کد خبر: ۶۹۲۲۸۳
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲

موانع بایدن برای احیای برجام

آناتولی در تحلیلی به مواضع رئیس‌جمهور جدید آمریکا در مقابل ایران پرداخت.
موانع بایدن برای احیای برجام
آفتاب‌‌نیوز :

 در حالی که خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید، در ایران مورد استقبال قرار گرفته است اما به ورود جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا با خوش‌بینی محافظه‌کارانه‌ای نگاه می‌شود.

به گزارش آناتولی، بایدن که در دولت باراک اوباما که یک پیمان هسته‌ای تاریخی را در سال ۲۰۱۵با تهران منعقد کرد، خدمت می‌کرد، ابراز تمایل کرده است که به توافق بازگردد. با این حال، فشارهای داخلی و فشار از سوی متحدان آمریکا و افزایش غنی سازی اورانیوم توسط ایران احیای سریع این توافق را سخت کرده است.

رئیس جمهور ایران طی هفته‌های اخیر با لحنی آشتی‌جویانه از رئیس جمهور جدید آمریکا خواسته تا اشتباهات دولت قبلی را جبران کند اما احتمال مذاکره مجدد را رد کرده و خواستار بازگشت بدون قید و شرط ایالات متحده به توافق در مقابل انطباق کامل ایران شده است.

در تاریخ ۲۲ ژانویه، جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای گفت که دولت جدید در ایالات متحده یک انتخاب اساسی پیش روی خود دارد.

این دیپلمات ارشد ایران که مذاکرات هسته‌ای ۲۰۱۵ را رهبری می‌کرد، گفت که دولت بایدن باید از سیاست‌های شکست خورده دولت ترامپ درس بگیرد یا پیش فرض‌های شکست خورده گذشته را دور بریزد و به دنبال ایجاد صلح و آرامش در منطقه باشد.

کارشناسان معتقدند بازگشت ایالات متحده به توافق و کاهش تنش بین دو دشمن دیرینه، تهران را ملزم به لغو برخی اقدامات اخیر می‌کند و واشنگتن برای کاهش تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ از ماه مه ۲۰۱۸ باید دست به کار شود.

در اوایل این هفته اما تونی بلینکن، نامزد بایدن برای وزارت امور خارجه ایالات متحده، عجله دولت جدید برای بازگشت به توافق و کاهش تحریم‌ها را رد کرد. پیش بینی می‌شود دولت جدید آمریکا قبل از اقدام، با متحدان خود از جمله اسرائیل مشورت کند که به گفته کارشناسان ، این روند پیچیده است.

انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن نیز می‌تواند موقتاً تلاش‌ها را متوقف کند و محافظه کاران و اصول‌گراها در موقعیتی قدرتمند برای جایگزینی اصلاح طلبان در قدرت قرار بگیرند. اصول گرایان مدتهاست که با مذاکره با ایالات متحده مخالفند و در سال جاری خصومت‌ها فقط شدت یافته است.

در حالی که به نظر می‌رسد هر دو طرف علاقه‌مند هستند تا روح جدیدی را در برنامه جامع اقدام مشترک که به توافق هسته ای ایران نیز معروف است، وارد کنند اما موانع متعددی وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین