کد خبر: ۶۹۶۳۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۹
گفتگوی مدیرکل آژانس با مقامات ایران درخصوص تضمین راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای

گروسی: برای یافتن راه حل سازگار باقانون لغو تحریم‌ها راهی تهران می‌شوم

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: فردا به تهران سفر می کنم تا با مقامات ارشد ایرانی برای یافتن یک راه حل قابل قبول دو طرف و سازگار با قوانین ایران که بتوان فعالیت های مربوط به راستی آزمایی اساسی در ایران را ادامه داد، ملاقات کنم.
گروسی: برای یافتن راه حل سازگار باقانون لغو تحریم‌ها راهی تهران می‌شوم
آفتاب‌‌نیوز :

رافائل گروسی روز جمعه در توئیتی با اشاره به اینکه مشتاقانه منتظر موفقیت در این سفر است افزود: این به نفع همه است.

آژانس انرژی اتمی پیشتر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مدیر کل آژانس قرار است با مقامات ارشد ایران در خصوص راه حلی که تداوم راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای را تضمین کند و مورد توافق طرفین باشد، گفت وگو کند.

در این بیانیه آمده است که مدیرکل آژانس هفته پیش، پیشنهاد سفر به ایران را با این نگاه مطرح کرد که جمهوری اسلامی قصد دارد تا اقدامات داوطلبانه تحت برجام را از ۲۳ فوریه (پنجم اسفند) متوقف کند. آژانس ادعا کرده که اقدام ایران بر فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارتی آژانس پیامدهای جدی خواهد داشت.

پیشتر کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین گفته بود که سفر گروسی به درخواست او و به منظور گفتگوهای فنی با سازمان انرژی اتمی ایران درخصوص چگونگی اجرای مفاد نامه ۲۷ بهمن ماه ایران به آژانس و ماده ۶ قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی و نحوه ادامه همکاری های دو طرف در چارچوب ترتیبات و تحولات جدید، انجام می شود.

جمهوری اسلامی ایران قصد دارد تا پنجم اسفند ماه اقدامات داوطلبانه تحت برجام را در چارچوب قانون لغو تحریم‌ها متوقف کند. مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب این قانون دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

بر اساس ماده ۶، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.»

غریب آبادی می‌گوید که نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران دوشنبه تحویل مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شده است.

به گفته او، این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت عدم پایبندی طرف های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم های غیرقانونی، صورت گرفته و از آژانس خواسته شده تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست های ایران جهت توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد. ‌

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد که از این پس، همکاری‌های ایران و آژانس صرفا بر مبنای تعهدات پادمانی ادامه خواهد یافت تا زمانی که با لغو تحریم‌ها به صورت عملی و ملموس، زمینه برای بازگشت ایران به اجرای مجدد این اقدامات فراهم گردد.

غریب آبادی درباره جزئیات اقدام های ایران هم توضیح داد که از پنجم اسفند مفاد پروتکل الحاقی؛ کد ۳.۱ اصلاحی ترتیبات فرعی موافقت نامه پادمان (برای اظهار زودهنگام تاسیسات هسته ای به آژانس)؛ استفاده از فناوری های مدرن و حضور درازمدت آژانس در ایران؛ اقدامات شفاف ساز در رابطه با کیک زرد؛ اقدامات شفاف ساز در رابطه با غنی سازی؛ دسترسی ها پیرو مفاد برجام؛ نظارت و راستی آزمایی اجرای اقدامات داوطلبانه؛ و اقدامات شفاف ساز در رابطه با ساخت قطعات سانتریفیوژ متوقف خواهد شد.

پیشتر جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام سفر مدیر کل آژانس به تهران را مهم ارزیابی کرد. نتیجه سفر گروسی به ایران روز دوشنبه در جلسه وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا و با حضور آمریکا بررسی خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
0
0
ایران از هیچ اقدامی در جهت برداشتن تحریم ها نباید مضایقه کند چون هم ازطرف مردم ایران و هم جامعه بین الملل راه فرار ندارد و هر اقدامی غیر ازاین به لجاجت و اصرار در عین علم تعبیر خواهد شد . این جام بدون زهر است انرا با زهر پر نکنید چون نوشنده ان نه امریکاست و نه مردم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین