کد خبر: ۶۹۳۳۸۲
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴

توصیه نماینده ترامپ به بایدن برای استفاده از اهرم فشار علیه ایران

نماینده پیشین آمریکا در امور ایران با بیان اینکه "امیدوار است بایدن به توافق هسته ای بازنگردد" گفت که برداشته شدن تحریم ها علیه تهران باید در ازای آزادی تمام شهروندان آمریکایی زندانی در ایران باشد.
توصیه نماینده ترامپ به بایدن برای استفاده از اهرم فشار علیه ایران
آفتاب‌‌نیوز :

الیوت آبرامز نماینده آمریکا در امور ایران در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در یک مصاحبه درباره همکاری اش با ترامپ و عملکرد او گفت: من در سال 2016 به روشنی گفتم که دونالد ترامپ شایسته رئیس جمهور شدن نیست و این دیدگاه من هرگز تغییر نکرد.

به نوشته روزنامه هاآرتص، وی در بخشی از این مصاحبه از حامیان خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای خواست تا به جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا یک فرصت بدهند.

آبرامز در ادامه گفت: من فکر می‌کنم که باید با دید باز با سیاست خارجی دولت بایدن مواجه شویم و ببینیم که این (سیاست خارجی) چقدر با زمان دولت اوباما مشابه بوده یا چه اندازه با آن متفاوت خواهد بود.

این مقام پیشین آمریکایی در عین حال خاطر نشان کرد که از نظر او، آنچه دولت ترامپ درخصوص ایران و نقاط دیگر انجام داد، دستاوردی مهم بوده است. وی در این باره اظهار داشت: بسیار سخت است که به مردم درباره چیزهای مثبتی که انجام شده، یادآوری کنیم. به عنوان مثال امنیت اسرائیل از همین موارد است.

آبرامز مدعی شد که در روزهای پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که تمرکز ترامپ و مقامات ارشد کاخ سفید روی نتایج این انتخابات قرار داشت، تلاش او روی کنترل اوضاع به دلیل نگرانی از اقدام ایران در اولین سالگرد ترور سردار سلیمانی در عراق متمرکز بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه "پیروزی بایدن در انتخابات کاملا روشن بود"، مدعی شد: ایران به همین دلیل از اقدامات تحریک کننده خود عقب نشینی کرد چراکه می دانست هرگونه حمله به منافع آمریکا در منطقه از سوی ترامپ بی پاسخ نخواهد ماند.

نماینده پیشین آمریکا در امور ایران در ادامه ادعاهایش گفت: ایرانی ها از ماه اکتبر فعالیت‌های تحریک آمیز خود در منطقه را محدود کردند، زیرا به این نتیجه رسیده بودند که هرگونه پاسخ قدرتمند آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، به نفع ترامپ تمام خواهد شد.

وی مدعی شد: زمانی که این پیام ارسال شد، ایرانی‌ها آن را درک و از هرگونه تقابل پرهیز کردند. من معتقدم که این پیام باید بار دیگر توسط دولت جدید منتقل شود.

الیوت آبرامز همچنین تشدید تحریم های اقتصادی و حفظ فشار علیه ایران، به ویژه در روزهای پایانی کار دولت ترامپ را از دستاوردهای آن برشمرد و گفت که در همان زمان نیز دولت با ایجاد بازدارندگی از هرگونه تقابل با ایران جلوگیری کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد که جو بایدن از اهرم فشار ایجاد شده علیه ایران استفاده کند و به توافق هسته ای 2015 بازنگردد اما گفت که مهم است، رفع تحریم های ایران در ازای آزادی تمام زندانیان آمریکایی در ایران انجام شود.

این مقام پیشین آمریکایی که اکنون به اندیشکده شورای روابط خارجی بازگشته است در پایان یادآور شد که مذاکره با متحدان واشنگتن و ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای ممکن است زمان‌بر باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین