کد خبر: ۶۹۲۵۰۹
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹

رئیس سازمان اورژانس: هیچ دستگاهی برای انتقال دانشجویان ایرانی در ووهان با ما همکاری نکرد/مقام معظم رهبری در رعایت پروتکل ها الگوی جهانی هستند

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: هیچ دستگاهی برای انتقال دانشجویان ایرانی در ووهان به کشور با ما همکاری نکرد.
رئیس سازمان اورژانس: هیچ دستگاهی برای انتقال دانشجویان ایرانی در ووهان با ما همکاری نکرد/مقام معظم رهبری در رعایت پروتکل ها الگوی جهانی هستند
آفتاب‌‌نیوز :

 

هیچ دستگاهی برای انتقال دانشجویان ایرانی در ووهان با ما همکاری نکرد
به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، پیرحسین کولیوند در دوازدهمین همایش ملی فرماندهی و کنترل که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار شد، اظهار داشت: یکی از دلایل موفقیت وزارت بهداشت در بحران های گذشته، وجود اطلاعات منسجم بود و ای کاش می شد که اطلاعات سایر دستگاه ها به اشتراک گذاشته می شد.

وی افزود: خیلی وقت ها تنگ نظری ها و یا بی آگاهی ها باعث می شود که نتوانیم برخی اطلاعات را با همدیگر به اشتراک بگذاریم و خدماتی که ارائه می شود، شایسته مردم یا دستگاه هایی که خدمت رسانی می کنند، نیست. با اطلاعاتی که در سیلاب های سال گذشته داشتیم، توانستیم هم خوب مدیریت کنیم و فرماندهی میدان را به صورت دقیق داشته باشیم و از عوارض بعدی سیلاب ها یعنی بیماری های واگیر، پیشگیری کنیم.

عملکرد قابل قبول وزارت بهداشت در حوادث گذشته و ثبت رکورد جهانی

رییس سازمان اورژانس کشور خاطرنشان کرد: در حوادث مختلف در کشور مانند حادثه پلاسکو، ریزش معدن یورت گلستان و زلزله کرمانشاه، عملکرد وزارت بهداشت قابل قبول بوده است. پس از زلزله کرمانشاه، 7 اقدام را به عنوان اقداماتی که در خدمت رسانی در جهان، برترین بودیم و رکورد ثبت کردیم به سازمان جهانی بهداشت اعلام و عنوان کردم اگر کشوری این اقدامات را انجام داده بگویید تا ما دومین کشور بشویم.

کولیوند تصریح کرد: در زلزله کرمانشاه شاهد همکاری، همدلی و هم اندیشی همه دستگاه ها بودیم. هر 5 دقیقه یک پرواز بالگرد برای انتقال مصدومان داشتیم. 7 هزار و 350 مصدوم در کمتر از 20 ساعت به بیمارستانهای کرمانشاه، همدان، خرم آباد، تهران، کرج و اصفهان اعزام شدند و بیش از 100 عضو پیوند شد که همه آنها موفقیت آمیز بود.

داستان انتقال دانشجویان ایرانی از ووهان و مشکلات آن

وی گفت: در دی ماه سال گذشته همه ما وضعیت بیماری کرونا در ووهان چین را رصد می کردیم که واگیری و مرگ زایی بالایی دارد و کسی شناختی از این بیماری نداشت و با عدم آگاهی از یک بیماری جدید روبرو بودیم و از نخستین روزهای پیدایش این بیماری، در وزارت بهداشت جلساتی تشکیل و کمیته های مختلف و مسئولان آن، مشخص شد و همان روزها بارها اعلام شد که ورود این ویروس منحوس به کشور، اجتناب ناپذیر است.

رییس سازمان اورژانس کشور یادآور شد: سیستم بهداشتی و درمانی کشور، سال گذشته قبل از ورود ویروس به کشور، مرتب رصد می کرد و در اورژانس نیز وضعیت بیماری در دنیا را پیگیری می کردیم. در بهمن ماه سال گذشته تعدادی از دانشجویان ایرانی که در چین بودند را به دلیل حکومت نظامی اعلام شده در چین، به ایران بازگرداندیم.

کولیوند خاطرنشان کرد: وقتی تصمیم به انتقال دانشجویان ایرانی در ووهان به کشور گرفتیم، هیچ دستگاهی با ما همکاری نکرد و تک و تنها بودیم. حتی هتل که می خواستیم برای آنها اجاره کنیم، تا 5 برابر قیمت هم پیشنهاد کردیم اما هیچ کسی به ما کمک نکرد و حتی برخی از مسئولین شهریار، هتل دار را تهدید کردند که اگر دانشجویان را در این هتل اقامت دهید، یعنی می خواهید کرونا را به شهریار بیاورید و هتل دار هم پشیمان شد که در نهایت، دادستان به ما کمک کرد که از آن محل استفاده کنیم.

وی یادآور شد: وقتی دانشجویان را به ایران آوردیم، هتل دار و عوامل هتل رفتند و اصلا نماندند. در آن شرایط از یکی از همکاران که در سفرهای حج به ما کمک می کرد خواستیم که هتل دار شود و 24 نفر از نیروهای اورژانس، به عنوان عوامل هتل کارهای هتل داری، بهداشت و درمان را انجام دادند و خوشبختانه همه دانشجویان گواهی سلامت خودشان را گرفتند و هیچ کدام هم آلوده نبودند.

روزهای اول شیوع کرونا در قم

رییس سازمان اورژانس کشور گفت: وقتی کرونا در قم پیدا شد، اولین نفری بودم که از سوی وزارت بهداشت به قم سفر کردم. دو بیمارستان را به عنوان محل اصلی ارجاع بیماران انتخاب کردیم. پروتکل های درمانی از قبل از ورود کرونا به کشور آماده شده بود و مرتب تیم های تخصصی و کارشناسی تا امروز این پروتکل ها را به روز کرده اند و الان تجارب خیلی خوبی از مقابله با کرونا کسب کرده ایم.

کولیوند اظهار داشت: زمانی که کرونا وارد شد، افرادی که بویی از رنگ و هنر جبهه، جنگ و شهادت و ایثارگری داشتند، برای مقابله با کرونا پای کار بودند اما برخی ها عقب نشینی کردند. مردم می ترسیدند و حتی افرادی که آگاهی داشتند هم می ترسیدند. از همراهان بیماران می خواستیم که بیمارستان را ترک کنند اما به جای همراهی به ما فحش می دادند و اهانت می کردند اما اصلا دلخور و ناراحت نشدیم.

انتخاب تیم های عملیات ویژه اورژانس برای آموزش به کشورهای مدیترانه شرقی

وی یادآور شد: تیم های عملیات ویژه در اورژانس از بعد از زلزله کرمانشاه تشکیل شد و سال گذشته در اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی برای آموزش تیم های اورژانس در کشورهای عضو این منطقه از سازمان جهانی بهداشت انتخاب شدند. این تیم ها برای مقابله با حوادثی مانند بیولوژیک، شیمیایی و میکروبی و نیز کرونا آماده شدند و آمبولانس های خاصی را برای آنها انتخاب کردیم تا ادامه ماموریت های فوریت های پزشکی و رسیدگی به بیماران سکته های قلبی، مغزی و حوادث ترافیکی و غیرترافیکی مخدوش نشود.

استراحت نیروهای اورژانس در زمان کرونا کمتر شد

رییس سازمان اورژانس کشور تاکید کرد: وقتی کرونا وارد کشور شد نمی توانستیم در مدت خیلی کوتاه، نیروهای جدید را بکار بگیریم و به آنها آموزش دهیم بلکه در آن شرایط مجبور شدیم ساعت کاری نیروهای اورژانس را بیشتر کنیم و استراحت آنها کمتر می شد بگونه ای که ساعت کاری آنها از 48-24 ساعت به 12-24 ساعت تبدیل شد یعنی 24 ساعت کار و 12 ساعت استراحت می کردند و ظرفیت منابع انسانی ما چند برابر شد. در چندسال گذشته تعداد آمبولانس های کشور از دو هزار و 400 دستگاه به 5 هزار و 700 دستگاه رسیده بود که 10 درصد از آمبولانس ها برای حوادث شیمیایی، میکروبی، تروریستی و انفجاری اختصاص یافته بود که در این شرایط برای کرونا در نظر گرفته شد.

وجود فرماندهی منسجم در وزارت بهداشت

دکتر کولیوند تاکید کرد: یکی از ویژگی های اقدامات وزارت بهداشت در مقابله با کرونا، شکل گیری فرماندهی منسجم بود. وقتی ورود کرونا به کشور اعلام شد، قرارگاه وزارت بهداشت به فرماندهی دکتر نمکی، وزیر بهداشت تشکیل شد و کمیته های مختلف از جمله بهداشت، درمان، آموزش و اطلاع رسانی و پشتیبانی در آن شکل گرفت.

مصائب تامین ماسک در کشور

وی خاطرنشان کرد: ماسک که امروز به سادگی در دسترس همه قرار دارد، در سال گذشته در همین روزها وقتی می خواستیم از کشورهای مختلف به ایران وارد کنیم، جلوی آن را می گرفتند و حتی یک محموله کیت تشخیصی از سازمان جهانی بهداشت برای ایران اختصاص داده شده بود که اجازه ندادند به کشور وارد شود. همکاران وزارت دفاع برای تولید ماسک N95 و لباس های محافظتی اقدام کردند و شبانه روزی تولید می کردند تا زودتر به دست نیروهای بیمارستانی برسانیم. قاچاقچی ها هم هر آنچه ماسک در بازار بود را جمع آوری کرده بودند که در این زمینه نیروهای مسلح به ویژه سپاه پاسداران به ما کمک زیادی کردند و خوشحالیم که امروز ماسک سه لایه با قیمت پایین در دسترس مردم است در حالیکه قیمت آن به چند برابر رسیده بود و کمیاب هم بود.

مقام معظم رهبری در رعایت پروتکل ها الگوی جهانی هستند

رییس سازمان اورژانس کشور گفت: در مدیریت کرونا و همراهی مردم برای تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و مراکز فرهنگی و هنری و مذهبی تصمیم گیری شد و از همه مهمتر نگاه مقام معظم رهبری به رعایت پروتکل ها بود که به عنوان الگوی جهانی مطرح بوده و هستند. اولین سخنرانی های رهبر معظم انقلاب حاوی نگاه های کاملا تخصصی، عملیاتی و دوراندیشی و آینده نگری بود و خودشان اولین نفری بودند و هستند که پروتکل ها را عایت می کنند و معتقدند که هرچه دستگاه تخصصی اعلام کرد باید رعایت شود.

موفقیت های طرح شهید سلیمانی

کولیوند با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی در قالب گام چهارم بسیج ملی مبارزه با کرونا در کشور، افزود: در این طرح هدف گذاری کرده بودیم که مرگ و میر بیماران 10 درصد و تعداد بیماران بستری 30 درصد کاهش پیدا کند و در این شرایط تحریمی، توانمندی های خودمان بالاتر رفت و بر راهبردهایی که تعریف شد، باید بیماران را در مراحل اولیه شناسایی می کردیم و سه تیم حمایت، نظارت و مراقبت تشکیل شد و خوشبختانه امروز شاهدیم که مرگ و میر بیماران به طور چشمگیری و فراتر از حد انتظار کاهش یافته است. این طرح در دنیا بی نظیر است و می توان به عنوان یک الگوی موفق در دنیا آن را مطرح کرد. اما در آلمان با آن همه امکانات و منابع و تجهیزات، روزانه یک هزار و 200 نفر از بیماران از بین می روند تنها تفاوت ما با آنها وجود یک فرماندهی منسجم و نیروی انسانی متعهد و متدین است.

وی تاکید کرد: در طرح شهید سلیمانی، 140 هزار تخت هتل، مهمانسرا و خوابگاه های شیک و مجهز در کشور آماده شده و رقم های آن برای حوزه سلامت، بسیار ناچیز است به عنوان نمونه هتل لاله تهران آمادگی دارد که تخت های خود را به ازای هر شب 70 هزار تومان در اختیار حوزه سلامت قرار دهد و همه به میدان آمده و کمک می کنند.

لزوم تقویت آموزش و آگاهی در مدیریت بحران

رییس سازمان اورژانس کشور خاطرنشان کرد: در اسناد بالادستی به ویژه سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص مدیریت بحران، بر تقویت آموزش و آگاهی و فرهنگ ایمنی در بین مسئولان و مردم تاکید شده است و از همه مهمتر تقویت پژوهش و اقدامات در زمینه کاهش، کنترل و مدیریت بحران در این سیاست ها ذکر شده است و برای مدیریت بحران باید از همه ظرفیت های دولتی و غیردولتی استفاده کنیم.

وی افزود: در بحران هایی که رخ می دهد اگر اهتمام، همدلی و همکاری نباشد، قطعا توفیقات خاصی حاصل نمی شود. فرماندهی و کنترل، چند گام بالاتر از مدیریت است و در عملیات خودش را نشان می دهد. حوادث مختلفی از جمله دفاع مقدس و حوادث طبیعی و غیرطبیعی را در کشور تجربه کرده ایم و وقتی حادثه ای رخ داده، شروع به برنامه ریزی و اقدام کرده ایم و بیشتر در مرحله پاسخگویی بوده ایم و در مرحله پیشگیری کمتر در کشور کار شده که یکی از اشکالات اصلی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین