کد خبر: ۶۹۵۱۴۵
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
دبیر اتحادیه بنکداران: عمده‌فروشان این روزها به دنبال مشتری می‌گردند

بازارمواد غذایی آرام است/ پیش‌بینی خریداران از آینده قیمت‌ها

دبیر اتحادیه بنکداران می‌گوید: با تغییر انتظارات تورمی ، این روزها مشتریان مواد غذایی دیگر به سراغ خرید عمده و انباری نمی‌روند و بازار در نوعی آرامش توام با رکود به سر می‌برد.
بازارمواد غذایی آرام است/ پیش‌بینی خریداران از آینده قیمت‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

افزایش قیمت ها در بازار مواد غذایی آنچنان زیاد بوده که از ابتدای سال تاکنون ۲۰۰ درصد بر قیمت برنج، ۷۵ درصد بر نرخ شکر، ۴۵ درصد بر قیمت چای و سایر مواد غذایی مصرفی خانوار افزوده شده است.

به گفته فعالان این بازار، روز به روز از حجم خرید مشتریان کاسته می شود و آنها فقط برای تأمین مواد غذایی مصرف کوتاه‌مدت به بازار مراجعه کرده و به جرأت می توان گفت خریدهای عمده در برنامه شهروندان جایگاه خود را از دست داده است.

کاهش ۲۵درصد خرید مواد غذایی در بهمن ماه

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: در بهمن ماه شاهد حدود ۲۵درصد کاهش معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم و مردم چشم انتظار کاهش بیشتر نرخ ها هستند. به گفته وی فروکش کردن انتظارات تورمی در تمایل مردم به عدم خرید انبوه کالا کاملا نمایان است و برخی معتقدند قیمتها در آینده یا افزایش ندارد یا حتی ممکن است دستخوش کاهش شود.

قاسمعلی حسنی افزود: با این پیش‌بینی‌ها خریدهای عمده انجام نمی‌شود، از سوی دیگر باید توجه داشت افزایش قیمت‌های چندباره سبب شده تا قدرت خرید مردم کاهش یابد و مجموعه عوامل مختلف سبب شده تا امسال نسبت به سال قبل در دوران رکود و انتظار بسر ببریم.

نبود اشتیاق خرید در بازار مواد غذایی

وی درباره وضعیت بازار در آستانه فرارسیدن اسفند و زمان خریدهای نوروزی توضیح داد: غیر از موضوع روغن که مسوولان باید درباره آن هم اندیشی کرده و این مشکل را حل کنند، اکنون هیچ گونه کمبود کالایی در بازار وجود ندارد اما اشتیاقی برای خرید در بازار مشاهده نمی شود.

وی ادامه داد: برخلاف سال‌های گذشته که مردم در تکاپو و شور و هیجان خرید بودند، امسال چنین چیزی مشاهده نمی‌شود و روزهای آرام و همراه با رکود سنگین در بازار مواد غذایی در حال سپری شدن است. حسنی درباره میزان افزایش قیمت مواد غذایی از ابتدای سال ۹۹ تاکنون اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۲۰۰ درصد بر قیمت برنج، ۷۵درصد بر نرخ شکر، ۴۵ درصد بر قیمت چای و ... افزوده شده است.

وی افزود: ‌اکنون در بازار مردم فقط برای تأمین نیاز روزانه خود خرید می کنند و خرید هیچ کالایی بر دیگر اولویت ندارد. وی تاکید کرد: شرایط به گونه‌ای پیش رفته که بازار بسیار راکد است و اکنون کسبه، دنبال مشتری می گردند.

تاثیر نوسانات نرخ ارز بر بازار بنکداران

حسنی درباره تاثیر نوسانات نرخ ارز بر بازار بنکداران مواد غذایی توضیح داد: زمانی که نرخ دلار بالا می‌رود متاسفانه قیمت ها نیز در این بازار افزایش می یابد اما به محض اینکه دلار روند نزولی طی می کند، شاهد کاهش قیمت در بازار نیستیم و به نوعی در مرحله صبر انتظار برای فروختن کالاها قرار می‌گیریم.

وی ادامه داد: اکنون این شرایط در بازار قابل مشاهده است به طوری که قیمت‌ها همسو با نرخ دلار افزایش یافته اما با ریزش نرخ ارز، کاهش قیمت‌ها در بازار اتفاق نمی افتد.

وی درباره تاثیر شرایط کرونایی و رکود اقتصادی بر وضعیت کاری بنکداران مواد غذایی بیان کرد: خوشبختانه مواد غذایی تنها صنفی بوده که از زمان شروع شیوع کرونا در کشور، هیچ روز تعطیلی نداشته و روز به روز بالنده‌تر به کار خود ادامه داده است.

حسنی درباره ابتلای اعضای صنف بنکداران مواد غذایی به بیماری کرونا گفت: بله، همکاران ما نیز به این بیماری مبتلا شده و متاسفانه چند نفر از آنها فوت کرده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین