کد خبر: ۶۹۱۳۳
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۶
افزایش نارضایتی‌ها از واردات بی‌رویه

پشت پرده واردات شکر به روایت یک نماینده

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده ایلام می‌گوید نارضایتی مردم، تولیدکنندگان و نمایندگان مجلس از روند واردات بی‌رویه اجناس مختلف خارجی رو به فزونی است.

داریوش قنبری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود: علی‌رغم تذکر و سوالات متعدد بسیاری نمایندگان، دولت همچنان دست از سیاست‌ تقویت واردات برنداشته است؛ از این رو وزارت بازرگانی روز به روز از اهداف اصلی خود دور می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به عملکرد وزارت بازرگانی در این مدت به نظر می‌رسد دولت نهم باید نام این وزارت‌خانه را به وزارت واردات تغییر دهد.

نماینده ایلام گفت: دولت با اتخاذ سیاست تنظیم بازار از طریق واردات در واقع به دنبال کنترل گرانی و تورم بود اما نکته قابل توجه این است که نه تنها تا کنون حجم زیاد واردات قیمت‌ها را تنظیم نکرده بلکه وضعیت گرانی روز به روز بدتر از قبل نیز می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هفتم با اشاره به واردات3.5 میلیون تن شکر تاکید کرد: باندهای وارد کننده کالاهایی چون شکر با دستگاه اجرایی کشور ارتباط دارند. بر این اساس تعرفه واردات برای برخی از اجناس مورد نظر این گروه‌های خاص با تصمیم دولت کاهش شدید یافته و یا حتی به صفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه ادامه این روند تولید کشور را به نابودی می‌کشاند افزود: دولت تاکنون برای برخورد یا محدود کردن فعالیت مفسدان اقتصادی تنها شعار داده و عمل نکرده است. در حالی که بزرگترین فساد اقتصادی در این شرایط، صدور مجوز‌هایی است که منجر به واردات بی‌رویه کالاهایی چون شکر می‌شود.

قنبری تصریح کرد: واردات عجیب و بی‌رویه شکر امروز صنعت شکر را با خطر ورشکستگی مواجه کرده است. از سوی دیگر کشاورزان چغند کار نیز به دلیل اینکه محصولاتشان به فروش نمی‌رود و کارخانجات قند و شکر تعهدات مالی خود به آنان را اجرا نکره‌اند از شرایط پیش آمده بسیار ناراضی و نگران هستند تا جایی که بسیاری از آنان ادامه کاشت چغندر صلاح نمی‌دانند.

نماینده ایلام گفت: تا به حال نمایندگان بارها به دولت در مورد وضع صنعت قند و شکر و چغندر‌کاران تذکر داده‌اند اما تغییر رویه‌ای در کار حاصل نشده است و واردات همچنان ادامه دارد.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس در خصوص طرح استیضاح وزیر بازرگانی نیز که از سوی نمایندگان اصولگرای مجلس امضا و به هیئت رئیسه ارائه شده است با بیان اینکه فراکسیون اقلیت نیز از حرکت استیضاح وزیر بازرگانی حمایت می‌کند، اظهار داشت: نمایندگان مجلس از عملکرد دولت و وزارت بازرگانی در ماجرای واردات بی‌رویه کالا‌ها و به خصوص شکر بسیار ناراضی هستند. 

وی در ارتباط با استیضاح وزیر کشاورزی نیز گفت: در صورتی که مجلس فرصت داشته باشد این استیضاح نیز به دلیل کاهش محصولات کشاورزی و برخی نارضایتی‌ها در این حوزه مفید خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین