کد خبر: ۶۹۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
دولت باید همه ارزهای خود را به بانک مرکزی بفروشد

رئیس بانک مرکزی: اگر ارزپاشی می‌کردیم تورم ۱۲۰ درصد و دلار ۵۰ هزار تومان بود/ کره‌جنوبی اراده‌ای برای آزادسازی دلارهای ایران ندارد

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اگر ارزپاشی می‌کردیم، دلار به ۵۰ هزار تومان و نرخ تورم به ۱۲۰ درصد می‌رسید، گفت: درآمدهای ارزی کشور رو به افزایش است.
رئیس بانک مرکزی: اگر ارزپاشی می‌کردیم تورم ۱۲۰ درصد و دلار ۵۰ هزار تومان بود/ کره‌جنوبی اراده‌ای برای آزادسازی دلارهای ایران ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با حضور در شبکه افق، در خصوص مذاکره با مسئولان کره جنوبی در خصوص آزادسازی منابع بلوکه شده ایران گفت: اراده سیاسی در مسئولان کشور کره جنوبی برای حل این موضوع نیست، اما این بار قول داده تا با دست پر بگردند و این قول است که قائم مقام وزارت امور خارجه این کشور ارایه داده است؛ اما کره درخواست ارایه برخی اقلام از جمله تست کرونا و آمبولانس را به ایران داده است؛ در حالی که به هر حال ۷ میلیارد دلار از این منابع در کره جنوبی بلوکه بوده و این کشور باید بلوکه شود.

کره جنوبی اراده ای برای آزادسازی هفت میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران ندارد

وی افزود: کره جنوبی باید منابع ایران را از طریق آمریکا بپردازد که مشکل هم همینجا است اما اراده‌ای هم از سوی این کشور وجود ندارد.

همتی با بیان اینکه دولت همواره اقتدار خود را از مردم گرفته است، گفت: ما از نظر مردمی و توان نظامی یا حتی توان مذاکره اقتدار داریم و واقعیت این است که تحریم‌هایی که این بار رخ داده، بسیار بی سابقه بوده و همه جهان را علیه ایران بسیج کرده است؛ اما به هر حال این افتخار ایران است که روی پای خود ایستاد؛ اما فشارها به سمت شرایط مثبت برای ایران در حال حرکت است و تحریم‌ها اثرگذار نبوده است.

وی در خصوص درآمدهای حاصل از صادرات برق و گاز ایران به عراق خاطرنشان کرد: این کشور نیز اراده سیاسی ندارد؛ چراکه درآمدهای نفتی عراق به نحوی طراحی شده که درآمدها باید از واشنگتن باید سهم کویت را کم کرده و به حساب بانک مرکزی عراق واریز شود؛ اما تحریم‌ها دست عراق را بسته است؛ اما راهکارهایی که عراق ارایه داده با اجازه آمریکا بوده است؛ البته ما هم از این پول‌ها برای کالاهای اساسی استفاده کرده ایم.

پشت همه منابع بلوکه شده ایران آمریکا بود

همتی گفت: پشت همه این منابع بلوکه شده و عدم آزادسازی آن، دست های امریکا است؛ اما به هر حال ما باید تلاش کنیم و نمی توانیم بنشینیم؛ اما به هر حال ما با نخست وزیر هم مذاکره کرده ایم و تی بی آی هم به این دلیل انتخاب شد که این بانک، بانک تجاری ارزی دولت عراق است و به ناچار باید آن را به عنوان بانک عامل می پذیرفتیم.

وی در خصوص نقش بایدن در روابط با ایران گفت: ترامپ آمده بود برای سرنگونی و تعدیل نظام سیاسی ایران و بنابراین نحوه برخورد و تعامل او با محور تغییر سیاسی و فروپاشی بود؛ اما امروز روز شکست آنها برای فشار حداکثری بر ایران بود و پایان عمر ترامپ به معنای پیروزی ایران است چراکه من می دانم که ترامپ چه بر سر اقتصاد ایران آورد.

همتی گفت: ترامپ تلاش می کرد تا با حداکثر تورم به سمت ابرتورم و فروپاشی اقتصادی ایران برود؛ در حالیکه ابرتورم باید ماهانه رقم های بزرگی را به تورم اضافه کند که قابل کنترل نباشد؛ اما خوشبختانه در این حوزه آنها موفق نشده اند و علت اصلی آن اراده مردم و مقام معظم رهبری است.

ارزپاشی نکردیم

وی گفت: در دو سال قبل میانگین درآمد نفتی ما به زیر ۲۰ میلیارد دلار رسید، در حالیکه در سالهای گذشته سالانه ما بالای ۴۰ میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از فروش نفت داشتیم که البته این ۲۰ میلیارد دلار نیز در عراق و سایر کشورها بلوکه شد؛ اما سیاست ما در سال ۹۷ به بعد، این بود که ارزپاشی نکرده و اجازه دهیم که نرخ ارز در بازار تعیین شده و ما قدرت تامین نیازهای اساسی کشور را داشته باشیم و این استراتژی اصلی ما بود.

همتی ادامه داد: ما قدرت خود در تامین دارو و کالاهای اساسی را نباید جایگزین ارزپاشی در بازار می‌کردیم، در حالیکه تا به امروز در سال جاری نزدیک به ۸ میلیارد دلار ارز به کمک صادرکنندگان برای کالاهای اساسی و مواد اولیه و دارو تزریق کردیم و اکنون اداره اقتصاد کشور بدون نفت است که این با بستن نفتکش‌ها و بیمه‌ها و منابع ارزی خارج از کشور، کار مهمی بود که ما برای آن برنامه ریزی کردیم؛ البته فشار بر روی مردم بسیار زیاد بود.

اگر ارزپاشی می‌کردیم تورم ۱۲۰ درصد و نرخ دلار ۵۰ هزار تومان بود

وی اظهار داشت: برخی سال ۹۷ پیش بینی کرده بودند که نرخ دلار به ۵۰ هزار تومان برسد؛ ضمن اینکه اگر ما برنامه های جلوگیری از ارزپاشی را اجرا نمی کردیم، قیمت دلار به حدوود ۵۰ هزار تومان و تورم به بالای ۱۲۰ درصد می رسید؛ در حالیکه کرونا، تحریم و سایر فشارها، شوک در درآمدهای ارزی و قیمت ارز ایجاد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی از تزریق ۷۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی برای اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا خبر داد و گفت: این جهش نقدینگی را ایجاد کرد؛ بنابراین شوکی که ارز ایجاد کرد به همین دلیل بود این در حالی است که صادرات نفتی در شش ماهه ابتدای سال به شدت کاهش یافته بود که البته الان هم درآمدها بالا نیست؛ اما اکنون مسیری را طی می کنیم که درآمدهای ارزی بیشتر شده است و من مطمئن هستم که فشار بر مردم کمتر می شود.

نباید اقتصاد را شرطی کرد

وی تاکید کرد: نباید اقتصاد را شرطی کرد؛ این در حالی است که اقتصاد را نباید معطل این دولت و آن دولت کرد؛ پس ما در هدایت اقتصاد ملی موفق بودیم، البته تحولات خوبی هم رخ داد و رشد اقتصادی مثبت شد که ما این روند را ادامه می‌دهیم؛ اگر بایدن و تیمش در مورد خواسته های ایران، همراهی کردند بهتر است؛ پس جامعه هم این را درک می کند؛ اما به هر حال ترامپ شر بزرگی بود که از سر ایران رفع شد و مردم هم این را می دانند.

همتی ادامه داد: در حوزه اقتصاد مقاومتی کارهای خوبی انجام شده؛ اما به هر حال اثر تورمی مسکن مهر را نباید فراموش کرد؛ اگرچه جنبه مثبت را هم باید دید. البته باید به بحث پایه پولی و تورم مهم است که باید به آن پرداخته شود.

وی افزود: بانک مرکزی مهمترین کار را در اقتصاد مقاومتی انجام داده که همه مردم باید نسبت به آن اطلاع داشته باشند؛ اما در این شرایط بسیار سخت و بی سابقه ترین تحریم، یک روز در کشور کمبودی وجود نداشت؛ البته ممکن است برخی از کالاها ممکن است که در یک روز با مشکل توزیع مواجه شود؛ اما همواره کالا در کشور بوده است؛ پس خط مقدم اقتصاد مقاومتی بانک مرکزی بود.

دولت باید همه ارزهای خود را به بانک مرکزی بفروشد

همتی گفت: بانک مرکزی ذخایر ارزی داشته است؛ البته ما هنوز هم ارز را از دولت ۴۲۰۰ می خریم و دولت طبق قانون همه ارزهای خود را به بانک مرکزی می فروشد؛ اما وقتی که درآمدهای ارزی کم شد؛ ما از ارزهای قبلی ذخیره شده خود استفاده کردیم؛ البته سال قبل ۱۲ درصد از منابع صندوق که ۵ میلیارد دلار بود، به ارز نیمایی تسعیر کردند که من شخصا مخالف بودم که این خود، ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان پایه پولی را بالا برد و این تاثیر خود را گذاشت.

وی اظهار داشت: ما امسال فقط یک میلیارد یورو برای کرونا با اجازه مقام معظم رهبری ارز دریافت کردیم از صندوق توسعه ملی که آن را تبدیل به ریال کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ما نرخ سود بانکی را تا سقف ۲۰ درصد کنترل کردیم؛ گفت: در برخی روزها سقف نرخ بالاتر رفت؛ اما باز هم برگشت.

۲ میلیارد دلار داشته باشم، ۴۰هزار میلیارد تومان از پایه پولی را جمع می کنم

وی با تاکید بر اینکه نقدینگی در دوره من رشد جدی نداشته است، گفت: رشد نقدینگی مهم است؛ حجم نقدینگی مهم نیست که میانگین ۲۰ سال گذشته ۲۷.۹ درصد بوده و در سال ۹۸ که بدترین فشارها وارد شد به ۳۰.۵ درصد رسید که کمتر از ۳ واحد درصد بالا رفت. در این شرایط که همه دستهای ما را بسته بودند و همه امکانات را به روی ما بسته بودند و ما نتوانستیم ارزهای خود را بفروشیم و تسلیم شویم؛ اما امیدواریم با آزادسازی منابع بلوکه شده وضعیت بهبود یابد؛ این در حالی است که اگر دو میلیارد دلار از این پولها می توان ۴۰ هزار میلیارد تومان از پایه پولی را با فروش ارزها جمع کرد. البته برخی از منابع مثل کرونا را بانک مرکزی نمی تواند پرداخت کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۵
فرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
0
9
دلار ۷ تومانی شده ۲۰۰۰۰ تومان طرف منت هم سر مردم می گذارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
0
6
کویت هزینه ی جنگ رو میگیره ولی برای ما بخاطر یه سری چشم پوشی هاتحت عنوان برادر بودن عراق ...شدن ...ملت از کیسه ی خلیفه میبخشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
1
8
یعنی الان باید ممنون باشیم که کمتر افتضاح کردی ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
0
5
خوبه پول ها را نگه داشته ممنون هم باید باشیم
پاسخ ها
ایمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
پول ملت اونجا باشه جاش خیلی امن تره کاش تمام کشورها پول مردم ایران رو بلوکه کنند تا حداقل چپاول نشه فعلا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
1
6
60 تن طلا چی بود. اون همه سکه بی زبون رو به باد دادی و... باید تشکر هم بکنیم ازتون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
0
7
شما که گفته بودی دلار ۲۰۰۰۰ خواب وخیال است
شما چرا از ملت عذر خواهی نمی کنی واستعفا
نمیدهید ! این وضع ملت نتیجه این حرفهای شماست
شما راضی هستی که ولو مقصر اصلی شما نباشی
همینطور قبول اشتباهات دیگران را به قیمت چند روز ریاست
ادامه میدهید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
0
0
دیگه چه خبر ؟
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
0
0
آقای همتی اجرای سیاستهای بارار باز جنابعالی وهمکاران ومدیرات اقتصادی تان است که این وضعیت فجیع اقتصادی را برای کشور رقم زده است.چه شد که از 3 سال پیش که این سیاستهای اقتصادی رادر کشور اجرایی کردید کشور ومردم دچار مشکل شدند؟شما مردم ایران را فدای کسب درآمد برای تامین کسری بودجه دولت ورونق تولیدکذایی تان کردید.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
0
2
با شیرین بازی خودتو نخود هر آشی کردی ( وزارت صمت ، بورس و ... ) و نتیجش همون تورم ۱۲۰ درصدی و بی خانمان شدن خیلی از مردم بود ؛ آدمی که خودشو به خواب زده نمیشه بیدارش کرد آقا ناصر ...
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
0
1
اینها هیچکاره اند
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
0
3
خدا رو شکر پول ملت رو دست شماها نمی‌دن .درود بر کره جنوبی و تمام دولت های حامی مردم مظلوم ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
0
3
اقا وزیر کره جنوبی میگه نه میلیاردو دویست میلیون. دلار ایران پیش ما پول داره بعد شما. میگی. هفت میلیارد ' این دومیلیاردو. دویست کجا رفته. که شما نمیدونی
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
0
3
تورم بجای 120درصد1200درصد شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
0
0
افتخار نکن جناب
قیمت ها سه برابر شده یعنی سیصد درصد
خجالت داره
مردم ایران حق دارند از گذشته بهتر زندگی کنند نه حسرت گذشته را بخورند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین