کد خبر: ۶۹۲۶۰۰
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱

انتقاد شدید ایران به عدم پاسخگویی دولت آلمان

در جریان نشست عمومی کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد که صبح سه شنبه در ژنو برگزار شد، سفیر و نماینده دائم ایران با یادآوری سابقه آلمان در تجهیز رژیم صدام به سلاح های شیمیایی، مسئولیت دولت آلمان برای رسیدگی جدی به این موضوع را یادآور شد.
انتقاد شدید ایران به عدم پاسخگویی دولت آلمان
آفتاب‌‌نیوز :

اسماعیل بقایی هامانه نماینده کشورمان در دفتر سازمان ملل در این نشست تاکید کرد:همه اشخاص حقیقی و حقوقی که به هر نحو در مسلح کردن دیکتاتور سابق عراق به تسلیحات شیمیایی سهیم بوده اند، در ارتکاب جنایات جنگی صدام شریکند و این موصوع به هیچ عنوان با گذشت زمان فراموش نخواهد شد.

بقایی هامانه با تقبیح سخنان نماینده آلمان که این موصوع را متعلق به چهار دهه قبل دانسته و طرح آن از سوی ایران را ناموجه توصیف کرده بود، گفت: "موصوع استفاده رژیم صدام از سلاح های شیمیایی و همدستی شرکت های آلمانی با وی، نه تنها در ذهن و خاطره مردم ایران کهنه نمی شود بلکه همچنان با تمام وجود توسط قربانیان مطلوم این سلاح ها که کماکان از تبعات جراحت های ناشی از سلاح های شیمیایی در رنجند، احساس می شود."

نماینده کشورمان با استقبال از سخنان نماینده آلمان که مدعی پیگیرد قضایی شرکت های آلمانی دخیل در فروش عناصر شیمیایی به رژیم صدام شد، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از طرح و پیگیری این ظلم آشکار صرفنظر نخواهد کرد و انتظار دارد که دولت آلمان نتیجه تحقیقات خود از جمله در رابطه با نقش مقامات رسمی این کشور از حیث قصور و تقصیر در انتقال مواد شیمیایی غیرقانونی به عراق را به اطلاع عموم برساند.

گفتنی است نماینده آلمان در عین ابراز تعجب از طرح موضوع همدستی آلمان با رژیم صدام در تولید سلاح های شیمیایی، توسط بقایی هامانه، مدعی شد که مراجع قضایی آلمان در همان زمان فعالانه به اتهام های مربوط به صدور اقلام شیمیایی به عراق رسیدگی نموده و با موفقیت به این پرونده ها رسیدگی کردند. وی از اینکه ایران بعد از گذشت نزدیک به ۴ دهه از وقوع حملات شیمیایی اقدام به طرح اتهام علیه آلمان می کند ابراز تعجب نمود. نماینده کشورمان در واکنش به این سخنان نماینده آلمان، به وی یادآور شد که اولا جمهوری اسلامی ایران به صورت مستمر و مکرر موضوع مشارکت آلمان در تسلیح شیمیایی رژیم صدام را متذکر شده و این مساله را بعنوان یک مطالبه دائمی از آلمان برای همیشه حفظ خواهد کرد. ثانیا گذشت زمان به هیچ عنوان نمی تواند جنایات ضد بشری و جنایات جنگی ناشی از استفاده از سلاح های شیمیایی را تطهیر نماید. وی بر ضرورت تحقق دو اصل "حقیقت" و "عدالت" به عنوان لازمه کاهش آلام و درد و رنج قربانیان بیگناه سلاحهای شیمیایی تاکید نمود و مسئولیت دولت آلمان در این زمینه را یادآور شد.

نماینده دائم ایران همچنین با انتقاد شدید از ادعای نماینده آلمان که ایران را در کنار کره شمالی به عنوان یک خطر اشاعه ای معرفی کرده بود، تصریح نمود: آلمان به عنوان کشوری که با نقض مستمر مواد ۱، ۲ و ۶ معاهده عدم اشاعه بیش از نیم قرن میزبان جدیدترین سلاح های هسته ای آمریکا است حق ندارد کشوری که فاقد هرگونه سلاح هسته ای است و یکی از قانونمندترین اعضای معاهده عدم اشاعه به شمار می آید را بعنوان نگرانی اشاعه ای توصیف کند.
لازم به ذکر است نماینده آلمان در سخنرانی خود که پنجشنبه گذشته ارائه شده بود، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از نگرانی های اشاعه سلاح های هسته ای نام برده و از عملکرد ایران در رابطه با برجام انتقاد کرده بود.
نشست سال ۲۰۲۱ کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد از سه شنبه گذشته به ریاست بلژیک در ژنو شروع شده است. این نهاد با ۶۵ عضو به عنوان تنها نهاد تخصصی سازمان ملل متحد برای گفتگو و مذاکره در مورد حلع سلاح هسته ای به شمار می آید. با وجود این، به دلیل عدم اراده سیاسی از جانب کشورهای دارنده سلاح های هسته ای، این نهاد طی دو دهه گذشته پیشرفت عمده ای در ایفای وظیفه اصلی خود نداشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین