کد خبر: ۶۹۳۶۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳
رایزنی و مشورت آمریکا با اروپا درباره برجام

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: هنوز با ایران مذاکره نکرده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت از زمان روی کار آمدن دولت بایدن تا کنون با مقامات ایران مذاکره نداشته‌ایم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: هنوز با ایران مذاکره نکرده‌ایم
آفتاب‌‌نیوز :

ند پرایس در نخستین نشست خبری خود به عنوان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره برجام و اینکه آیا با مقامات ایران در این زمینه مذاکره شده است یا خیر، مطرح کرد.

وی درباره راهبرد آمریکا در قبال برجام اظهار کرد: در وهله نخست ما با شرکا و متحدانمان از نزدیک در این زمینه رایزنی و مشورت خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: همچنین با اعضای کنگره در این زمینه مشورت خواهیم داشت. بنابراین هنوز بحثی با ایرانی‌ها نداشته‌ایم و انتظار ندارم تا برداشته شدن این گام‌های اولیه، به جلو حرکت کنیم.

پرایس درباره مدل پیشنهادی وزیر امور خارجه ایران هم گفت: فکر می‌کنم ما موضع خود را کاملا روشن کرده ایم. رئیس جمهوری بایدن به عنوان رئیس جمهوری هم کاملا واضح بوده است، او حتی در دوران رقابت انتخاباتی هم به طور کامل واضح بود که اگر ایران به طور کامل به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کند، ایالات متحده نیز همین کار را خواهد کرد. سپس ما از آن به عنوان بستری برای ایجاد یک توافقنامه طولانی‌تر و محکم‌تر استفاده خواهیم کرد که سایر زمینه‌های نگرانی را نیز برطرف می‌کند. البته، ما با آن فاصله زیادی داریم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد ایران در زمینه‌های مختلف از اجرای تعهدات خود فاصله دارد و مراحل زیادی در این روند وجود دارد.

پرایس بار دیگر تکرار کرد مشاوره با متحدان، شرکا و اعضای کنگره را بخشی از این مراحل پیش از رسیدن به نقطه‌ای که بخواهند به طور مستقیم با ایرانیان وارد گفت‌وگو شوند و بخواهیم هر شکلی از پیشنهاد را پذیرا باشیم به خصوص درباره مواردی که ما پیشنهاد مشخصی ارائه داده‌ایم.

این سوال پس از آن مطرح شد که محمد جواد ظریف روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی سی ان ان از مدلی برای بازگشت آمریکا به برجام سخن گفت که می‌تواند به طور همزمان انجام شود.

وی تاکید کرد که آمریکا در خارج از برجام است و برای ورود به آن باید حسن نیت خود را اثبات کند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران، برداشته شدن کامل تحریم‌ها با هر برچسبی که از زمان خروج دولت گذشته آمریکا از برجام بر مردم ایران اعمال شده است را شرط بازگشت آمریکا به برجام و همچنین بازگشت خود به محدودیت‌های توافق هسته‌ای برشمرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تماسی با مقامات ایران داشته است، هم گفت: رابرت مالی به تازگی از روز جمعه کار خود را شروع کرده است و او درگیر تعامل با متحدان و شرکایمان و همچنین اعضای کنگره آمریکا شده است.

پرایس افزود: اینکه چه زمانی پیشنهادهایش را ارائه می‌دهد، من تنها به پیشنهادهایی که رئیس جمهوری بایدن در طول کارزار انتخاباتی خود و همچنین آنتونی بلینکن به عنوان وزیر خارجه مطرح کرد را تکرار می کنم که ما آماده گام نهادن در مسیر دیپلماسی هستیم اگر ایران به تعهدات کامل خود پایبند باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به زودی تماسی با ایرانی‌ها برقرار خواهد شد، گفت: تمرکز اولیه ما تماس با متحدان، شرکا و اعضای کنگره آمریکا است.

خبرنگاری پرسید: فعالیت‌های ایران در زمینه افزایش غنی سازی، نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و قصد آن برای کاهش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، باعث نخواهد شد که دولت بایدن را به این نتیجه برساند که ایران و آمریکا باید سریع‌تر به اجرای کامل برجام بازگردند؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: ما معتقدیم این چالشی است که باید به سرعت به آن بپردازیم. منظور من فقط برجام نیست بلکه طیف گسترده‌ای از چالش‌ها است. اینکه اطمینان یابیم ایران به سلاح اتمی دست نخواهد یافت. این نشانه‌ای است که نمی‌توانیم منتظر آن باشیم.

پرایس یادآور شد: ما درباره مسیر دیپلماسی سخن گفته‌ایم، همانگونه که رئیس جمهوری در کارزار انتخاباتی خود آن را تشریح کرد. ما می‌دانیم که با توجه به برخی پیامدهایی که گفتید، مجبوریم اقدامات فوری در اینجا انجام دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
Zada
|
Singapore
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
0
0
سناریوهای اخراج باندهای آمریکایی از عراق در ابر رایانه ایرانی چیست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین