کد خبر: ۶۹۱۸۴
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۳

فرانسه به عربستان هم پیشنهاد هسته‌ای داد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس جمهور فرانسه که سفر دوره‌ای خود به سه کشور عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس را از عربستان آغاز کرده به پادشاه این کشور پیشنهاد همکاری در زمینه تولید انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز را داده است. این در حالی است که طبق برنامه قبلی وی در مرحله بعدی سفر خود یک قرارداد همکاری‌های هسته ای را نیز با حکومت امارات متحده عربی به امضاء خواهد رساند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه نیکلای سارکوزی روز دوشنبه در فرودگاه ریاض از سوی ملک عبدالله به صورت رسمی مورد استقبال قرار گرفت. دو رهبر بلافاصله مذاکرات خود درباره توسعه روابط دوجانبه را آغاز کرده و توافقنامه‌هایی درباره همکاری‌های آموزشی و افزایش حضور شرکت‌های فرانسوی در پروژه‌های توسعه میادین نفت و گاز عربستان به امضا رساندند.

سارکوزی پس از امضای قراردادها در يک کنفرانس خبری گفت: «نقش عربستان سعودی برای تحقق صلح در خاورمیانه بسيار کلیدی است». وی ملک عبدالله را «دوست فرانسه» خواند و از او دعوت کرد تا به اين کشور سفر کند.

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه گفت که به ملک عبدالله پيشنهاد داده‌است کميسيون انرژی اتمی اين کشور راه‌های استفاده غير‌نظامی از انرژی هسته‌ای در عربستان سعودی را طی هفته‌های آتی بررسی کند.

فرانسه پيش‌تر دو قرارداد ساخت راکتور اتمی با ليبی و الجزاير به امضا رسانده و قرار است در جریان سفر هفته جاری سارکوزی به امارات متحده عربی قرارداد مشابهی با آن کشور نیز منعقد شود.
 
سارکوزی روز گذشته در گفتگو با روزنامه الحيات چاپ لندن گفت: «من اغلب گفته‌ام که لياقت جهان اسلام برای دستيابی به انرژی هسته‌ای صلح‌آميز برای تامین نيازهای خود کمتر از بقيه جهان نيست». وی در پی ديدارش در ماه گذشته از مصر نيز اعلام کرد که فرانسه مايل است در حيطه انرژی هسته‌ای با آن کشور همکاری کند.

قراردادهای ساخت راکتورهای اتمی در اين کشورها، برای فرانسه که بخش اعظم انرژی برق خود را از اين طريق تامين می‌کند بسيار سودمند خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین