او را مسدود خواهد کرد.

مارک زاکربرگ مدیر شبکه اجتماعی فیس بوک هم پیش از این با صدور بیانیه‌ای از مسدود شدن حساب کاربری ترامپ در فیس بوک و اینستاگرام خبر داده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین