کد خبر: ۶۹۱۸۰
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۶ - ۲۲:۰۴
به صراحت انتقاد خواهیم کرد

نامزدهای جریان اعتدال، «منشور اعتدال» را امضا می‌کنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیرکل حزب اعتدال و توسعه تاکید کرد: «محدودیت‌هایی وجود داشت که تشریح آنها را به زمان دیگری موکول می‌کنیم. با این همه ما تلاش خود را برای ورود شایستگان به مجلس انجام خواهیم داد.»

دکتر محمدباقر نوبخت در یک کنفرانس مطبوعاتی که با حضور  خبرنگاران رسانه‌های داخلی برگزار شد به برخی سوالات مطرح در رسانه‌ها در خصوص مشی جبهه اعتدال‌گرایان، برنامه‌های حزب اعتدال و توسعه،‌دلایل عدم حضور دکتر حسن روحانی در انتخابات مجلس هشتم،‌کاندیداتوری برخی از اعضای شورای مرکزی،‌مساله بودجه و ‌انتقادات دولت به برنامه‌های دولت‌های پیشین و ... پاسخ داد.

در ابتدای این نشست وی با تاکید بر ممتاز بودن جایگاه مجلس در نظر‌گاه اعضای حزب اعتدال و توسعه،‌شرایط کشور را حساس و ویژه دانست و اظهار داشت:« شرایط کنونی و مطرح بودن پرونده‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل متحد، تصویب دو قطعنامه علیه ایران و تلاش برخی از کشورهای بزرگ برای تصویب قعنامه سوم ایجاب می‌کند حتما مجلس هشتم مجلسی توانمند و موثر باشد.»که البته این نباید به معنای بحرانی بودن شرایط تعبیر شود. 

وی افزود:«در بحث داخلی نگاه ما این بود که بحث توسعه که به صورت سندی لازم‌الاجرا درآمده متاسفانه توسط مجریان که بعضا اهداف جذاب و مشابه برنامه چشم‌انداز را مطرح می‌کنند نادیده گرفته شده و به این دلیل که تجربه مدیریتی کافی در اداره کشور ندارند روش‌های تجربه شده را بار دیگر می‌آزمایند. این عملکرد با عث شده که نخبگان کشور نسبت به این روند اعتراض کنند و آثار این عملکرد را با افزایش فشارهای اقتصادی که بار اصلی آن را مردم تحمل می‌کنند مشاهده می کنیم. بنابراین مجلسی که آغاز به کارش، با سال آخر دوره چهارساله دولت همراه است می‌تواند نقش موثری ایفا کند و به ویژه در تصویب برنامه پنجم توسعه نقش‌آفرین باشد.»

وی ادامه داد:«نوع نگاه ما در حزب اعتدال و توسعه این نیست که اگر کشور توسط یکی از این دو جناح موجود اداره شود تمام مشکلات حل می‌شود و یا حتماً همه امور دچار مشکل می‌ شود. هر دو جریان بخشی از شایستگان را در اختیار دارند و مطلوب ما کار جمعی بر مبنای دستیابی به اهداف ملی توسعه است. مجلس مطلوب از نگاه ما مجلسی نیست که تنها یکی از این دو جناح در آن اکثریت داشته باشند بلکه مجلسی است که نماد و سمبل ملت تلقی شود و از نظر تنوع و تکثر در آراء‌ و دیدگاه ها،‌معدل قابل قبول عقل جمعی ایرانیان باشد. بر اساس همین نگاه،‌احساس تکلیف شد که جریان سومی را در کشور مدیریت کنیم که بتواند نیروهای شایسته را برای راهیابی به مجلس هشتم آماده کند.»
 
باید یکدیگر را تحمل کنیم
نوبخت با تاکید بر اینکه باید یکدیگر را تحمل کنیم و نمایندگان معتدل از نظر ما نمایندگانی هستند که انعطاف لازم را در رفتارهای خود داشته باشند و با مخالفان مدارا نمایند افزود:«اکنون شاهد هستیم که گاهی فردی در راس یک قوه قرار می‌گیرد که خود را حزبی نمی‌داند و بنابراین هیچ حزب و گروهی مسئولیت کارهای او را به عهده نمی‌گیرند. ویژگی‌های موردنظر ما برای احراز پست نمایندگی مجلس علاوه بر ویژگی‌های عمومی مانند تعهد،التزام و .. ، فهیم بودن و شجاع بودن و منعطف بودن در برابر آراء متفاوت نیز هست و این راه را برای تقویت عقل جمعی ضروری می‌دانیم.»

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در ادامه افزود:«در مرحله اول به این نتیجه رسیدیم که تعداد 94 نفر را برای تهران داشته باشیم. در آخرین روزها این تعداد به حدود 60 نفر رسید و احساسمان این است که می‌توانیم از میان این تعداد 30 نام شایسته را برای انتخابات برگزینیم.»

پس از این مقدمه خبرنگاران حاضر در این نشست سوالات خود را با دکتر محمدباقر نوبخت مطرح نمودند. 

دکتر روحانی احساس کردند که ضرورتی برای حضورشان در مجلس وجود ندارد
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که در خصوص عدم حضور دکتر روحانی در میان کاندیداهای انتخاباتی پرسید گفت:«ایشان همواره در مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای مختلف تاکید داشته‌اند که برای کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی برنامه‌ای ندارند. حزب اعتدال و توسعه و جریانات دیگر نیز بسیار از حضور ایشان استقبال کرده بودند. با این همه آقای دکتر روحانی تاکید داشتند که اگر من بتوانم در کاهش فشارهای اقتصادی،‌سیاسی،‌بین المللی و اجتماعی مفید باشم،حضور خواهم یافت. ایشان بارها گفته‌اند که در دوران پیش از انقلاب هرگاه سخنرانی‌های انقلابی لازم بوده در صحنه بوده ام،‌ در دوران دفاع مقدس نیز در قرارگاه خاتم‌النبیاء خدمت کردم و در دورانی که رئیس جمهوری آمریکا، ایران را در کنار کشورهایی مانند عراق و کره شمالی به عنوان محور شرارت معرفی کرد مدیریت پرونده هسته‌ای را به عهده داشته ام و در این زمینه آبرو گذاشته‌ام. امروز هم اگر احساس وظیفه کنم به عنوان یک فرزند ملت در خدمت خواهم بود. اما ایشان درمورد مجلس هشتم گفتند که به این نتیجه نرسیدند که با حضور ایشان مشکلات حل می‌شود. ایشان در نهایت احساس کردند که ضرورتی برای حضورشان در مجلس هشتم وجود ندارد.» 

اعتدالگرایان درآینده نزدیک  گردهمایی خواهند داشت
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص جریان اعتدال‌گرا گفت:«حزب اعتدال و توسعه یکی از اعضای حاضر در جبهه اعتدال‌گرایان است و ما مدعی نیستیم که همه نیروهای معتدل کشور در این جریان و به ویژه در شورای مرکزی حزب ما گرد‌ آمده‌اند. برخی دوستان معتقد بودند که در شهرستانها به افراد رای داده می‌شود و معتدل‌ها شانس دارند. بنابراین تعدادی از اعضای حزب و اعضای شورای مرکزی در شهرستانها کاندیدا شدند. برخی دیگر از اعضای تشکیلاتی ما هم در دیگر نقاط. در آینده نزدیک هم گردهمایی خواهیم داشت و کاندیداهای منتخب حزب، منشور اعتدال را امضا می‌کنند و برای حضور در انتخابات مجلس آماده می شوند.»
 
شایستگان را تنها در دایره حزب خود،‌نمی‌بینیم
وی تصریح کرد:«ما شایستگان را تنها در دایره محدود و تنگ حزب خود،‌نمی‌بینیم. البته علی رغم اطمینان از تائید صلاحیت نامزدهایمان،محدودیت‌ها و دغدغه‌هایی هم برای شرکت اعضای شورای مرکزی حزب و جریان اعتدال گرا وجود داشت که بهتر است تمرکز بر آن را به زمانی دیگر موکول کنیم».


لازم نبود بختم را به لیست‌ها گره بزنم
دکتر نوبخت درمورد دلایل عدم ثبت نام خود در انتخابات نیز گفت: «در مورد خود بنده هم که چرا شر کت نکرده‌ام باید بگویم که من چهار دوره درمجلس حضور داشته‌ام و بیشترین ملاقات‌های مردمی و بیشترین اظهارنظرها را داشته ام. به حتم اگر می‌خواستم در انتخابات باشم به زادگاه خود،‌پشت نمی‌کردم و از همان ناحیه کاندیدا می‌شدم و لازم نبود بختم را به لیست‌ها گره بزنم».

جریان هاشمی در انتخابات حضور دارد
وی با بیان اینکه لیست نهایی جریان اعتدال‌گرا بعد از بررسی صلاحیت‌ها اعلام خواهد شد، درباره برخی تحلیل‌ها که چرا یاران هاشمی به میدان نیامدند گفت: «این تحلیل واقع‌بینانه نیست. نزدیکان هاشمی تنها دکتر روحانی و حزب اعتدال و توسعه نیستند. درست است که دکتر روحانی از دوستان دیرینه آقای هاشمی محسوب می‌شوند. درست است که حزب اعتدال و توسعه یکی از نزدیک ترین گروههای سیاسی به آقای هاشمی رفسنجانی است و اعتقاد دارد که مدیریت هاشمی برای کشور مدیریت شایسته‌ای است اما فقط ما نیستیم که این اعتقاد را داریم. آقای هاشمی نگرانی‌هایی دارند و اکنون نیز این نگرانی ها به قوت خود باقی است. با این همه اکنون هم بسیاری از دوستان با تشویق آقای هاشمی وارد انتخابات شده‌اند.» 

نیازی به نظارت بین‌المللی نیست
نوبخت در ادامه در خصوص نظارت بین‌المللی بر انتخابات اظهار داشت:«نیازی به این کار نیست.بهتراست آنها تلاش کنند تا حقوق ملت ایران را در پرونده هسته‌ای استیفا شود. غیر از این دیگر زحمتی برای آنها نداریم.»

حمایت آمریکا از اصلاح طلبی،منتفی است
دکتر نوبخت درباره حمایت بوش از برخی اصلاح‌طلبان گفت: «اصلاح طلبی امر معقولی است. ایالات متحده مدعی حمایت از حقوق بشر نیز هست. کارنامه او نیز در این زمینه روشن است. هر اندازه آمریکا از حقوق بشر حمایت کرده است باید گفت که از اصلاح‌طلبی نیز حمایت می‌کند. چنین نیست. اتفاقا آمریکا از رفتارهای تند و رادیکال بهره بیشتری می‌برد بهانه‌های بیشتری پیدا می‌کند، بنابراین حمایت آمریکا از اصلاح طلبی واقعی،منتفی است».


لیست اعتدالگرایان مستقلاً توسط خود ما تدوین می‌شود
خبرنگاری از نوبخت درباره سرلیست انتخاباتی جریان اعتدال‌گرا و میزان دخالت هاشمی در لیست نهایی پرسید که وی پاسخ داد: «سرلیست را با گزینش کاندیداها و همراه با لیست نهایی اعلام می‌کنیم. در خصوص دخالت آقای هاشمی نیز ما خود را موظف به مشورت با ایشان می‌دانیم اما این لیست مستقلا توسط خود ما تدوین و اعلام خواهد شد.»

خبرنگار دیگری از دبیرکل حزب اعتدال و توسعه درباره احتمال برخوردهای تندتر از مجلس هفتم توسط برخی از مسئولان سوال کرد و اینکه آیا بهتر نبود در انتخابات حضور می‌یافتید؟ و دیگر اینکه گفته می‌شود برنامه حزب برای شرکت دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری جدی است و عدم حضور اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه به دلیل حضور در پست‌های وزارتی است. 

قهر نکرده‌ایم
نوبخت پاسخ داد:«اولا که ما قهر نکرده‌ایم و تمام تلاش خود را برای حضور شایستگان در مجلس خواهیم کرد. اما درباره انتخابات ریاست جمهوری،‌قطعا حزب اعتدال و توسعه برنامه‌هایی را برای آن زمان که فضا پرشورتر نیز خواهد شد طراحی کرده و می‌کند. ما اعتقاد داریم در آن زمان باید دایره اعتدال‌گرایی را توسعه دهیم و حلقه وسیعی از دوستان را برای دستیابی به توسعه مجتمع نماییم. از سویی درباره  برخوردهای فراقانونی به هر حال نگرانی‌هایی وجود داشته‌است اما علت تامه نبوده است.»

وی حضور جوانان و زنان را در میان اعضای لیست نهایی و همچنین در شورای مرکزی تازه انتخاب شده حزب اعتدال و توسعه جدی دانست و گفت: «ما به حضور این دو به عنوان دو مولفه تاثیرگذار و واقعی اعتقاد داریم»

شرایط ویژه است اما بحرانی نیست
نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید حضرت امام (ره) حتی در شرایط جنگ از اعلام شرایط ویژه خودداری کردند. شما چه دلیل دارید که گمان می‌کنید شرایط کشور ویژه است؟گفت:«ما نگفتیم که شرایط کشور بحرانی است. تصریح کردیم که ویژه است.کدام کشور است که پرونده‌اش در شورای امنیت سازمان ملل مطرح است؟ تحریم‌ها علیه او وضع شده و تلاش می‌شود فشارها افزوده گردد؟نمی شود این همه اتفاق را بینیم و بگوییم که سر همه سلامت! هیچ خبری نیست!
مقام معظم رهبری نیز بارها بر حساس بودن شرایط کشور تاکید کرده‌اند. البته ما در دوران پس از انقلاب از این دست شرایط کم نداشته‌ایم و این بار نیز می‌توانیم با درایت از این شرایط عبور کنیم. متاسفانه از برخی اسنادی که برای توسعه کشور طراحی شده و بالاترین مقام کشور پای آن امضا گذاشته تخطی می شود و ما در حال دور شدن از اهداف توسعه هستیم. برنامه چهارم نادیده گرفته می‌شود اما تاکید می‌کنم که شرایط کشور بحرانی نیست و باید با تصمیم‌گیری درست از این شزایط ویژه عبور کنیم.»

خبرنگار آفتاب از دکتر نوبخت سوال کرد که ما در ماه‌های اخیر به ویژه ازسوی دکتر روحانی انتقادات صریحی را نسبت به دولت و برنامه‌های آن شاهد بوده‌ایم. حزب نیز بعضا در قالب‌‌های مختلف این انتقادات را بروز داده‌است. آیا می‌توان گفت با توجه به نزدیک‌شدن به انتخابات، موضع حزب و جریان اعتدال گرا نسبت به برخی از برنامه‌های دولت صریح‌تر خواهد شد؟ 


اعتدال به معنی مکتوم کردن حقایق نیست
دکتر نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب گفت:«منظور ما از اعتدال این نیست که اگر سخن حقی وجود داشت آن را مکتوم کنیم. ما باید متناسب با واقعیت‌ها سخن بگوییم. دکتر روحانی نیز بر همین منوال برخورد کرده‌اند. ما با اطمینان در آینده موضع خود را به طور صریح بیان خواهیم کرد. ما وظیفه داریم آنچه را به نفع مردم تشخیص می‌دهیم در قالب انتقاد بیان کنیم. می‌توان انتظار داشت که اگر شرایط کنونی در آینده نیز ادامه یابد ما نیز در راستای حفظ منافع ملی به انتقادات دلسوزانه و کارشناسانه خود از دولت ادامه دهیم».

وی افزود:«ما می‌توانیم مسائل داخلی خودمان را حل کنیم. برای این کار نیز از جایگاه‌های قانونی استفاده خواهیم کرد و می‌دانیم که اگر اتفاقی هم بیفتد خدا هست! (لابد می‌دانید که اشاره من به کدام جمله است!) این امر نیز در نظر ما ترجیح دارد به شکایت بردن به نهادهای بین‌المللی.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تعامل با اصلاح طلبان اظهار داشت:«قطعا ما دغدغه‌هایی داریم. از تمام اهرمها و امکانات خود نیز برای دفاع از کسانی که شجاعانه وارد صحنه شده‌اند استفاده می‌کنیم. اما لا یکلف الله نفسا الا وسعها!» 

رویکرد جامعه ما اعتدالی است
این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی درباره ترکیب مجلس هشتم و تحلیل خود در این باره افزود: «ما خوش‌بین هستیم. به گمان من رویکرد جامعه ما اعتدالی است. مردم بر اساس آخرین انتخابات شایستگان را از لیست‌های مختلف انتخاب کرده اند. بنابراین گمان نمی‌کنم یک لیست خاص نظر مردم را جلب کند.احتمالا هر دو جناح در میزان دستیابی به کرسی‌ها در مجلس بسیار به هم نزدیک خواهند بود.» 

وی در پاسخ به سوال دیگری موضوع قابل دفاع در جبهه اصلاحات را اتخاذ رویکرد اعتدالی دانست و با بیان اینکه آنان دریافته‌اند که حرکت‌های فراتر از ظرفیت عمومی نتیجه‌ای جز حاکمیت رادیکالیسم ندارد اظهار داشت«آنچه ما اکنون در اظهارنظر بزرگان جبهه اصلاحات مشاهده می‌کنیم عمدتاً همین رویکرد اعتدالی است.» 

فرافکنی‌ها دیگر پاسخگو نیست
یکی از خبرنگارن سوال کرد که چرا رییس‌جمهور بیشتر مشکلات را به گردن دولت‌های گذشته به ویژه دولت آقای هاشمی می‌اندازد؟
نوبخت پاسخ داد: «این امر برمی گردد به وجود رویکردهای خاص، در قوه مجریه. این برادران برخی از مشکلات که دلایل آشکار دارد را با فرافکنی به دیگران نسبت می‌دهند. حتی من شنیده‌ام که موضوع قطع گاز از ترکمنستان را نیز به مخالفان نسبت داده‌اندو اظهار داشته اند که منتقدان دولت از ترکمنستان خواسته اند که  صادرات گاز به ایران را قطع کند! اینها باید جواب مردم را بدهند. این فرافکنی‌ها دیگر پاسخگو نیست. جامعه ما هشیار است. به همین دلیل ما به آینده بیشتر از گذشته امیدواریم.» 

کسی که حسابش پاک است نگرانی ندارد
دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در ادامه این نشست خبری در پاسخ به خبرنگار دیگری که درباره پرونده حسین موسویان از او پرسید گفت:«همان زمان که وزارت اطلاعات اقدام کرد در این مورد ما گفتیم که کسی که حسابش پاک است نگرانی ندارد. ما می‌دانستیم پایان این پرونده به کجا خواهد کشید. با این همه بسیاری اتهامات ناجوانمردانه به آقای موسویان وارد کردند، به یک عضو خانواده شهید و فردی که در مقاطع مختلف برای انقلاب و نظام زحمت کشیده است. واقعا بی‌رحمانه برخورد کردند. در پایان هم حتی قوه قضاییه حاضر به صدور قرار مجرمیت برای وی نشد. ما قصد نداریم بحث را سیاسی کنیم. اگرچه عده‌ای باور دارند که این پرونده تا انتخابات مفتوح خواهد بود.» 

بودجه 87 مطلقا با روش عملیاتی مغایر است
خبرنگار آفتاب در آخرین پرسش،‌نظر دکتر نوبخت را در مورد لایحه بودجه، با توجه به انتقادات موجود از برنامه‌های دولت و تخطی دولت از برنامه چهارم توسعه پرسید که وی در این مورد گفت:«جمع بندی ما راجع به لایحه بودجه فراتر از تاثیر آن روی یک متغیر اقتصاد کلان (تورم) است. دولت نهم اهداف جذاب و مطلوبی دارد. تردید ندارم که دولت علاقمند است که برای کشور کارهای خوب انجام دهد. اما به روشی که بر مبنای آن عمل می‌کند، انتقاداتی وارد است که کارشناسان نمی‌توانند به راحتی از کنارش بگذرند. چرا که این روش‌ها بارها در کشور آزموده شده و مردود بودن آن مشخص شده است.»

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه تصریح کرد:«غیر از بحث فرافکنی هرکس در برابر دولت نظر کارشناسی مخالف می‌دهد او را حذف می‌کنند. اگر مدیر باشد او را اخراج می‌کنند. اگر سازمان باشد منحل می‌کنند. اگر شورا باشد کنار میگذارند. واقعا عجیب است که دولتی برنامه‌های خود را برای کوچک‌سازی،‌ابتدا از انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آغاز کند. مثل این است که کسی وزنش زیاد است و بگویند برای نخستین کار،‌سرش را قطع کنیم. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سر یک سازمان است. درباره شورای پول و اعتبار نیز همین اتفاق افتاد.»

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: «عملیاتی کردن بودجه یعنی آنکه بدانیم پولی که داده‌ایم کجا مصرف شده است. انتظار این بود، که بودجه 87 عملیاتی باشد، تا محل مصرف ریال به ریال آن مشخص گردد. این که با فرض داشتن 30 استان و30 نهاد دولتی،60 گونی پول را بی برنامه پخش کنیم که بودجه ریزی نیست! این روش مطلقا با روش عملیاتی مغایر است. دولت لایحه‌ای را ارائه کرده که فقط ماده واحده دارد. تبصره ندارد. البته مجلس رد کرد. اما دولت دوباره همان را به همان شکل آورد به مجلس. به نظر می‌رسد که دولت نهم مجلس را تحقیر کرده است! مجلس نظرش چیز دیگری بود. به نظر من این کار،‌توهین به نمایندگان است.»

وی ادامه داد:«من هم با دولت درباره کوتاه کردن تبصره‌ها هم عقیده‌ام. اما این بودجه اصلا چگونه عملیاتی می‌شود و چگونه باید اجرا شود؟ این که نظام بودجه ریزی ما باید اصلاح شود،  هم درست است. اما این روش را مغایر بودجه عملیاتی می‌دانم. بنابراین اگر حتی مجلس تصویب کند تصویب ماده واحده است و برای اجرای برخی از ردیف‌ها نیازمند مصوبات دیگری از مجلس است.» 

حق نداریم ثروت نسل‌های آینده را فقط صرف خوراک کنیم
دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در پایان این نشست مطبوعاتی اظهار داشت: «این یک فرصت تاریخی است که برای ملت ما پیش آمده و ما حق نداریم ثروت نسل‌های آینده را فقط صرف خوراک کنیم. این ثروت می‌تواند به دارایی و صنعت تبدیل شود. با این واردات بی‌رویه ثروت نسل‌های آینده هدر می‌رود. در حالی که با بهبود روش‌ها می‌توانیم تورم را از راه‌های دیگری مهار کنیم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین