کد خبر: ۶۹۴۷۵۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
"ایران با پیروزی انقلاب صاحب دموکراسی، جمهوریت و اسلامیت شد"

روحانی: از دولت جدید آمریکا اقدامی ندیدیم /به تعهدات برجام برمی‌گردیم اگر ..

رییس جمهوری خروج آمریکا و عمل نکردن کشورهای اروپایی به تعهدات برجامی را عامل کاهش مرحله ای تعهدات برجامی از سوی ایران دانست و تاکید کرد: امروز هیچ‌کس نمی‌تواند توقعی نسبت به ایران داشته باشد که چرا قدم اول را برنمی‌دارد.
روحانی: از دولت جدید آمریکا اقدامی ندیدیم /به تعهدات برجام برمی‌گردیم اگر ..
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر سه شنبه در مراسم تبریک سفیران کشورها به رییس جمهوری به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: خوشحالم که در فرصت سالگرد انقلاب اسلامی فرصتی فراهم شد تا با سفرای کشورهای دوست در جمهوری اسلامی ایران سخن بگویم.

وی افزود: برای ما فردا ۲۲ بهمن روز بسیار مهم و تاریخ ساز است. روزی که ملت ما توانست با اتحاد و یکپارچگی و فداکاری در برابر یک رژیم تا دندان مسلح و مورد حمایت صددرصد آمریکا و برخی دیگر از کشورهای بزرگ جهان به پیروزی دست یابد.

رییس جمهوری ادامه داد: این روز برای ما به خاطر استقلال مبارک است. همچنین این روز برای جهان مبارک است به دلیل این که ایران صاحب دموکراسی و جمهوریت و - در چارچوب فرهنگ خود - اسلامیت شد. ندای این نظام از ۴۲سال پیش تا امروز صلح، ثبات مذاکره برای دستیابی به دوستی با کشورهای مختلف بوده است.

روحانی گفت: گرچه در این سال‌ها دو جنگ بر ما تحمیل شد یک جنگ توسط صدام و یک جنگ توسط ترامپ، اما ما در برابر هر دو تجاوز با مقاومت و صبر ایستادگی کردیم و در هر دو جنگ به پیروزی رسیدیم. آن کس که جنگ اول را بر ملت ما تحمیل کرد نام و نشانی از او نیست و چیزی جز ننگ و عار برای او نماند و این یکی یعنی ترامپ که جنگ اقتصادی را بر ما تحمیل کرد، امروز از او هم جز ننگ و عار چیزی باقی نماند.

رییس جمهوری گفت: یک سال بر همه ملت‌ها با رنج و سختی به خاطر کووید ۱۹ گذشت و بر ملت ما سخت‌تر گذشت. چرا که همه ملت‌های دنیا می‌خواستند برای تجهیزات پزشکی، مواد غذایی، دارو و واکسن از پول خود استفاده کنند، آزاد بودند جز جمهوری اسلامی ایران که منابع مالی آن با تحریم ظالمانه و غیرقانونی آمریکا مگر با سختی‌های زیاد در اختیارش قرار نمی‌گرفت

رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که کووید ۱۹ یک آزمایش بزرگ در سطح جهان برای انسانیت، ‌همکاری و ‌کمک به یکدیگر بود، گفت: در این آزمایش بزرگ هم دولت ترامپ رفوزه شد و در طول این مدت برای این که مردم ایران از منابع مالی خودشان برای مقابله با کووید ۱۹ استفاده کنند، یک بار هم اقدام مساعد انجام نداد و در دولت جدید آمریکا هم تا امروز ما اقدام مناسب و درستی را مشاهده نکردیم.

دولت جدید ‌آمریکا در مقابله با کووید تا الان درباره ایران اقدامی نکرده است

وی ادامه داد: دولت جدید آمریکا که مدعی است که می‌خواهد با کووید ۱۹ مقابله کند و دست ملت‌ها را در مقابله با این کووید باز بگذارد و کمک کند، لااقل نسبت به ملت ایران و دولت ایران اقدامی تا امروز انجام نداده است اما در عین حال ملت ما در این آزمایش هم توانست با موفقیت راه خود را طی کند.

روحانی اضافه کرد: ما وسایل بهداشتی و داروهای مورد نیاز که می‌توانست برای کووید موثر باشد، در داخل کشور تولید می کنیم. تمام وسایل برای اتاق‌های ویژه توسط شرکت‌های دانش بنیان ما تولید می‌شود و حتی بعضی از آنها را صادر می‌کنیم.

رییس جمهوری افزود: علاوه براین در زمینه واکسن هم تا امروز سه موسسه بزرگ برکت، رازی و پاستور جواز تست بالینی را دریافت کردند و ما در ماه‌های آینده شاهد خواهیم بود که مردم از واکسن تولید داخل استفاده خواهند کرد.

وی گفت: خوشحالم که امروز صبح واکسیناسیون در ایران آغاز شد و ما در مبارزه و مقابله با این ویروس از هیچ تلاش و اقدامی فروگذار نکردیم.

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه در مسائل مهم انسانی و جهانی همه باید در کنار هم باشیم، گفت: ما از سال ۲۰۱۵ تا امروز به تعهدات خودمان در زمینه توافق هسته‌ای پابرجا بودیم. در تمام مراحل، آژانس بین‌المللی گزارشی که از ایران داد، ‌این بود که ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده است. از آغاز این تعهد ۱۵ نوبت آژانس گزارش داد و در همه ۱۵ نوبت اعلام کرد که ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده است.

روحانی افزود: حتی در سال ۲۰۱۷ که دولت جدید آمریکا نغمه‌هایی را علیه این توافق آغاز کرد و بالاخره در ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و تحریم‌های گسترده ای را علیه ملت ما اعمال کرد، تا یک سال صبر کردیم و به تمام تعهداتمان عمل کردیم و گزارش آژانس در تمام سال ۲۰۱۸ و اوایل ۲۰۱۹ این بود که ایران به تعهدات خود عمل می‌کند بر مبنای اینکه کشورهای ۱+۴ به ما قول داده بودند که در زمینه این توافق علیرغم اینکه آمریکا خارج شده، به تعهدات خود عمل خواهند کرد.

ریییس جمهوری خاطرنشان کرد: بعد از یک سال اجرای تعهدات یک جانبه و عمل نکردن کشورهای اروپایی به تعهدات خودشان ما کاهش تعهدات را آغاز کردیم.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: اولین کاهش برای مدت دو ماه اجرا شد و گفتیم در این دو ماه اگر شما به تعهدات عمل کنید، ما به نقطه اول برمی‌گردیم و برای ۲ ماه دوم، دو ماه سوم، تا دو ماه پنجم و ما هم همه تعهدات برجامی را کاهش دادیم تا روزی که بقیه به برجام بازگردند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز کسی نمی‌تواند از ایران توقعی داشته باشد. چون ایران به همه تعهدات خود پایبند بوده است. امروز هم اعلام می‌کنیم هر ساعتی که پنج به اضافه یک به کلیه تعهدات برجامی پایبند شود و عمل کند، ما هم در ساعت بعد به تعهدات خود عمل خواهیم کرد. اما اجرای تعهدات ما در صورتی است که کاملاً روشن و واضح باشد که ۶ کشور رو به روی ما هم به تعهدات خود عمل کرده باشند.

کشوری که از تعهداتش خارج شد، باید آغازگر بازگشت به برجام باشد

وی خاطرنشان کرد: اینکه چه کسی در این راه باید آغازگر باشد و قدم پیش بگذارد، تردیدی نیست که ما از تعهد خارج نشده‌ایم تا گام اول را برداریم، کسی و کشوری که از تعهد خارج شد و به مدت سه سال خلاف مقررات بین المللی و خلاف تعهدات قطعنامه ۲۲۳۱ این همه ظلم بر ملت ما روا داشته است، امروز موظف است در بازگشت به برجام آغازگر باشد.

روحانی ادامه داد: نه تنها امروز بلکه هر ساعتی که تأخیر کند روی قانون و تعهدات بین المللی پا گذاشته است و ما آماده ایم هر روزی که آمریکا به تعهدات کامل خود در برجام برگردد، ما هم همه تعهدات برجامی خود را اجرا می‌کنیم.

رییس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: ایران اگر چیزی را امضا کرد و تعهدی را پذیرفت، با تمام وجود روی امضا و پیمان خود می‌ماند. این از افتخارات بزرگ ملت ما در طول تاریخ و به ویژه در این ۴۲ سال است که هرجا تعهد دادیم و چیزی را اعلام و متن و سندی را امضا کرده‌ایم، پای امضا، عهد و پیمان خود مانده‌ایم.

رییس جمهوری با حساس خواندن منطقه خاورمیانه و تاثیرگذاری آن در سرنوشت جهان اظهار کرد: منطقه حساس خاورمیانه باید محل صلح و امنیت و ثبات باشد. اگر کشوری از ما یاری خواست به ویژه همسایگان ما به آنها کمک کرده‌ایم. هر کجا ملتی مورد تعرض تروریست‌ها قرار گرفت، به درخواست دولت آنها به این کشورها کمک کرده‌ایم و عراق، سوریه، افغانستان و لبنان شاهد بزرگی برای این امر هستند.

روحانی اضافه کرد: چه کسانی این منطقه را سال‌ها در اختیار تروریست‌ها گذاشته اند. چه کسانی میلیاردها دلار پول مردم را برای مداخله در منطقه ما مصرف کرده‌اند آنها باید در برابر منطقه و از جمله در برابر ما و همه ملت‌ها پاسخگو باشند که چرا تروریست‌ها را حمایت مالی کردند و اسلحه در اختیار آنان گذاشتند.

رییس دولت دوازدهم گفت: آنها با حمایت خود از تروریست‌ها باعث می شوند تروریست‌ها نفت دیگران را در بازاری که خود تعیین کرده‌اند، بفروشند و سلاح لازم را در اختیار تروریست‌ها بگذارند و آنها هم این جنایت را در منطقه ما مرتکب شوند. چرا آمریکا و کشورهای اروپایی به یک کشور متجاوز به مردم مظلوم یمن کمک مالی و تسلیحاتی کرده‌اند و تا همین امروز هم بسیاری از این کشورها به کمک‌های خود ادامه داده‌اند.

وی با بیان اینکه پاسخگوی این همه کشتار و جنایت در یمن چه کسی است، خاطرنشان کرد: ملت ما نباید در برابر اینهمه حوادثی که در منطقه شاهد بوده‌ایم، پاسخ کسی را بدهد چون همیشه مدافع حق در کنار ملت‌ها و دولت‌هایی بوده که از ما کمک خواسته‌اند و همیشه با ترور و تروریسم مبارزه کردیم.

روحانی افزود: ما قربانی تروریسم، قربانی سلاح‌های کشتار جمعی و سلاح‌های شیمیایی هستیم. جایگاه و سابقه ملت ما برای همه جهان روشن است. آن کسی که از روز اول در کنار ملت ما و ارتش عراق به کمک کشور عراق رفت و با تروریست‌ها مبارزه کرد، شهید سردار قاسم سلیمانی بود و در کشور عراق هم دوست و یار او ابومهدی المهندس بوده است.

دادگاه‌های بین المللی دربرابر جنایت ترور سردار سلیمانی و شهید ابومهدی سکوت نکنند

رییس جمهوری گفت: عراق با تروریسم مبارزه کرده است و داعش را سرنگون کرده ایم. این عزیزان به دست آمریکا و با دستور صریح ترامپ ترور و به شهادت رسیدند. پاسخ خون آنها را چه کسی باید بدهد دادگاه‌های ایران و عراق و دادگاه های بین المللی باید در برابر این جنایت سکوت نکنند و همه توان خود را در برابر این جنایتکاران به کار گیرند.

وی تصریح کرد: ما بازهم در منطقه با ترور و تروریسم می‌جنگیم و مقابله می کنیم و باز هم معتقدیم در منطقه حساس ما، مداخلات خارجی به ضرر کشورهای منطقه است.

روحانی به پیشنهاد ایران در سازمان ملل در سال ۲۰۱۳ درباره ایجاد «جهان عاری از خشونت و افراطی گری» اشاره کرد و افزود: نمایندگان ملل جهان به اتفاق آرا به پیشنهاد ایران درباره ایجاد «جهان عاری از خشونت و افراطی گری» رای مثبت دادند و آنرا تصویب کردند. ما در سازمان ملل اعلام کردیم راه حل مسائل منطقه، طرح «امید» است و ما طرح «صلح هرمز» را ارائه کردیم و گفتیم کشورهای منطقه باید دور هم جمع شوند تا مشکلات منطقه را حل کنند.

رییس جمهوری تاکید کرد: ایران آماده است با تمام کشورهای منطقه و همسایگانش به ویژه کشورهای اطراف خلیج فارس از عراق گرفته تا ۶ کشور جنوبی طبق قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد و شورای امنیت بنشیند و این هشت کشور در کنار هم گفت و گو کنند و مشکلات و مسائلی که در منطقه وجود دارد را حل وفصل کنند.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با صدای رسا اعلام می کند خواهان دوستی با همه کشورهایی است که اراده آنها دوستی با ملت ایران است، گفت: جمهوری اسلامی ایران با صدای رسا اعلام می کند اگر گروه ۱+۵ به تعهدات خود عمل کنند بلادرنگ، ایران به تمامی تعهدات خود عمل خواهد کرد. ایران با صدای رسا اعلام می‌کند راه حل مشکلات منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
Nima
|
Canada
|
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
0
3
شما تحریم هستید نه امریکا
رضا
|
Switzerland
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
0
1
چشم کاپیتان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
0
3
گام اول که سهل است ما انتظار برداشتن هیچ گامی را نداریم
م
|
Austria
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
0
1
لطفادمکراسی رامعنی کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
0
1
.. این گام های شما راببرد نخواستیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین