کد خبر: ۶۹۶۳۹۴
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹

چرا احساس سرگیجه می‌کنیم؟

یک متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات در همدان عوامل روانی، کمبود آب در بدن، مسائل عصبی، ضایعات مغزی و گوش داخلی را از عوامل مؤثر در سرگیجه دانست.
چرا احساس سرگیجه می‌کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر عباس بختیاری تبیین کرد: سرگیجه دارای تعاریف مختلفی است که می توان به سرگیجه دورانی اشاره کرد که شخص احساس می کند دور محیط می چرخد و یا اینکه اشیاء و اجسام به دور او می چرخند.

وی منشأ و علل مختلف سرگیجه را بیان کرد و گفت: از نظر محل ایجاد تعادل در بدن یکسری عناصر و ارگان ها وجود دارد که در گوش داخلی، مغز، مخچه، عصب های محیطی(عصب دست و پا) و حتی در چشم هم مؤثر واقع شده است.

بختیاری نخستین علت ایجاد سرگیجه را تومورهایی دانست که در زاویه مخچه و ناحیه مغز قرار دارند، دومین علت را ضایعات مغز(مخچه مغز) و علت سوم را ضایعات گوش داخلی دانست که مثل ویروس های التهابی عمل می کنند و یادآور شد: علت سوم بیشتر در سرگیجه های حاد دیده می شود که باعث از دست دادن شنوایی افراد به صورت موقت می شود و با تهوع و استفراغ هم همراه است.

وی با اشاره به اینکه اصطلاحی به نام بیماری «منیر» وجود دارد که به مایع گوش میانی گفته می شود به طوریکه بالا رفتن این مایع با کاهش شنوایی، تهوع و استفراغ همراه است، خاطرنشان کرد: سرگیجه ها معمولاً به صورت دورانی اتفاق می افتد.

بختیاری با اشاره به سرگیجه دیگری به نام سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم که ناشی از اختلال استخوانچه های میانی است، اظهار کرد: این نوع سرگیجه از حوادث ناشی می شود که باعث کاهش شنوایی در افراد نمی شود بلکه ایجاد تهوع و استفراغ می کند.

وی اًفت فشارخون را هم از عوامل ایجاد سرگیجه دانست و بیان کرد: افرادی که با اُفت فشارخون همراه هستند، احساس از دست دادن تعادل، سبکی سر و سیاهی چشم می کنند و افرادی هم که دچار نارسایی قلبی هستند با اُفت فشارخون مواجه می شود.

این متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات در همدان با اشاره به اینکه دیگر عامل ایجاد سرگیجه مطرح کرد: عوامل روانی که جسمی نیست بلکه بیشتر روحی است، از دیگر علل سرگیجه است، حتی بیماری هایی که فی نفسه دارای علائمی چون سرگیجه هستند، مانند بیماری پارکینسون نیز باعث اختلال در تعادل می شوند.

وی نادرترین عامل سرگیجه را کمبود آب در بدن دانست و تشنج و میگرن را هم جزئی از عوامل سرگیجه عنوان کرد و یادآور شد: درمان سرگیجه وابسته به نوع و عوامل آنها است به طوریکه سرگیجه های که از تومورهای زاویه مخچه ای نشأت گرفته است، باید خود تومور را دربیاوریم و یا برای درمان افسردگی و عامل روانی باید دارو برای افراد تجویز کنیم. اگر از عوامل حاد باشد می توان برای رفع این نوع از بیماری از دارویی مثل آنتی هیستامین، قرص های مسافرتی و... تجویز کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین