کد خبر: ۶۹۱۳۲۸
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
فوق تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: هر گونه بی نظمی و تغییر در اجابت مزاج می‌تواند نشان دهنده یک بیماری و یا اختلال خاص در بدن باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر یوسفی، اظهار کرد: تعداد دفعات دستشویی رفتن زیاد یا کم، در واقع نشانه مهمی از سلامت عمومی فرد است، که از نوزادی آغاز می‌شود و در سراسر زندگی ادامه پیدا می‌کند. به طور کلی سه تا چهار بار در روز ادرار و معمولا یک یا دوبار دفع مدفوع، نشانه سلامت بدن است.

وی با تاکید بر این که میزان دفع ادرار به فاکتورهایی همانند سن، میزان آشامیدن در روز، موادی که نوشیده می‌شود، عارضه‌های پزشکی مثل دیابت یا عفونت مجرای ادراری، مصرف دارو و اندازه مثانه بستگی دارد، گفت: شرایط خاصی همانند بارداری و این که فرد در چندمین هفته پس از زایمان است، می‌تواند تعداد دفعات ادرار را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر یوسفی عواملی همانند پیروی از رژیم غذایی خاص، سطح فعالیت بدن، ابتلا به بیماری‌های مزمن یا حاد، ترشح هورمون‌ها و سن را از جمله عوامل تاثیرگذار بر تعداد دفع ادرار و مدفوع در بدن دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این که الکل و کافئین، هردو می‌توانند اثرات ادرار آور داشته باشند و باعث شوند فرد، بیش از حد معمول ادرار کند، خاطرنشان کرد: هنگام مصرف این مواد، احتمالا تکرار ادرار، نشانه‌ای از مشکل پزشکی نیست.

وی با بیان این که کافئین در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها شامل قهوه، چای، نوشیدنی غیر الکلی گازدار، شکلات داغ و نوشیدنی‌های انرژی زا یافت می‌شود ادامه داد: نوشیدن مقادیر زیاد آب در طول روز می‌تواند خروجی ادرار و تعداد دفعات آن را نیز افزایش دهد.

این فوق تخصص گوارش با بیان اینکه اکثر افراد از الگوی منظم دفع پیروی می‌کنند به این معنی که هر روز تقریبا به تعداد منظم، یکسان و در یک زمان مشابه به دستشویی می‌روند، گفت: در صورتیکه مدفوع نرم و قوام دار باشد جای نگرانی وجود ندارد ولی اگر مدفوع شل، آبکی، تیره رنگ و دچار تغییراتی شد که قبلا تجربه آن را نداشته‌اید، این علامت ها را زنگ خطر تلقی کنید.

وی وجود خون در مدفوع، درد شکمی شدید، عدم وجود حرکت روده بیش از سه روز و اسهال شدید را نیازمند مداخله جدی و مراجعه اورژانسی به پزشک دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر یوسفی با اشاره به برخی راهها برای پیشگیری از یبوست، گفت: به هیچ وجه وعده‌های غذایی سالم را حذف نکنید، ملین‌های سالم را در وعده های غدایی بگنجانید، تحرک و فعالیت بدنی داشته باشید، آب زیاد مصرف کنید و استراحت و خواب آرام را در برنامه روزانه فراموش نکنید.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین