کد خبر: ۶۹۶۳۲۸
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱

سازمان ملل: از تلاش‌ها برای حفظ برجام استقبال می‌کنیم

سخنگوی سازمان ملل متحد از آنچه به گفته او تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای ایران است استقبال کرد.
سازمان ملل: از تلاش‌ها برای حفظ برجام استقبال می‌کنیم
آفتاب‌‌نیوز :

سازمان ملل متحد گفته از تمامی تلاش‌ها برای حفظ «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) یا توافق هسته‌ای ایران استقبال می‌کند.

«فرحان حق»، سخنگوی سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» درباره قصد ادعایی آمریکا برای گفت‌وگو با طرف‌های برجام از جمله ایران در خصوص این توافق هسته‌ای گفت: «در حال بررسی جزئیات این موضوع هستیم اما در حال حاضر می‌توانیم بگوییم از تمامی گام‌هایی که برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک برداشته می‌شوند دلگرم می‌شویم و از تلاش‌ها برای اجرای کامل این توافق حمایت می‌کنیم.»

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای بامداد جمعه (به وقت تهران) اعلام کرد دعوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حضور در جلسه گروه ۱+۵ و ایران را خواهد پذیرفت.

در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده آمریکا دعوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را برای شرکت در جلسه گروه ۱+۵ و ایران جهت بحث درباره یافتن یک مسیر دیپلماتیک در خصوص برنامه هسته‌ای ایران خواهد پذیرفت.»

با وجود این، خبرگزاری فرانسه گزارش داده هنوز دعوتنامه‌ای برای حضور آمریکا در جلسه‌ای با مشارکت اعضای گروه ۱+۵ و آمریکا صادر نشده، اما انتظار می‌رود این اقدام به زودی انجام شود.

علاوه بر این، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت ادعای دولت پیشین آمریکا مبنی بر احیای همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را پس گرفت.

خبرگزاری رویترز با استناد به نامه «ریچارد میلز» به شورای امنیت که به رویت این رسانه رسیده نوشته ایالات متحده در این نامه از ادعای دولت «دونالد ترامپ» مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایرن عقب‌نشینی کرده است.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران اخیراً به طرف‌های برجام هشدار داده چنانچه طرف مقابل تعهداتش را تا هفته اول اسفند اجرا نکند، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است.

اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

رهبری چند روز پیش تأکید کردند جمهوری اسلامی ایران فقط در مقابل عمل طرف مقابل عمل متقابل خواهد کرد.

ایشان به‌مناسبت سالروز قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ در جمع مردم آذربایجان شرقی فرمودند: «درباره برجام زیاد گفته‌ایم و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی را گفته‌ایم. حرف‌هایی زده می‌شود و وعده‌هایی داده می‌شود. امروز همین یک کلمه را می‌خواهم بگویم که ما حرف و وعده خوب زیاد شنیده‌ایم که بعد نقض شده است. حرف و وعده فایده ندارد. این دفعه فقط عمل؛ عمل از طرف مقابل ببینیم ما هم عمل خواهیم کرد. با حرف و وعده، جمهوری اسلامی این دفعه مثل گذشته قانع نخواهد بود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین