کد خبر: ۶۹۶۳۳۹
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲

کاخ سفید: برای رفع تحریم‌ها، گام‌های پیش‌دستانه برنمی داریم

« جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید گفت: قصد نداریم گام‌های پیش‌دستانه بیشتر و برای رفع تحریمها پیش از پیوستن به مذاکرات با طرف‌های اروپایی در خصوص توافق هسته‌ای با ایران، برداریم.
کاخ سفید: برای رفع تحریم‌ها، گام‌های پیش‌دستانه برنمی داریم
آفتاب‌‌نیوز :

جن ساکی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگارانی که به همراه رئیس جمهوری آمریکا برای بازدید از شرکت فایزر که در حال تولید واکسن کرونا است این مطلب را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که چرا اکنون زمان تعامل با ایران فرا رسیده است؟ آیا رئیس جمهوری قصد دارد موضوعاتی را در راستای آنچه که او دخالت‌های بدخواهانه ایران نامید در منطقه مطرح کند؟ این روزهای پس از حمله موشکی به اربیل است. چرا اکنون زمان نشستن با آنها است؟

سخنگوی کاخ سفید پاسخ داد: ما یک هدف را با شرکای ۱ + ۵ خود ، که ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، به اشتراک می‌گذاریم. آنچه دیروز اعلام شد و رئیس جمهوری امروز نیز تکرار کرد، گشایشی برای گفت‌وگوی دیپلماتیک است.

به گزارش تارنمای کاخ سفید، ساکی افزود: اروپایی‌ها که میزبان آن هستند، پیشنهاد میزبانی آن را داده‌اند و ما نیز پذیرفته‌ایم. اما این مربوط به گفت‌وگوی پشت میز است. ما برای اقدامات بیشتر همچون پس گرفتن تحریم‌ها پیش از آن سبقت نمی‌گیریم. این مذاکره در مورد مسیر پیش رو است.

وی ادامه داد: بخشی از آن، همانطور که به جلو نگاه می‌کنیم ، تمایل به گفتگو در مورد نقش آنها در منطقه و استفاده از موشک‌های بالستیک است و این قطعا هدف دولت است.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که ظریف به نوعی به این پیشنهاد پاسخ داد و گفت که ایالات متحده باید قبل از توافق برای گفت‌وگو، تحریم‌ها را پس بگیرد، گفت: هیچ برنامه‌ای برای برداشتن مراحل اضافی پیش از گفت‌وگوی دیپلماتیک وجود ندارد.

ساکی در پاسخ به این سوال که آیا دولت مایل نیست که یک دستور اجرایی را پیش از مذاکره صادر کند، اظهار کرد: اروپایی ها ما را دعوت کرده‌اند و همانطور که می‌دانید محورهای آن از طریق وزیر خارجه پس از مکالمه با شرکای سه کشور اروپایی خود انجام شد.

وی تصریح کرد: این صرفا دعوت به گفت‌وگوی دیپلماتیک است و برای شرکت در آن، به مراحل اداری بیشتری نیاز نداریم.

سخنگوی کاخ سفید درباره برنامه‌ای برای مذاکره مستقیم بین ایران و واشنگتن وجود دارد یا صرفا از طریق کانال اروپا است، گفت: این کانالی است که ما در گذشته از آن استفاده کرده‌ایم، کار با شرکایمان در گروه ۱+۵. این یک کانال دیپلماتیک است که ما آن را برای پیشران حرکت به جلو برمی‌گزینیم.

ساکی بار دیگر درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا اظهار کرد: ایران از اجرای تعهداتش بسیار دور شده است. این برای پس از گام بعدی در مسیر دیپلماتیک، آسان است.

وی به این سوال که آیا رئیس جمهوری جدول زمانی درباره ایران دارد، پاسخ داد: من در این زمینه شما را به وزارت خارجه ارجاع می‌دهم که در خط مقدم این فرایند دیپلماتیک هستند.

سخنگوی کاخ سفید به اینکه آیا باور دارید زمان دستیابی ایران به سلاح اتمی به کمتر از چند ماه رسیده است و آیا رئیس جمهوری نسبت به افزایش غنی‌سازی ایران برای کوتاه‌تر کردن این زمان به عنوان ابزار مذاکراتی، نگرانی دارد، گفت: این بخشی از اشتباهات دولت گذشته در خروج از برجام بود.

ساکی افزود: به این دلیل، ما مدت‌هاست نمی‌توانیم ببینیم که در زمین چه اتفاقی می‌افتد. بنابراین شما را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیگرانی که ارزیابی تهیه می‌کنند، ارجاع می‌دهم.

وی ادامه داد: ما نسبت به نقص نظارتی خود و هر مسیری که آنها بخواهند برای دستیابی به سلاح اتمی بپیمایند، نگرانی مداوم داریم.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به اینکه آیا بایدن در تماس تلفنی با نتانیاهو از تغییر تصمیم خود درباره برجام اطلاع داده است، گفت: بدیهی است که این موضوع مورد علاقه نخست وزیر نتانیاهو است و مطمئناً اگر بحث‌هایی در حال پیشبرد باشد، آنها می‌توانند یک شریک اصلی در منطقه باشند و در جریان قرار بگیرند.اما من چیزی بیشتر برای گفتن درباره این تماس ندارم.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا بایدن قصد سفر به انگلیس برای شرکت در گروه هفت را دارد هم گفت: این نشست در ماه ژوئن است و هنوز خیلی زود است تا بتوانیم ارزیابی داشته باشیم که آیا می‌توان در سطح بین‌المللی سفر داشت.

ساکی درباره احتمال دعوت روسیه به گروه هفت هم پاسخ داد: من فکر نمی کنم که ما دعوت‌های جدیدی به روسیه داشته باشیم یا دعوت‌های گذشته را تکرار کنیم. بدیهی است که هر دعوتی با مشارکت شرکای گروه هفت انجام می‌شود.

ترامپ در دوره خود خواستار حضور روسیه در گروه هفت شده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین