کد خبر: ۶۹۶۳۷۳
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸

درگیری‌های شدید در اسپانیا؛ اعتراض حامیان آزادی بیان به حبس یک خواننده رپ

اسپانیا در شامگاه پنجشنبه ۱۸ فوریه (۳۰ بهمن) برای سومین شب متوالی شاهد اعتراض‌ها به زندانی شدن یک خواننده رپ به جرم توهین به خاندان سلطنتی بود.
درگیری‌های شدید در اسپانیا؛ اعتراض حامیان آزادی بیان به حبس یک خواننده رپ
آفتاب‌‌نیوز :

پابلو هاسل، خواننده رپ اهل استان خودمختار کاتالونیای اسپانیا متهم است که در ترانه‌ای به خوان کارلوس اول، پادشاه پیشین اسپانیا توهین و از تروریسم ستایش کرده است. این خواننده ابتدا به ۹ ماه زندان محکوم شده بود، اما پس از فرجام‌خواهی، حکم او به دلیل «سرپیچی و ممانعت از اجرای عدالت» در سال ۲۰۱۷، به دو سال و نیم حبس افزایش یافت.

دادگاه تجدید نظر اسپانیا گفته است که این حکم بار دیگر در دیوان عالی کشور قابل فرجام‌خواهی است.

صدور حکم زندان برای این خواننده به بحث‌های زیادی در مورد آزادی بیان در اسپانیا دامن زده و اعتراض‌های خیابانی را در پی داشته است. این طوفان سیاسی اکنون با درگیری و خشونت پلیس در برابر معترضان به اوج رسیده است.

تاکنون «اونیداس پودموس»، یکی از احزاب حاضر در ائتلاف حاکم اسپانیا از جناح چپ افراطی، خواستار «عفو کامل» هاسل و یک خواننده رپ دیگر به نام والتونیک شده است. والتونیک هم که یک خواننده رپ کاتالان است به دلیل «ستایش از گروه‌های تروریستی» و توهین به خاندان سلطنتی به زندان محکوم شده و از سال ۲۰۱۸ تا کنون به عنوان پناهنده در بلژیک زندگی می‌کند.

اعتراضات روز پنجشنبه اسپانیا مانند دو شب پیش از آن با اجتماعات گسترده در چندین شهر آغاز شد و در ابتدا مسالمت آمیز بود.

صدها نفر از معترضان در بارسلون، مرکز استان کاتالونیا در میانه راهپیمایی با خواندن آواز و ترانه‌های رپ در یکی از میدان‌های مرکزی شهر فریاد می‌زدند: «پابلو هاسل، آزادی» و «رسانه‌های اسپانیا، دروغگو». پس از آن ده‌ها تا از معترضان خشمگین با پرتاب سنگ و بطری به طرف نیروهای پلیس ضد شورش، سطل‌های زباله و موانع دیگری را که بر سر راه یک خیابان اصلی گذاشته شده بود، آتش زدند.

در حالی که درگیری و تنش بالا گرفته بود، مأموران آتش‌نشانی از راه رسیده و نگذاشتند که شعله‌های آتش به ساختمان‌های اطراف سرایت کند.

به گفته مقامات دولتی اسپانیا، در شهر ساحلی والنسیا واقع در شرق این کشور نیز پلیس در شامگاه پنجشنبه با استفاده از باتوم معترضان را متفرق و دست کم هشت نفر را بازداشت کرده است.

پابلو هاسل چند روز پیش با امتناع از حضور در زندان برای گذراندن حکمش، به درون ساحتمان دانشگاهی پناه برده بود، اما مأموران او را از آنجا بیرون آوردند. از زمان بازداشت هاسل تاکنون حدود ۸۰ نفر از معترضان بازداشت و بیش از ۱۰۰ نفر نیز در درگیری با پلیس زخمی شده‌اند.

برخی از معترضان کاتالونیایی همچنین روی در و دیوار دفاتر مرکزی چندین حزب سیاسی شعار نوشتند. در جریان ناآرامی‌ها در شهر «ویک» یک ایستگاه پلیس شهری مورد حمله قرار گرفت و معترضان در چندین شهر از جمله مادرید، پایتخت به ویترین مغازه‌ها و بانک‌ها آسیب رساندند.

یکی از راهپیمایان جوان در جریان درگیری یک چشم خود را از دست داده و پلیس منطقه کاتالان می‌گوید تحقیقاتی داخلی را اغاز کرده تا معلوم شود آیا این حادثه بر اثر برخورد گلوله‌های پلاستیکی پلیس به وجود آمده یا نه.

پابلو هاسل و هوادارانش می‌گویند حکم زندان برای نوشتن آهنگ انتقادی درباره پادشاه پیشین و همرسانی ده‌ها توئیت که به گفته قضات «در ستایش برخی گروه‌های تروریستی» بوده، ناقض حق آزادی بیان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین