کد خبر: ۶۹۰۲۵۰
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
سازمان هواشناسی هشدار داد

افزایش دما و وزش باد شدید در برخی مناطق/ از برافروختن آتش در مزارع و باغ‌ها خودداری کنید

سازمان هواشناسی از افزایش دما و وزش باد خیلی شدید در برخی مناطق کشور خبر داد و به کشاورزان،باغداران و عشایر توصیه‌های را ارایه کرد.
افزایش دما و وزش باد شدید در برخی مناطق/ از برافروختن آتش در مزارع و باغ‌ها خودداری کنید
آفتاب‌‌نیوز :

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: شکل‌گیری جریانات جنوبی گرم، کاهش رطوبت نسبی و افزایش دما از اوایل وقت سه‌شنبه (۲۳ دی ماه) تا اواخر وقت جمعه ( ۲۶ دی ماه)‌ باعث افزایش قابل ملاحظه دما به‌طور متوسط ۸ تا ۱۲ درجه سانتیگراد در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان می‌شود که خسارت به محصولات گلخانه‌ای را در پی خواهد داشت.

سازمان هواشناسی در این شرایط جوی نسبت به خودداری از آهک‌پاشی در استخرهای خاکی که آب آن تخلیه شده به دلیل وزش باد گرم، ایجاد فرصت مناسب جهت هرس و حذف سرشاخه های خشک و آفت‌زده، خودداری از برافروختن آتش در باغات، مزارع و عرصه‌های طبیعی، جلوگیری از تردد دام در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها به دلیل احتمال ذوب برف و وقوع بهمن در ارتفاعات و خودداری زنبورداران از قرار گرفتن در حاشیه رودخانه‌ها با توجه به احتمال ذوب برف و پر آب شدن مسیل‌ها توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی وزش باد شدید تا خیلی شدید با سرعت متوسط ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت را پنج‌شنبه (۲۵ دی ماه) برای استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه و ایلام و جمعه ( ۲۶ دی ماه) برای استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، سمنان، خراسان شمالی و خراسان رضوی پیش‌بینی می‌کند. در این شرایط آسیب رسیدن به سازه های گلخانه‌ها و شکستن درختان دور از انتظار نیست.

استحکام نهال‌های تازه کشت‌شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها، استفاده از بادشکن جهت جلوگیری از شکستگی شاخه و تنه درختان و حتی ریشه کن شدن درخت از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

این سازمان همچنین توصیه می‌کند با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر دامداری‌ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درهای سالن‌ها اقدام کنند. سالن‌های مرغداری نسبت به تهویه و کنترل دما در شرایط باد اقدامات لازم را انجام دهند. از انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل وزش باد خودداری شود و عدم استقرار ماشین آلات کشاورزی و نهاده های کشاورزی روی زمین مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین