کد خبر: ۶۹۲۵۲۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱

هشدار کمیته سوخت درخصوص افزایش مصرف گاز در نیروگاه شازند

مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی گفت: به ما هشدار داده شده است که نیروگاه حرارتی شازند بیش از سهمیه خود در حال مصرف گاز است.
آفتاب‌‌نیوز :

محمدرضا سمیعی هفتم بهمن ماه در چهارمین جلسه کارگروه اضطرار کاهش آلودگی هوای اراک در خصوص وضعیت تامین و مصرف گاز در استان مرکزی بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، مصرف گاز در استان مرکزی به ۲۱ میلیون مترمکعب رسید به طوری که حدود ۱۱ میلیون مترمکعب در بخش خانگی، ۴.۵ میلیون در پالایشگاه و پتروشیمی، یک میلیون و ۸۵۰ مترمکعب در نیروگاه شازند و ۵۰۰ متر مکعب در cng و مابقی در سایر بخش ها مصرف شده است.

وی با اشاره به جلسه کمیته سوخت شب گذشته، اظهار کرد: در این جلسه تصمیماتی اتخاذ شد، اما دو سه ساعت پیش هشدار دادند که نیروگاه بیشتر از حد مجاز در حال مصرف سوخت گاز است. به ما فشار وارد می شود که مصرف نیروگاه طبق سهمیه اعلامی باشد.

سمیعی افزود: تصمیم بر این شده است که تخصیص گاز به نیروگاه ها براساس شاخص آلودگی باشد و چون هوای اراک سالم است، نیروگاه شازند می تواند مصرف مازوت داشته باشد.

سهم استان، خاموشی نیست

به گزارش ایسنا، فرماندار شازند در این جلسه اظهار کرد: سر دو راهی گیر کرده ایم، از یک سو مسئول امنیت هستیم و از طرفی باید حافظ جان و سلامت مردم باشیم.

رجبی تصریح کرد: دستورات کارگروه در شازند اجرایی شده است، اما در این شهرستان غیر از نیروگاه، صنایع آلاینده دیگری هم وجود دارد. شرایط خوبی حاکم نیست و اگر مردم هم اعتراض نکنند با توجه به شرایط آسیب زننده به روستاها و شرایط کرونا، همچنان نگرانی ها پابرجاست.

وی تاکید کرد: نیروگاه مازوت می سوزاند و در کنار آن خاموشی هم به استان تحمیل می شود، اما امروز اجازه خاموشی در شازند را ندادیم. در ازای مصرف مازوت و تولید ۹۰۰ مگاوات برق توسط نیروگاه، سهم استان خاموشی نیست.

اراک و سکون ادامه دار هوا

در این جلسه مدیرکل هواشناسی استان مرکزی اظهار کرد: از فردا شاهد سکون هوا در استان خواهیم بود و به دلیل عدم وزش باد انباشت آلاینده ها تا صبح پنجشنبه را خواهیم داشت.

کمالی گفت: از پنجشنبه سامانه بارشی وارد کشور می شود که روی استان مرکزی شدت کمتری خواهد داشت و پیش بینی می شود از عصر جمعه تا شنبه بارش برف و باران به میزان یک تا ۱۵ میلیمتر داشته باشیم، همچنین دما تا روز جمعه افزایش می یابد به طوری که شب های گرمتری خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، در این جلسه حسین بختیاری فرماندار اراک نیز تاکید کرد: نباید اجازه داد در حالی که برق را قطع می کنند، گاز را هم اختصاص ندهند.

حمید اخوان از فعالان محیط زیست نیز در این جلسه اظهار کرد: در روزهای ابتدایی آلودگی هوای اراک، اجازه مصرف مازوت در سه واحد نیروگاه داده شد و امید داشتیم که از هفته های بعد نگاه ویژه تری به استان مرکزی اعمال شود، اما مجددا شاهدیم که خروجی های جلسه با ورودی ها متفاوت است.

وی اظهارکرد: مدیرکل هواشناسی اعلام می کند، سکون هوا ادامه دارد، مدیرکل محیط زیست اعلام می کند، نیروگاه همچنان در حال مصرف مازوت است، مدیرعامل شرکت گاز اعلام می کند که هشدار دادند نیروگاه بیش از سهمیه در حال مصرف گاز است، با همه این تفاسیر انتظار می رود که در مقابل شرایط آلوده کننده هوا ایستادگی شود، اما خروجی جلسه چیز دیگری می شود و نیروگاه همچنان به مازوت سوزی ادامه می دهد.

مدیرعامل موسسه مردم نهاد سبز اندیشان اراک با تاکید بر اینکه از این شرایط عصبانی هستیم، افزود: ۴ هزار نفر شکایت از نیروگاه را امضا کرده اند، دیگر نمی دانیم چطور اعتراض کنیم که تصمیم درست اتخاذ شود، چه کسی گفته است هوای اراک سالم است؟ ایستگاه های سنجش آلودگی هوا سنسور سنجش so2 رو ندارند و مسلما اطلاعات درستی وجود ندارد. خروجی در مبدا درست کنترل نمی شود و به دنبال مدیریت آلودگی در مقصد هستیم.

اخوان گفت: محاسبه روزهای ناسالم براساس اپلیکیشن صورت می گیرد که گاهی اعداد این نرم افزار با اعداد محیط زیست همخوان نیست و کارگروه باید طبق رسالت اصلی خود محاسبه درستی داشته باشند و به مرکز انتقال دهد.

وی با بیان اینکه این جزئیات باید دیده شود تا تصمیم درستی اتخاذ شود، گفت: طبق مصوبه هیات وزیران، نیروگاه حرارتی شازند باید گازسوز باشد چه کسی به خود اجازه می دهد که بگوید نیروگاه بیشتر از حد مجاز گاز مصرف می کند؟ این فرد خود را نشان دهد و جوابگوی مردم باشد.

اخوان تصریح کرد: حقیقتا جرم اتفاق افتاده است و دادستان اراک باید ورود کند، محیط زیست اگر اقدام قضایی نمی کند عملا ترک فعل انجام داده است. نمی دانیم چرا زورمان به تهران نمی رسد، اگر کاری از دست موسسات مردم نهاد بر می آید، اعلام کنید، هزینه آن هم هرچه باشد پرداخت می کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
فقط خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
0
0
وزارت نفت میگه ما سوخت نیروگاه ها را کاهش ندادیم، وزارت نیرو می‌گه به ما سوخت نمیدن، یکی راستش را بگه چه خبره؟
بردیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
0
0
جایی بجز اینجا پیدا نکردم که به گوش مسئولین شهرم کرمانشاه برسانم.فعالیت شدید نیروگاه بیستون با استفاده از سوخت مازوت واقعا هوای این کلان شهر را آلوده و اهالی مناطق شمالی شهر را که در مسیر باد و آلودگی شدید نیروگاه قرار دارند به شدت کلافه نموده.آقای استاندار فکری به حال محیط زیست و مناطق حفاظت شده پراو و بیستون بکنید که وحوش و طبیعت بکر مناطق یاد شده دارند چوب بی تدبیری مسئولین را می خورند که در پای نیرو گاه واقع شده اند. سلامتی مردم که پیشکشتان.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین