کد خبر: ۶۹۱۶۲۰
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱

کاخ الیزه: درباره نقش فرانسه در جنگ و استعمار الجزایر پوزش و توبه‌ای درکار نیست

بسیاری از مورخان فرانسوی و اروپایی بارها با استناد به مدارک مستدل نقش مستقیم دولتهای وقت فرانسه در سرکوب، کشتار و تبعید و تبعیض در دوران استعمار و خصوصا در جریان جنگ های استقلال را به رشته تحریر درآورده اند. با اینحال هیچ یک از دولت های فرانسه تاکنون حاضر نشده است تا از الجزایری ها رسما عذرخواهی کند.
کاخ الیزه: درباره نقش فرانسه در جنگ و استعمار الجزایر پوزش و توبه‌ای درکار نیست
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس جمهوری فرانسه،‌ امانوئل ماکرون درباره کشتار صدها هزار از شهروندان الجزایر توسط دولت فرانسه در جریان استقلال این کشور در دهه ۵۰ و۶۰ میلادی «توبه» و «عذرخواهی» نخواهد کرد، اما فرانسه حاضراست «اقدام نمادین» انجام بدهد.

کاخ ریاست جمهوری فرانسه پس از آنکه امانوئل ماکرون گزارش تحقیقی مورخ فرانسوی، بنجامن استورا را دریافت کرد، در این مورد اطلاع رسانی کرد.

کاخ الیزه: درباره نقش فرانسه در جنگ و استعمار الجزایر پوزش و توبه‌ای درکار نیست

این استاد تاریخ فرانسه در ژوئیه گذشته مسئول تدوین گزارشی درباره نقش فرانسه در دوران استعمار و جنگ استقلال الجزائر بین سالهای ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۲ شد.

آقای استورا از دولت فرانسه خواست کمیسیونی با عنوان «حقیقت و حافظه تاریخی» برای بررسی دقیقتر تشکیل شود. کمیسیونی که با همکاری دو دولت الجزایر و فرانسه می تواند بنوعی عامل پایان دادن به تنش های تاریخی چنددهه اخیر باشد.

همزمان اما کاخ الیزه می گوید که امسال در شصتمین سالگرد پایان جنگ الجزایر در سال ۱۹۶۲ امانوئل ماکرون در سه تاریخ مهم منتسب به این جنگ شرکت خواهد کرد؛ روز ملی جنبش مقاومت الجزایر روز ۲۵ سپتامبر، روز نمادین مقاومت دربرابر سرکوب استعمار ۱۷ اکتبر ۱۹۶۱ و امضای پیمان اویان ۱۹ مارس ۱۹۶۲.

بسیاری از مورخان فرانسوی و اروپایی بارها با استناد به مدارک مستدل نقش مستقیم دولتهای وقت فرانسه در سرکوب، کشتار و تبعید و تبعیض در دوران استعمار و خصوصا در جریان جنگ های استقلال را به رشته تحریر درآورده اند.

با اینحال هیچ یک از دولت های فرانسه تاکنون حاضر نشده است تا از الجزایری ها رسما عذرخواهی کند.

امانوئل ماکرون تنها سیاستمدار فرانسوی است که در دوران تبلیغات انتخاباتی اش به «فجایعی که در جریان جنگ استقلال الجزایر رخ داد اشاره کرد» و گفت که فرانسه یک عذرخواهی به الجزایر بدهکار است.

اما زمانی که در ژوئن سال ۲۰۱۷ به قدرت رسید تحت فشارهای راست های افراطی و راست های محافظه کار و حتی برخی از هم حزبی های خود گفت که «برداشت درستی از سخنانش نشده است.»

برخی از گروه های راست گرای افراطی تا دهه ها پس از استقلال الجزایر همچنان این کشور، بزرگترین کشور آفریقایی را بخشی از سرزمین فرانسه می دانستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین