کد خبر: ۶۹۳۱۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰

جنگنده‌های اف ۳۵ و شروع بازی بایدن

 در روزهای اخیر منابع غربی اعلام کردند که دولت جدید آمریکا به صورت موقت فروش تسلیحات نظامی به عربستان و امارات به ویژه فروش جنگنده‌های «اف ۳۵ » به ابوظبی را متوقف کرده، اقدامی که مورد توجه رسانه‌های و تحلیلگران مسایل منطقه قرار گرفته است.
جنگنده‌های اف ۳۵ و شروع بازی بایدن
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که دولت "جو بایدن" همزمان با بررسی معاملات تسلیحاتی که در دولت «دونالد ترامپ» مجوز آنها را صادر کرده، به طور موقت خواستار توقف فروش تسلیحات به دو کشور عربستان و امارات شده و دلیل آن جنگ این دو کشور عربی علیه یمن است.

براساس گزارش وال استریت ژورنال، تصمیم تسلیحاتی دولت بایدن شامل توقف فروش مهمات با هدایت دقیق به ریاض و همچنین جنگنده‌های پیشرفته اف ۳۵ به ابوظبی است، معامله‌ای که واشنگتن در دولت ترامپ تصویب کرده بود.

قراداد فروش نهایی جنگنده‌های اف ۳۵ به امارات قراردادی است که ترامپ رییس جمهوری جنجالی و سابق آمریکا یک ساعت پیش از مراسم تحلیف بایدن، آن را امضا کرد و به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، این اقدام ترامپ عملا هدیه‌ای به ابوظبی از سوی واشنگتن به خاطر سازش با رژیم صهیونیستی بود.

مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند، غیرمعمول نیست که دولت جدید فروش تسلیحات به دیگر کشورها را که توسط دولت پیشین تأیید شده، مورد بررسی مجدد قرار دهد و به رغم توقف فروش، بسیاری از معاملات در نهایت ادامه خواهد یافت.

به نوشته وال استریت ژورنال، رییس جمهوری جدید آمریکا طبق وعده‌های پیشین خود به دنبال کسب اطمینان از آن است که تسلیحات آمریکایی فروخته شده به امارات و عربستان در جنگ یمن مورد استفاده قرار نگیرند.

هرچند قرارداد نهایی فروش جنگنده‌های اف ۳۵ از سوی آمریکا به امارات در اول بهمن ماه و دقیقا یک ساعت قبل از تحلیف بایدن به امضای نهایی رسید، ولی موافقت این قرارداد بیستم آبان ماه سال جاری خورشیدی (۱۳۹۹) از سوی "مایک پمپئو" وزیر خارجه جنگ‌طلب و پیشین آمریکا آمریکا اعلام شده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا در همان زمان و در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزارتخانه تحت امرش با فروش حداکثر ۵۰ فروند جنگنده اف-۳۵ و تسلیحات دیگری از جمله ۱۸ فروند پهپاد «ام‌کیو-۹ » به امارات موافقت کرده است.

پمپئو در این بیانیه تاکید کرده بود که "امارات متحده عربی یک شریک امنیتی قدیمی و حیاتی برای ایالات متحده است و امروز به دستور من، وزارت امور خارجه رسماً تصمیم ما مبنی بر موافقت با درخواست ابوظبی برای خرید تسلیحات پیشرفته به ارزش ۲۳.۳۷ میلیارد دلار را به اطلاع کنگره رساند".

وی این موافقت را شامل فروش ۵۰ فروند جنگنده پیشرفته اف-۳۵ لایتنینگ به ارزش ۱۰.۴ میلیارد دلار، ۱۸ فروند هواپیمای بدون سرنشین ام‌کیو-۹ به ارزش ۲.۹۷ میلیارد دلار و مجموعه‌ای از مهمات هوا به هوا و هوا به زمین به ارزش ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرده بود.

موضوع قرار داد خرید جنگنده اف ۳۵ امارات از آمریکا چند سال بود که مطرح بود، ولی با مخالفت‌های رژیم صهیونیستی این موضوع به ثمر نمی‌نشست تا این که در ۲۵ شهریور ماه سال جاری قرارداد سازش میان دو کشور عربی امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در کاخ سفید به امضا رسید و همین مساله مجوزی شد از سوی صهیونیست‌ها به آمریکا برای فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به امارات.

اقدام دولت بایدن در توقف فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به امارات با واکنش " یوسف العتیبه" سفیر این کشور در واشنگتن مواجه شد، ولی وی با عادی جلوه دادن این موضوع ادعا کرد که امارات انتظار داشت تا دولت جدید آمریکا سیاست‌های دولت ترامپ را بازنگری کند، به ویژه اینکه فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به امارات و عربستان معامله‌ای فراتر از فروش تجهیزات نظامی به یک شریک است.

العتیبه بدون اشاره به جنایات سران ابوظبی و ریاض در کشتار مردم مظلوم یمن با ادعای این که سلاح‌ها "نقش بازدارندگی" دارند، افزود که مانند آمریکا، این گونه سلاح‌ها به امارات اجازه می‌دهد تا دارای بازدارندگی قوی در برابر تجاوزها به موازات گفت وگوهای جدید و همکاری‌های امنیتی باشد و این وضعیت به اطمینان خاطر شرکای منطقه‌ای کمک می‌کند!.

"آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه جدید آمریکا در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود تاکید کرد که این وزارتخانه درحال بازنگری معاملات فروش سلاح با دیگر کشورها است.

آمریکا از دهه ۱۹۶۰ تضمین کرده که "برتری جایگاه نظامی اسرائیل" را در منطقه حفظ کند، ولی به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران مسایل منطقه اقدام دولت ترامپ در فروش جنگنده اف ۳۵ به امارات این مساله را نقض می‌کند، ولی چون امارات باب سازش و گفت وگو با رژیم صهیونیستی را باز کرده، مقامات تل آویو چون خیالشان از سران مرتجع عرب در همراهی با آنها راحت است، از این رو با فروش جنگنده اف ۳۵ به ابوظبی موافقت کرده‌اند.

نکته بعدی ادعای بایدن در دوران تبلیغات ریاست جمهوری آمریکا می‌باشد؛ او بارها قول داده که به جنگ یمن که حدود شش سال از آن می‌گذرد، پایان دهد و دلیل جلوگیری از فروش جنگنده‌های اف ۳۵ نیز در همین راستا می‌باشد، ولی هنوز معلوم نیست که رییس جمهوری جدید آمریکا تا چه حد به قول و قرار خود پایبند است و یا اینکه وی نیز همچون ترامپ برای گرم کردن بازار و بهره‌مندی از دلارهای نفتی اعراب نقشه کشیده است، ولی هرچه باشد، بیشترین نفع را در این بین صهیونیست‌ها می‌برند.

البته بایدن همین بازی را نیز با سران عربستان به ویژه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نیز آغاز کرده و باید منتظر بود و دید که هدف رییس جمهوری جدید آمریکا از این اقدام چیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
0
1
یعنی کل دنیا مچل آمریکا شدن! انقدر سلیقه ای ؟ هر رییس جمهوری میاد هر کاری دوست داره با دنیا میکنه میره (-:
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
0
2
جنگنده‌های اف ۳۵ چ خفنه
بدن ایران خودرو یکی از روش بسازه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین