کد خبر: ۶۹۴۹۶۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲
وال استریت ژورنال:

آژانس تولید اورانیوم فلزی توسط ایران را تائید کرد

خبرنگار ارشد وال‌استریت ژورنال اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای شورای حکام گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ با وارد کردن تجهیزات جدید به تاسیسات هسته‌ای اصفهان، کار تولید اورانیوم فلزی را آغاز کرده است.
آژانس تولید اورانیوم فلزی توسط ایران را تائید کرد
آفتاب‌‌نیوز :

لارنس نورمن روز چهارشنبه در توئیتی نوشت که بر اساس گزارش آژانس، مواد تولید توسط ایران، اورانیوم فلزی طبیعی است که تهران می‌گوید برای مقاصد تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیشتر سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین روز چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ اعلام کرد که فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی نوع ارتقا یافته سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، آغاز شده است.

کاظم غریب آبادی در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان کرد: این فعالیت در سه مرحله انجام می شود و در مرحله اول آن، اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی تولید می شود.

نماینده دائم کشورمان، با یادآوری اینکه برنامه ایران از دو سال قبل به اطلاع اژانس رسیده است، افزود: این اقدام، از لحاظ فنی ایران را در ردیف کشورهای پیشرو در تولید سوخت های جدید قرار خواهد داد.

وی همچنین افزود: تمامی این مراحل به اطلاع آژانس رسیده و می رسد ‌و بازرسان آژانس نیز سه روز قبل، از کارخانه تولید صفحه سوخت بازدید کردند.

سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) پیشتر با صدور بیانیه‌ای به آغاز فرآیند تولید اورانیوم فلزی توسط ایران واکنش نشان داده و ادعا کردند که تولید این ماده از سوی تهران توجیه معتبری ندارد.

این بیانیه با طرح این ادعا که تولید اورانیوم فلزی به طور بالقوه می‌تواند پیامدهای نظامی داشته باشد، بدون اشاره به بی عمل اروپایی های نسبت به تعهدات برجامی خود، می‌افزاید:‌ ایران وفق برنامه جامع اقدام مشترک متعهد است که به مدت ۱۵ سال درگیر تولید اورانیوم فلزی و فعالیت‌های تحقیق و توسعه در این زمینه نشود.

تروئیکا از ایران خواسته‌اند که «اگر نسبت به حفظ برجام جدی است، این فعالیت‌ها را متوقف کند و بدون فوت وقت به تعهداتش ذیل برجام بازگردد.»

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

بر این اساس، ایران با صدور بیانیه‌ای در ۱۵ دی ماه ۱۳۹۸، آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

در همین پیوند، مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت» دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است در صورت اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
سمیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
0
0
بنویس
تولید اورانیم
بخوان
تولید فتنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
0
0
نتیجه نمیدهد
قمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
0
0
تولید اورانیوم
اخلال در دیگر تولیدات
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین