کد خبر: ۶۹۰۱۰۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
با اشاره به پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ

هشدار مدیرکل آژانس: تنها چند هفته تا احیای برجام باقی ‌مانده

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در امریکا تصریح کرد که تنها چند هفته تا احیای دیپلماسی درباره توافق ‌هسته‌ای ایران باقی مانده است.
هشدار مدیرکل آژانس: تنها چند هفته تا احیای برجام باقی ‌مانده
آفتاب‌‌نیوز :

رافائل گروسی این مطلب را در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مطرح کرد و افزود: روشن است که بحث سر چند ماه نیست. بلکه ما فقط چند هفته دیگر پیش‌رو داریم.

جو بایدن وعده داده بود که در صورت شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به برجام بازخواهد گشت. اخیرا شماری از کارشناسان بین‌المللی، اساتید دانشگاه، اندیشمندان، صاحب‌نظران، مدیران اندیشکده‌ها و دیپلمات‌های سابق کشورهای جهان نیز در نامه‌ای خطاب به بایدن خواستار بازگشت فوری آمریکا به توافق هسته ایران شده و تاکید کردند که سیاست های شکست خورده ترامپ علیه ایران را پایان دهد.

گروسی در بخش دیگری از این مصاحبه عنوان کرد که ایران به سرعت در حال حرکت به سوی غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم است.

وی افزود زمانی که ایران این مساله را آژانس اطلاع داد زمان اجرای آن مشخص نبود اما «اکنون ما در یک واقعیت تازه‌ای قرار داریم. فرآیند [غنی سازی] آغاز شده است و هر روز باید ببینیم چه میزان می‌توانند تولید کنند.»

مدیر کل آژانس در این مصاحبه عنوان کرد که به اعتقاد او ایران می‌تواند ماهانه چند کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده تولید کند.

او همچنین با بیان اینکه ایران درباره خروج از پروتکل الحاقی وفق مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به آژانس اطلاع رسانی نکرده افزود که نمی‌تواند بر این اساس گمانه زنی کند. گروسی با این حال عنوان کرد که باید این قانون را جدی بگیرد «زیرا، قانون است و به نظر می‌رسد دولت ایران مصمم به پایبندی به آن است. »

مدیرکل آژانس درباره طرح کاهش دسترسی بازرسان این سازمان در ایران هم گفت که دوست ندارد ۲۱ فوریه از ایران بشوند که حضور بازرسان در ایران کاهش می‌یابد. او با این حال ابراز امیدواری کرد که تا این تاریخ «به نوعی توافق کمکی یا نقشه‌راه جهت اطمینان حاصل کردن از بازگشت تمام طرف‌ها به توافق هسته‌ای دست یابیم، فارغ از اینکه موضوعاتی مانند غنی‌سازی ۲۰ درصدی یا سانتریفیوژهای اضافه باید برطرف شوند».

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

براین اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

در همین حال مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذر به کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» رای داد که یکی از بندهای نه‌گانه آن دولت جمهوری اسلامی را مکلف می‌کند برای لغو تحریم‌ها «غنی‌سازی ۲۰ درصدی را عملیاتی کند و سازمان انرژی اتمی هم استفاده از سانتریفوژهای نسل ۶ و ۸ را در دستور کار قرار دهد».

مجلس دو ماه به دولت فرصت داده بود که در صورت ادامه تحریم‌های آمریکا همکاری با آژانس را محدود کرده و غنی‌سازی ۲۰ درصدی را آغاز کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
1
3
ترمز ما بریده....
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
1
0
خوب 4 سال پیش 20 درصد غنی میکردین تا اینا انقدر ملت رو تحت فشار تحریم نابود نمیکردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
0
آیا چین و روسیه از ایران دفاع می کنند یا تحریم های بین المللی در راه است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
1
0
اگه زودتر به غربی ها فشار می آوردند الان وضع ما بهتر بود
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
1
منتظر لغو تحریم به صورت عملی هستیم
بعد که آمریکا و اروپا عمل کردن اونوقت ایران هم به تعهدات بر میگرده

یه بار سر ایران کلاه گشاد گذاشتین کفایت میکنه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین