کد خبر: ۶۹۳۴۶۳
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
سخنگوی بورل:

اروپا دنبال راهی برای بازگشت آمریکا به برجام است

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با بیان اینکه « اتحادیه اروپا دنبال راهی برای بازگشت آمریکا به برجام است» گفت که رایزنی «جوسپ بورل» با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا اولین گام عملی برای حفظ برجام است و تلاش‌ها در این چارچوب ادامه دارد.
اروپا دنبال راهی برای بازگشت آمریکا به برجام است
آفتاب‌‌نیوز :

پیتر استانو روز دوشنبه در جلسه توجیهی با خبرنگاران افزود: اتحادیه اروپا به دنبال راهی برای بازگشت آمریکا به برجام است و اینکه ایران هم به اجرای کامل این توافق برگردد.

وی اشاره به تماس بلینکن و بورل افزود که این مساله در سطوح مناسب پیگیری خواهد شد.

بلینکن و بورل روز پنجشنبه، نهم بهمن ماه با یکدیگر به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند اما جزئیاتی درباره مکالمه آن‌ها منتشر نشده است.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته پیش گفته بود که حفظ برجام نیازمند دیپلماسی حداکثری است.

او روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: اتحادیه اروپا آمادگی دارد تا با آمریکا در رابطه با پرونده ایران همکاری کند. به ویژه با تغییر دولت آمریکا ضروری است که راهی را برای بازگشت آمریکا به برجام پیدا کنیم، چون این توافق عنصر اصلی در ساختار منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای جهانی است.

وی همچنین ادامه داد که باید راهی را برای ایران پیدا کنیم که به اجرای کامل تعهداتش در برجام بازگردد.

این مقام اروپایی با اشاره به اینکه حل این مساله «کار ساده‌ای نیست» خاطر نشان کرد؛ تمام ۲۷ کشور عضو اتحادیه ماه گذشته با صدور بیانیه ای «حمایت خود را از دیپلماسی فشرده با هدف تسهیل بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی توسط ایران اعلام کردند»

استانو همچنین به نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو برجام در ماه گذشته اشاره کرد و گفت: شرکت کنندگان در این نشست دورنمای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای را تصدیق و آمادگی خود را با نگاه مثبت، برای پرداختن به این موضع در چارچوب تلاش‌های مشترک اعلام کردند.
وی با این مطالب نتیجه گرفت که تنها از طریق دیپلماسی و تلاش‌های مشترک می‌توان برجام را احیا کرد.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر همین اساس خاطر نشان کرد؛ جوسپ بورل به عنوان هماهنگ کننده برجام به تعامل با تمام طرف‌ها و تلاش برای تسهیل بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد. بنابراین هرکاری که لازم باشد ما و شرکا برای تسهیل بازگشت آمریکا انجام خواهیم داد.

رئیس جمهوری سابق آمریکا سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد اما جو بایدن رئیس جمهوری جدید این کشور وعده داده است که به این توافق بازمی‌گردد.

جمهوری اسلامی ایران بعداز خروج آمریکا از برجام و بر اساس مفاد همین توافق هسته ای برخی اقدامات برنامه هسته ای خود از جمله غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را از سرگرفت اما همواره تاکید کرده است که اگر دولت آمریکا همه تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران را لغو و بدون قید و شرط به برجام باز گردد، ایران هم به تعهدات برجامی خود عمل می کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین