کد خبر: ۶۹۶۳۶۱
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰

تائورین؛ آنتی بیوتیکی طبیعی و فواید دیگر آن

تائورین اسید آمینه ای است که به طور طبیعی در بدن نیز انسان وجود دارد و نقش مهمی در محافظت از سلول ها در برابر آسیب ایفا می کند.
تائورین؛ آنتی بیوتیکی طبیعی و فواید دیگر آن
آفتاب‌‌نیوز :

آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که می توانند زندگی انسان را از مرگ نجات دهند. اما به دلیل وابستگی زیاد ما و استفاده بیش از حد از این داروها، نقطه ضعفی بزرگ در این زمینه شکل گرفته که به نام مقاومت در برابر آنتی بیوتیک شناخته می شود.

به گزارش "ایزی هلث اپشنز"، استفاده بی دلیل و بیش از حد از آنتی بیوتیک ها به مقاومت بسیاری از سویه های باکتری در برابر قوی‌ترین آنتی بیوتیک های موجود منجر شده است و از این رو، پژوهشگران به دنبال جایگزین هایی در این زمینه هستند.

سال ها از زمانی که کلاسی جدید از آنتی بیوتیک ها توسعه یافته است می گذرد. اما دانشمندان به نتایج امیدوارکننده ای در زمینه استفاده از تائورین، یک ماده مغذی که در بسیاری از غذاهای مصرفی ما وجود دارد، دست یافته اند که ممکن است میزان باکتری های خوب در بدن را افزایش داده تا با عوامل بیماری‌زا مقابله کنند.

تحریک باکتری ها بدن برای مبارزه با مهاجمان خارجی
تائورین اسید آمینه ای است که به طور طبیعی در بدن نیز انسان وجود دارد و نقش مهمی در محافظت از سلول ها در برابر آسیب ایفا می کند. اکنون، دانشمندان دریافته اند که این ماده ممکن است در نابودی عوامل بیماری‌زا، مانند کلبسیلا پنومونیه (Klebsiella Pneumoniae) از طریق تحریک باکتری های خوب در روده برای مقابله با مهاجمان خارجی و یادآوری آنها در صورت پدیدار شدن دوباره مفید باشد.

طی سالیان اخیر دانشمندان اطلاعات بیشتری از نقش میکروبیوتا ساکن روده در محافظت از افراد در برابر عفونت های باکتریایی کسب کرده اند و به دنبال درمان های طبیعی برای جایگزینی با آنتی بیوتیک هایی که می توانند به میکروبیوتا نیز آسیب رسانده و با شکل گیری باکتری های مقاوم از اثربخشی کمتری برخوردار می شوند، بوده اند.

دانشمندان پنج موسسه از موسسات ملی سلامت آمریکا شرایط میکروبیوتا که تجربه عفونت در گذشته را داشتند زیر نظر گرفته و با انتقال به موش های بدون میکروب به پیشگیری از عفونت ناشی از کلبسیلا پنومونیه کمک کرد. پژوهشگران کلاسی از باکتری ها به نام دلتاپروتئوباکتریا (Deltaproteobacteria) را شناسایی کردند که در مبارزه با این عفونت ها نقش داشته و در نهایت دریافتند که تائورین فعالیت محافظتی آنها را تحریک می کند.

دانشمندان دریافتند که سطوح کم تائورین به عوامل بیماری‌زا اجازه می دهد در روده کلونی تشکیل دهند، اما سطوح بالای این ماده سولفید هیدروژن کافی برای پیشگیری از ایجاد کلونی را تولید می کند. طی مطالعه، دانشمندان دریافتند که کبد و کیسه صفرا می توانند یک محافظت بلند مدت در برابر عفونت ایجاد کرده و یک عفونت خفیف برای آماده سازی میکروبیوتا برای مقاومت در برابر عفونت های بعدی کافی است.

ابن مطالعه نشان داد که تائورین موجود در آب آشامیدنی مصرفی موش ها نیز میکروبیوتا را برای پیشگیری از عفونت آماده کرده است. زمانی که موش ها بیسموت ساب سالیسیلات - یک داروی بدون نسخه که برای درمان اسهال و ناراحتی معده استفاده می شود - را مصرف کردند، محافظت در برابر عفونت کاهش یافت زیرا بیسموث تولید سولفید هیدروژن را مهار می کند.

فواید دیگر تائورین
تائورین به میزان زیاد در گوشت، ماهی و تخم مرغ وجود دارد. بر همین اساس، افرادی که یک رژیم گیاهخواری سخت را دنبال می کنند باید از دریافت تائورین به میزان کافی اطمینان حاصل کنند.

تائورین نقش های مهمی در سلامت کلی انسان ایفا می کند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تقویت متابولیسم سالم - تائورین به کبد در تولید نمک های صفراوی که اسیدهای چرب، از جمله کلسترول را در روده تجزیه می کنند، کمک می کند.

محافظت از چشم ها - تائورین از شبکیه چشم در برابر انحطاط محافظت می کند. مقادیر کم تائورین در بدن می تواند نقش مهمی در ابتلا به بیماری آب سیاه و رتینوپاتی دیابتی داشته باشد.

محافظت از قلب - مطالعه ای در سال 2017 فواید مکمل های تائورین و انجام ورزش در افراد مبتلا به نارسایی قلبی را بررسی کرد. افرادی که برای دو هفته پیش و پس از ورزش تائورین مصرف کرده بودند، در برابر گروهی که دارونما دریافت کرده بودند، دارای سطوح کلسترول خون و التهاب کمتری بودند.

محافظت از عضلات - تائورین به عملکرد درست عضلات و محافظت از آنها در برابر آسیب کمک می کند.

محافظت از مغز در برابر پیری - مکمل تائورین می تواند به محافظت از ذخیره حافظه بلند مدت کمک کند.

بهبود نشانگرهای دیابت - مطالعه ای با حضور سوژه های حیوانی در سال 2012 نشان داد که تائورین برای کاهش سطوح گلوکز خون، بهبود مقاومت به انسولین، و کاهش سطوح کلسترول مفید بوده است. اما برای نتیجه گیری قطعی به آزمایش های بیشتر با حضور سوژه های انسانی نیاز است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین