عباس شیخ الاسلامی اظهار کرد: امروزه مهریه تبدیل به معضلی در زندگی افراد شده که به جای تحکیم خانواده، باعث طلاق و جدایی و فرار از ازدواج شده است .
وی ادامه داد: اگر تقسیم ثروت جایگزین مهریه شود خیلی منطقیتر است، وقتی زن و مرد زندگی مشترک را آغاز میکنند، اگر درآمدی داشتند و سودی حاصل شد، آن را توصیف و نصف کنند .
این حقوقدان با اشاره به اینکه عدم پرداخت مهریه، نباید دلیلی برای زندانی کردن افراد باشد، عنوان کرد: اگر کسی اموال خود را مخفی و یا به نام دیگران زده باشد، حاکمیت باید به قدری قدرت داشته باشد که آن اموال را کشف و حق را به حقدار برساند.
شیخالاسلامی بیان کرد: اگر کسی به مفهوم واقعی مفلس باشد و استطاعت مالی نداشته باشد، نباید او را به علت عدم پرداخت مهریه زندانی کرد .چنانچه در قرآن نیز ذکر شده که «المفلس فی الامان الله». برطبق این آیه نباید کسی را به علت فقر در دنیای امروز زندانی کرد .
عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ادامه داد: زندانی کردن افراد مفلس به دلیل عدم پرداخت مهریه هم خلاف حقوق بشر و کنوانسیون حقوق مدنی و سیاسی است و هم خلاف شرع، عرف و عقل است.
وی اظهار کرد: زنان هنگام ازدواج باید بدانند که اگر همسر آنها استطاعت مالی دارد، مهریه را از او دریافت کنند، اما اگر بدانند همسر آنها استطاعت مالی پرداخت مهریه را ندارد و بخواهند با توسل به زندانی کردن آنها به حق خود برسند منطقی نیست.
شیخ الاسلامی ادامه داد: مهریه با ارقام سنگینی که وضع میشود خود امری بیهوده است؛ بنابراین بررسی واقعی بودن ارقام مهریه حائزاهمیت است. اگر مهریه بهقدری سنگین باشد که هم مرد استطاعت مالی پرداخت آن را نداشته باشد و هم زن نتواند حق خود را دریافت کند، امری بیهوده و غیرمنطقی است.
وی با تاکید بر کاهش آمار افرادی که به علت عدم پرداخت مهریه زندانی میشوند، گفت: به جای زندانی کردن افراد به دلیل عدم پرداخت بدهی اگر بتوانیم سیستم مالی کشور را تقویت کنیم و یک بانک اطلاعات اموال برای اشخاص، تهیه و شفافسازی مالی انجام دهیم به طوری که افراد نتوانند از پرداخت بدهی خود فرار کنند، بسیار موثرتر خواهد بود .
واقعا درستشم همینه
سلامواقعندرستهآدمفقیرزندانیبشهواقعنیکگناهبزرگیهستش
سلام به این شکل هم تداوم خانواده وهمدلی بیشتر میشه وبه معنای واقعی زن ومرد هم خودشان را شریک زندگی حتی از لحاظ مالی میدانند و هم باعث میشه کلاهبرداری از طرف زنان وبی مهری از طرف مردان کمتر شود وکسی به خاطر پول ودارایی ویک شبه پولدار شدن با کسی ازدواج نکند
مهریه یک قرار داد است که می شود قبول نکرد ویا مقدارش را با توافق کم کرد ولی ثروت نتیجه زخمات شبانه روزی است که هیچ کس نباید به ان چشم داشته باشد وتا زن ویا مرد زنده هستند متعلق به خودشان وپس از مرگ برای فرزندانشان اگر زن ومردی باههم خوب زندگی کردند از ان ثروت بهره می برند ولی اگر زنی بد بود وقرار به طلاقش شدباید مهریه اش را بگیرد اگر از پول خودش چیزی به ان خانه اضافه کرده بگیرد وزحمت را کم کند
با سلام ؛ جناب شیخ الاسلامی گفته های شما در رابطه با اینکه ازابتدای زندگی اگر مالی اندوخته شد تقسیم گردد ولی اگر خانمی نخواست زندگی کند و فقط مهریه اش را خواست چی آیا چون قرار داد نوشته شده الزام به پرداخت هست پس حق زوجه از زندگی چی میشود
به شرطی که هر دو مقصر باشند تقسیم اموال بلامانع هست، نه اینکه زن خیانت کند و هدفش اخازی و کاسبی مهریه باشد ،در این صورت باید مهریه بر زن حرام شود متاسفانه دستگاه قضا از زنهای کاسب و خیانتکار بابت مهریه دفاع میکند
اگه ثروتی نبود ومرد هم ناسازگار بود زن بره .....