کد خبر: ۶۹۲۶۴۵
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶

مالکان یک میلیون و ١٥٠ هزار خانه خالی شناسایی شدند

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه یک میلیون و ۱۵۰ هزار خانه خالی در کشور شناسایی شد، از معرفی مشخصات مالکان این واحدها به سازمان امور مالیاتی خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

«محمود محمودزاده» در خصوص تازه‌ترین آمار از شناسایی خانه‌های خالی، اعلام کرد: تاکنون یک میلیون و ۱۵۰ هزار خانه خالی در کشور شناسایی شده و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا بهمن‌ماه سال ۹۸ سامانه جامع املاک و اسکان با تلاش وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی و ایجاد شد. راه اندازی این سامانه فرصتی را برای سازمان امور مالیاتی به وجود آورد تا بتواند با تکمیل و استفاده از داده‌های موجود در سامانه نسبت به اخذ مالیات از خانه‌های خالی اقدام کند.

مطابق قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی، هر واحد مسکونی واقع در تمام شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های مندرج در این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل ۶ برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه می‌شود.

همچنین واحدهای نوساز پس از ۱۲ ماه و در طرح‌های انبوه‌سازی پس از ۱۸ ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی، مشمول مالیات مذکور می‌شوند.

مطابق این قانون، وزارت راه و شهرسازی موظف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک ماه قبل از اتمام مهلت‌های مذکور، اخطار لازم را به مالک واحد مسکونی یا به کدپستی محل آن ارسال کند.

همچنین ضرایب مالیاتی فوق برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله افرادی که دارای بیش از پنج خانه خالی در هر سال مالیاتی باشند، نسبت به کل واحدها دو برابر ضرایب مذکور درصد ماده اعمال می‌شود.

مطابق این قانون، مالکان واحدهای مسکونی تمام مناطق کشور اعم از شهری و روستایی موظف هستند اطلاعات املاک خود را با تعیین نوع بهره‌برداری، حداکثر دو ماه پس از انتشار دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات که توسط وزارت راه و شهرسازی تدوین و ابلاغ می‌شود، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند.

همچنین مالیات مورد اشاره تا زمانی که تعداد واحد مسکونی موجود در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به ۲۵.۱ برابر تعداد خانوارهای ساکن در این شهرها برسد، قابل اجرا است.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی پیش‌تر نیز هدف از اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی را راکد نماندن سرمایه و جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن برشمرد و تاکید کرد: اخذ مالیات از خانه‌های خالی یکی از راهکارهای دولت برای جلوگیری از سرمایه‌ای شدن مسکن به عنوان کالای مصرفی است. با مجموعه‌ای از راهکارها تلاش می‌شود تا عرضه مسکن به متقاضیان واقعی، سهل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین