کد خبر: ۶۹۳۵۴۶
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳

ده‌ها مقام سابق دولت بوش در حال ترک حزب جمهوریخواه آمریکا

ده‌ها تن از جمهوریخواهان متعلق به دولت اسبق جورج دبلیو. بوش به سبب نارضایتی از کوتاهی بسیاری از جمهوریخواهان در طرد دونالد ترامپ در پی حمله ماه گذشته میلادی به کنگره، در حال ترک این حزب هستند.
ده‌ها مقام سابق دولت بوش در حال ترک حزب جمهوریخواه آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

 این مقامها که برخی‌شان در بالاترین رده‌های دولت جورج دبلیو بوش کار کرده‌اند گفتند، امیدوار بودند شکست دونالد ترامپ سبب شود که حزب جمهوریخواه از این رئیس جمهور سابق عبور کرده و ادعاهای بی اساس او مبنی بر دزدیده شدن انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر را محکوم کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز،اما در حالی که اکثر جمهوریخواهان همچنان به ترامپ چسبیده‌اند، این مقامها می‌گویند دیگر حزبی را که به آن خدمت می‌کردند به رسمیت نمیشناسند. بنا به گفته ۱۲ مقام سابق دولت بوش که با رویترز گفتگو کردند، برخی از این جمهوریخواهان به عضویتشان پایان داده‌اند، برخی دیگر منتظرند که عضویتشان منقضی شود، در حالی که تعداد کم دیگری نیز به تازگی به عنوان سیاستمداران مستقل نامشان را ثبت کرده‌اند.

جیمی گوروله که در دولت جورج دبلیو بوش به عنوان معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی کار کرده، گفت: حزب جمهوریخواهی که من میشناختم دیگر موجودیت ندارد. من آن را "فرقه ترامپ" می‌خوانم.

کریستوفر پورسل، که مدت شش ماه در دفتر ارتباطات کاخ سفید تحت رهبری جورج دبلیو بوش کار کرده با استناد به گفتگوهایی که داشته اظهار کرد، حدود ۶۰ تا ۷۰ مقام دولت سابق جورج دبلیو بوش تصمیم گرفته‌اند حزب را ترک کنند یا ارتباطاتشان را با آن قطع کنند. وی تاکید کرد: این تعداد هر روز دارد افزایش می‌یابد.

جدایی آنها از حزب جمهوریخواه بعد از یک عمر خدمت از نظر بسیاری نشان دهنده این است که چطور یک نزاع فزاینده درون حزبی بر سر دونالد ترامپ و میراثش دارد در حزب ترک ایجاد می‌کند.

در حال حاضر حزب جمهوریخواه دچار دودستگی بین جمهوریخواهان میانه‌روی بی تفاوت و مستقلهای منزجر از تسلطی که ترامپ بر مقامهای منتخب دارد و پایگاه وفاداران سرسخت ترامپ، شده است. بر اساس نظرسنجی‌ها و بنا به گفته مقامها و استراتژیستهای جمهوریخواه، حزب جمهوریخواه بدون حمایت مشتاقانه هر دو گروه به سختی خواهد توانست در انتخابات‌ها پیروزی شود.

کمیته ملی حزب جمهوریخواه خبرگزاری رویترز را به یک مصاحبه اخیر رئیس این کمیته یعنی رونا مک دنیل با شبکه فاکس بیزینس ارجاع داد؛ او در این مصاحبه گفته بود: ما در حال حاضر کمی اختلاف داریم. اما ما قرار است متحد شویم. ما باید متحد شویم.

بیش از نیمی از جمهوریخواهان کنگره شامل هشت سناتور و ۱۳۹ نماینده مجلس نمایندگان، ساعاتی بعد از حمله اوایل ژانویه به کنگره رای به بلوکه کردن تایید انتخابات دادند.

اکثر سناتورهای جمهوریخواه همچنین این پیام را داده‌اند که از استیضاح دونالد ترامپ حمایت نمی‌کنند و این تقریبا کار را برای آنکه این رئیس جمهورسابق در محاکمه‌اش در سنا محکوم نشود، مسلم می‌کند.

عدم تمایل رهبران حزب جمهوریخواه برای طرد ترامپ خط قرمز برخی از مقامهای سابق جمهوریخواه بود.

روزاریو مارین، وزیر خزانه داری اسبق در دولت بوش به رویترز گفت: اگر حزب جمهوریخواه همچنان به حزب ترامپ بودن ادامه دهد، بسیاری از ما قرار نیست بازگردیم. تا زمانی که سنا او را محکوم نکرده و آنها را از شر سرطان ترامپ خلاص نکند، بسیاری از ما قرار نیست برگردیم تا به رهبران جمهوریخواه رای دهیم.

همچنین دو مقام اسبق دولت بوش که با رویترز صبحت کردند گفتند معتقدند که مهم است برای خلاص شدن از شر نفوذ ترامپ باید در حزب ماند. یکی از آنها به نام سوزی دفرانسیس، یک کهنه کار حزب جمهوریخواه که در دولتهایی شامل دولتهای ریچارد نیکسون و جورج دبلیو بوش کار کرده گفت، در انتخابات ماه نوامبر به بایدن رای داده اما چند دسته کردن حزب در حال حاضر تنها به نفع دموکراتها است.

به گزارش رویترز میچ مک کانل، جمهوریخواه ارشد سنای آمریکا اظهار کرد، این که مارجوری تیلور گرین، یک نماینده جمهوریخواه رو به پذیرش تئوری‌های توطئه آورده یک " سرطان" در حزب آنها است.

این در حالی است که دموکراتهای مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا در جهت سلب کردن گرین از انتصابات کمیته‌ای اقدام کرده‌اند.

در روزهای اخیر یک سری اظهارات آتشین گرین از جمله در زمینه انکار وقوع تیراندازی‌ها در مدارس و ابراز حمایت از خشونت، فاش شده است.

مک کانل که هم اکنون رهبر اقلیت سنا است در بیانیه‌ای به خبرنگاران گفت: دروغها و تئوری‌های توطئه دیوانه‌وار برای حزب جمهوریخواه و کشور ما سرطان هستند. کسی که صحبت از این کرده که شاید در حادثه ۱۱ سپتامبر هیچ هواپیمایی به پنتاگون برخورد نکرده و تیراندازی‌های رخ داده در مدارس از قبل صحنه سازی شده‌اند و اینکه خانواده کلینتون هواپیمای جان اف کندی جونیور را ساقط کرده‌اند در واقعیت زندگی نمی‌کند.

گرین در توئیتر به مک کانل تاخته و گفت: سرطان واقعی در حزب جمهوریخواه، جمهوریخواهان ضعیفی هستند که تنها بلدند با شکوه ببازند.

او پیشتر به دموکراتها هشدار داد که جمهوریخواهان ممکن است در صورت به دست آوردن کنترل مجلس نمایندگان در سال ۲۰۲۲ آنها را از سمتهای کمیته‌ای کنار بگذارند. او در توئیتر نوشت: و ما دوباره اکثریت را به دست خواهیم آورد. در این مورد اشتباه نکنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین