کد خبر: ۶۹۳۴۶۲
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰

تعداد روزهای آلوده هوای اراک از استاندارد جهانی فراتر رفت

رئیس مرکز پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت:تعداد روزهای آلوده هوای اراک به دلیل انتشار دی اکسید گوگرد ناشی از سوخت مازوت، از استاندارد جهانی فراتر رفت.
تعداد روزهای آلوده هوای اراک از استاندارد جهانی فراتر رفت
آفتاب‌‌نیوز :

«علیرضا محرابیان» عصر دوشنبه در صحن رسمی شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: هوای این شهر در سال جاری ۴۱ روز برای گروه‌های مختلف سنی ناسالم بود، در صورتی که استاندارد جهانی برای این مدت، یک روز است که بر این اساس هوای شهر اراک ۴۰ برابر استاندارد، ناسالم بوده است.

وی با بیان اینکه مصرف سوخت نفت سیاه (مازوت) در نیروگاه شازند به بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر در روز رسیده است، اظهار داشت: از ابتدای آذر ماه امسال تا کنون بیشتر از ۱۵۰ میلیون لیتر مازوت در این نیروگاه مصرف شده است. یک واحد از چهار واحد نیروگاه شازند تعطیل شده، ۲ واحد مازوت و گاز و یک واحد نیز مازوت می‌سوزاند که این امر نیروگاه را به عنوان عامل اصلی آلودگی هوای اراک تبدیل کرده است.

رئیس مرکز پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: در شرایطی که وزش باد از غرب به سمت اراک باشد، دی‌اکسید ناشی از سوخت مازوت نیروگاه به کلی وارد این شهر شده و هوای اراک را آلوده می‌کند.

محرابیان بیان کرد: وظیفه اداره کل حفاظت محیط زیست پایش و انداره‌گیری آلاینده‌ها و گزارش به مراجع قضایی و دستگاه‌های بالادستی است که این اقدام از سوی این اداره کل انجام شده و هم دادستانی شازند و هم دادگستری کل استان مرکزی در جریان آلودگی هوای این ۲ شهر در نتیجه مصرف مازوت نیروگاه قرار دارند.

رئیس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: سه ایستگاه سنجش هوای این اداره کل در مجموعه این اداره کل، خیابان شریعتی و استانداری مرکزی قابلیت سنجش دی‌اکسید گوگرد را دارند و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان نسبت به آلودگی هوای اراک مسئول است و باید وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

مرتضی سورانه افزود: مدیر کل حفاظت محیط زیست امروز به صحن رسمی شورای دعوت شده بود اما به بهانه برنامه‌های دهه فجر از حضور در شورا خودداری کرد.

وی اظهار داشت: شورای اسلامی کلانشهر اراک توجه به آلودگی هوا و تلاش برای کاهش آن را از وظایف اصلی خود می‌داند و در آینده‌ای نزدیک تمامی مسئولان برای پاسخ به سوالات اعضای شورا در خصوص آلودگی هوای اراک به صورت رسمی دعوت می‌شوند.

بر اساس اطلاعات مرکز تحقیقات آلودگی هوای پژوهشکده محیط زیست، به طور تقریب تمامی سوخت‌های فسیلی دارای گوگرد هستند که در جریان احتراق به صورت دی‌اکسید گوگرد وارد هوا می‌شوند.

دی‌اکسید گوگرد انسان ساخت، ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی است ولی مقدار گوگرد در سوخت‌ها و فرآورده‌های نفتی با هم تفاوت دارد به طوری که نفت کوره یا مازوت بین ۲.۵ تا ۳.۵ درصد و گازوئیل بین نیم تا یک درصد گوگرد دارد ولی گوگرد بنزین ناچیز است.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۴۱ روز کامل برای گروه‌های حساس، یک روز کامل برای همه گروه‌ها و ۲۷روز نیز به صورت لحظه‌ای ناسالم بوده است.

کیفیت هوا در یک تقسیم بندی مرتبط با سلامت انسان به ۶ دسته شامل خوب بین ۰ تا ۵۰، متوسط بین ۵۱ تا ۱۰۰، ناسالم برای گروه‌های حساس بین ۱۰۱ تا ۱۵۰، ناسالم بین ۱۵۱ تا ۲۰۰، بسیار ناسالم بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ و خطرناک از ۳۰۰ بالاتر تقیسم می‌شود.

نیروگاه حرارتی شازند در زمینی به مساحت ۲۴۰ هکتار در کیلومتر ۱۵جاده اراک – بروجرد، محور فرعی ازنا و در شرق پالایشگاه شازند واقع شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین