کد خبر: ۶۹۲۵۳۷
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸

فرمانده سنتکام خواستار استقرار نیروهای آمریکا در غرب عربستان شد

رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) خواستار استقرار نیروهای آمریکا در سه منطقه در غرب عربستان سعودی شد و این مناطق را در مقایسه با خلیج فارس، امن تر دانست.
فرمانده سنتکام خواستار استقرار نیروهای آمریکا در غرب عربستان شد
آفتاب‌‌نیوز :

شبکه الجزیره قطر روز سه شنبه از بازدید ژنرال «کنت مک کنزی» رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) از سه پایگاه در غرب عربستان خبر داد که به منظور استفاده نیروهای آمریکایی از آن‌ها در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، «مک کنزی» در اولین سفر خود به خاورمیانه پس از تحلیف «جو بایدن» ، از دو بندر در «ینبع» از شهرهای ساحلی عربستان در کرانه دریای سرخ و دو باند فرودگاه در «تبوک» و «طائف» بازدید کرده است.

رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) در گفت وگو با خبرنگاران همراه خود گفت که آب‌های خلیج فارس در صورت بروز هرگونه درگیری مسلحانه با ایران، منطقه کُشنده‌ای خواهد بود و بنابر این باید مکان‌های دور دست دیگر را جستجو کرد تا نیروها از آنجا وارد صحنه عملیات شوند.

در این پیوند شبکه روسیه الیوم نیز به نقل از وب سایت «دیفنس وان» گزارش داد که ژنرال «کنت مک کنزی» رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) گفته است که جنگ با ایران مستلزم استقرار مجدد نیروها و تجهیزات در مناطق امن خلیج فارس است.

وی افزود که دریای سرخ و قسمت غربی شبه جزیره عربستان امکان انتقال این نیروها [ خلیج فارس ] را فراهم می‌کند.

روسیه الیوم با اشاره به اینکه رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا از سه پایگاه در منطقه غربی عربستان بازدید کرده است که واشنگتن قصد دارد از آن‌ها در صورت هرگونه مواجهه با ایران استفاده کند.

بر اساس این گزارش، ابتکار توسعه دسترسی نیروهای مسلح آمریکا، سلاح‌ها و ادوات آن‌ها به پایگاه‌های هوایی و ساختارهای مختلف عربستان حداقل از یک سال پیش آغاز شد.

به نوشته وب سایت «دیفنس وان» متخصص در امور نظامی و امنیتی، واشنگتن در حال گسترش توانایی‌های خود برای استفاده از پایگاههای عربستان جهت انجام عملیات نظامی در صورت جنگ با ایران است.

این نشریه به این موضوع اشاره کرد که در بین این پایگاهها، واشنگتن توافق نامه‌های اولیه با ریاض را برای استفاده از پایگاههای هوایی نظامی محلی، فرودگاهها و بنادر مناطق غربی عربستان امضا کرده است.

این وب سایت اضافه کرد که گرچه آمریکا حضور نظامی خود در کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان، قطر، کویت و امارات را با هزاران سرباز، سلاح و تجهیزات مختلف حفظ کرده است اما توسعه توانایی موشک‌های بالستیک ایران باعث شده تا این حضور کمتر موثر باشد در حالی که حضور نظامی آمریکا خواستار بازدارندگی در زمان صلح و تهاجمی در صورت وقوع جنگ است.

عربستان روز شنبه ادعا کرد موشکی را در فضای ریاض رهگیری و منهدم کرده است. ریاض مدعی شد که این موشک توسط گروه حوثی‌ها (انصارالله) از یمن پرتاب شده است اما حوثیها آن را تکذیب کردند.

در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا این حمله موشکی را به شدت محکوم کرد و در بیانیه‌ای گفت که در حال جمع آوری اطلاعات بیشتر است.

از سوی دیگر ایران بار دیگر آمادگی خود را برای گفتگو با کشورهای حاشیه خلیج فارس و دستیابی به تفاهم مشترک اعلام کرد.

« محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران گفت که دست تهران همچنان برای گفت و گوی سازنده با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس دراز است.

وی افزود که ایران همیشه تأکید دارد که منطقه به گفت و گو، همکاری و تقویت اعتماد بین کشورهای خود نیاز دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین